Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu en exfat  (gelezen 1775 keer)

Kubuntu en exfat
« Gepost op: 2021/07/01, 18:27:14 »
Geen idee wat ik moet doen:
KUBUNTU
Er hangt 15 TB aan externe HD's aan de laptop met diverse partities, allemaal exfat
Computer leest en schrijft prima, koppelt ze ook aan
Ik wil een partitie herformatteren vanwege foutjes
KDE part. man. en Gnome zijn geïnstalleerd
Extra exfat utils en exfat fuