Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is de beste keuze Distributie ?  (gelezen 1364 keer)

Wat is de beste keuze Distributie ?
« Gepost op: 2015/05/06, 12:23:21 »
Hoi allemaal

even een vraagje ik haal vrijdag een laptopje op een  Lenovo T410 (icore 5)
Hierop wil ik Ubuntu zetten, alleen ik twijfel nog welke afgeleide ik wil gebruiken, heel eerlijk ik vindt de "standaard" ubuntu versie niet echt mooi om te zien.
en het oog wil ook wat :-)  nu twijfel ik en vraag ik jullie ervaring wat de beste keuze is  Kubuntu of Mint of misschien is er nog een goede keuze.

Het moet natuurlijk wel stabiel en soepel draaien op de laptop, wie heeft ervaring met deze versies  ?

 
Groet
andre

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/06, 12:28:50 »
Alles kan, en het is allemaal goed. Dus het is puur een kwestie van smaak.

En over smaak valt niet te twisten....  =D

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/06, 12:48:31 »

@pjotr, hahaha  =D klopt   "En over smaak valt niet te twisten...."

maar vaak is het wel zo kies je voor "iets" anders dan is stabiliteit  ?...?...
ik heb Mint een keer getest (jaar of wat geleden eerste versie(s) ) maar toen was het nog niet echt super stabiel (ik kreeg het onderuit  =D )
Maar ik neem aan dat dit opgelost is...

als het maar :
- stabiel
- snel draait
- goede Ubuntu basis heeft.


Groet
Andre

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/06, 12:51:27 »
maar vaak is het wel zo kies je voor "iets" anders dan is stabiliteit  ?...?...
ik heb Mint een keer getest (jaar of wat geleden eerste versie(s) ) maar toen was het nog niet echt super stabiel (ik kreeg het onderuit  =D )
Maar ik neem aan dat dit opgelost is...

als het maar :
- stabiel
- snel draait
- goede Ubuntu basis heeft.


Groet
Andre
In mijn ervaring draait Mint 17.1 even stabiel als *buntu 14.04....
« Laatst bewerkt op: 2015/05/06, 12:53:51 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/06, 14:34:49 »
Wanneer je zelf veel wilt aanpassen, dan zou ik Xubuntu nemen, maar mogelijk is dat te kaal voor je?
Een ander alternatief is gewoon alles downloaden wat mogelijk van toepassing is:
Kubuntu, Xubuntu en Ubuntu uit de stal en ook kijken naar andere desktop systemen als Cinnamon en Gnome en Mate.
Bij Kubuntu ook de plasma desktop bekijken natuurlijk.
Download alles, zet er steeds één op een USB stick en kijk welke je het beste bevalt.
Je zult daar best een weekeinde mee kunnen vullen :lol:

Mijn keuze is Xubuntu, maar ik wil veelzijdig, snel, stabiel en een ouderwetse werkbalk, het is en blijft persoonlijk!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/06, 16:45:00 »
als het maar :
- stabiel
- snel draait
- goede Ubuntu basis heeft. = Debian

Dan zou ik opteren voor Debian 8 Jessie met de Cinnamon desktop. Beter dan dat kan je niet gaan. Je hebt met Jessie ook 5 jaar full support, dus dat zit wel snor.

Je vindt hem hier: (met alle extra's erbij) http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/current-live/
« Laatst bewerkt op: 2015/05/07, 22:08:52 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/07, 06:15:17 »
Xubuntu 14.04 Geweldige mooie lichte distro en helemaal eenvoudig naar eigen wens in te richten.
Bijvoorbeeld: Zelf verplaats ik de werkbalk  naar onderen zoals bij Windows.
En Abiword en Gnumeric vervang ik door Libre Office.
Google Chrome er bij, heb ik nodig voor Netflix.
Kodi als mediaplayer

Verder pas ik Xubuntu aan met behulp van Pjotr's site


Voor mij geen Mint of.....

Maar dit is natuurlijk mijn keuze.

Succes met het vinden naar jouw favoriete  Distro.

« Laatst bewerkt op: 2015/05/07, 08:33:20 door Tetje »
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/07, 09:36:30 »
Kubuntu heeft het voordeel dat het QT-gebaseerd is (dat is deels een kwestie van smaak, dus daar valt nietover te twisten :), maar is wellicht wat zwaar.  Echter, Kubuntu (dus KDE) laat zich heel goed combineren met de heel lichte LXQT-desktop. LXQT is gebaseerd op QT5 evenals Plasma 5.2 van de KDE-desktop in Kubuntu 15.04. 

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/07, 18:08:12 »
Ramana, is het dan niet veel handiger en vooral veel lichter om Madbox (ubuntu 14.04) te installeren?  Madbox heeft alleen openbox als WM en Tint2 als panel.  Tint2 eruit halen, LXQT installeren en alleen KWIN aanvinken en volgens mij scheelt dat een slok op een borrel aan dependencies.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/07, 22:22:41 »
@femk98

De laptop heeft 4gb geheugen, maar ik heb hier nog wel wat liggen en ik vermoed dat er binnenkort 8 in zit.
Ik heb tevens een Samsung evo SSD gekocht ( en licht al klaar hier)

Als ik op het munt forum (site) de laptop opzoekt geeft deze aan dat zonder problemen draait (drivers etc)
Daar gaan we dan maar vanuit

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/08, 02:12:30 »
Ik ben denk ik redelijk orthodox. Een laptop met 4 GB is krachtig genoeg voor vrijwel elke linux distributie, maar wanneer je hem zonder adapter wilt gebruiken is denk wel verstandig om een systeem licht te houden. Toeters en bellen zijn leuk, maar om nu om het uur aan de adapter te moet is dan geen veelal geen optie.. Zelf gebruik ik AntiX op mijn laptops, niet omdat ze Ubuntu niet aankunnen, maar het is licht en de programma's die ik nodig ben werken daar ook prima op en het gebruik van Debian en IceWM is een lachertje :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/08, 07:28:08 »
Ramana, is het dan niet veel handiger en vooral veel lichter om Madbox (ubuntu 14.04) te installeren?  Madbox heeft alleen openbox als WM en Tint2 als panel.  Tint2 eruit halen, LXQT installeren en alleen KWIN aanvinken en volgens mij scheelt dat een slok op een borrel aan dependencies.

Misschien scheelt het, maar LXQT geeft een lichtere Kubuntu, dus als je wilt profiteren van KDE (QT)-programma's i.p.v. de meer GTK-georienteerde Ubuntu.  LXQT heeft openbox als WM, maar Kwin is makkelijk aan te vinken.   Het is zeker niet de lichtste oplossing, maar maakt het mooie Kubuntu een stuk lichter, in mijn geval: Kubuntu -> 700Mb, LxQT+Kwin -> 320 Mb, LXQT+Openbox -> 230 Mb.   

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/08, 08:05:41 »
Wat is het geheugengebruik van LXQT? En werkt het meer als LXDE of lijkt het meer op KDE qua mogelijkheden?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/08, 08:11:03 »
LXQT is de QT variant van LXDE.  zie: http://lxqt.org/

LXQt is the next-generation, lightweight desktop derived in part from the LXDE and Razor-Qt desktops. LXQt 0.9 is the release that begins to enforce Qt5.

Om uit te proberen, hier een ISO van Manjaro: http://sourceforge.net/projects/manjarolinux/files/community/LXQT/2015.02/
Bij Ubuntu heet het Lubuntu-next: https://launchpad.net/lubuntu-next
« Laatst bewerkt op: 2015/05/08, 08:20:56 door Ramana »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/08, 08:56:40 »
Ik weet niet wat de TS in gedachten had, maar we gaan wel steeds exotischer.... =D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/08, 09:12:46 »
Ja, ik lees dat Andre-nl de ruimte heeft om exotisch te kiezen, met 8Gb en SSD  :)
(ik type dit op dit moment in LXQT (Manjaro).  Desktop up and running gebruikt 246 Mb).
Met voldoende geheugen (8Gb) en voldoende snelheid (SSD) blijven de voordelen van iets als X/LUbuntu toch beperkt.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/08, 11:36:25 »
@bloom: daar is op dit forum al over bericht :  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88694.msg951783#msg951783

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/08, 12:15:23 »
lol ik ben net met een Aspire One ZG5 bezig en vindt hem nogal traag.

Dus maar eens even kijken of ik die versie kan gebruiken, ik vindt Lubuntu nogal rommelig en installeer dat liever niet....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/08, 19:54:24 »
Op de lichte machines draai ik Arch met een lichte wm. Zelf heb ik de voorkeur voor i3wm, maar met E17 werkt het ook snel en licht en is het meer voor een doorsnee gebruiker. Nog steeds is het gebruik na een start onder de 150 mb. Ben benieuwd wat LXQT doet op dit systeem.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/08, 20:11:02 »
En er is natuurlijk nog altijd mijn blokkendoosoplossing. Levert ook een minimale XFCE-oplossing.

Bij weinig geheugen kies je best voor de volgende applicaties:
Tekstverwerker: abiword
Rekenblad: gnumeric en eventueel rekenmachine galculator
Webbrowser: qupzilla of midori
E-mailclient: claws-mail
En dan heb je al heel wat functionaliteit met heel weinig geheugengebruik.

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/08, 21:43:02 »
Een blokkendoos is verreweg het beste om geheugengebruik in de hand te houden. Maar waarom een complete XFCE? Zelf heb ik alleen xfce4-panel en het whiskermenu geinstalleerd en de taskbar van icewm uitgezet, dan gebruikt hij iets meer geheugen, maar 100 mb (of iets lager) bij een koude start van AntiX is denk ik niet veel, en dan ziet het er zo uit.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/09, 00:30:59 »
Bij mijn blokkendoosoplossing staat een screenshot en die laat zien dat er slechts 88,3 MB RAM verbruikt wordt als alles klaar is en het systeem herstart is.

FrSu

  • Gast
Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/09, 08:29:35 »
Ik gebruik de laatste tijd meer en meer Elementary OS: http://distrowatch.com/table.php?distribution=elementary

Prima desktop.

Re: Wat is de beste keuze Distributie ?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/09, 22:29:13 »
Bij mijn blokkendoosoplossing staat een screenshot en die laat zien dat er slechts 88,3 MB RAM verbruikt wordt als alles klaar is en het systeem herstart is.

Ik ben het met je eens hoor :)  Je zou zelfs een kernel op maat kunnen maken en nog een aantal dingen 'de nek om kunnen draaien' en dan is het nog lichter. Maar als je van hardware veranderd heb je extra werk. Overigens bij de AntiX die ik draai heb ik het whiskermenu en compton geïnstalleerd, dat neemt natuurlijk wat extra geheugen in beslag.  Zonder dat zou ik vermoedelijk rond de 80 mb zitten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint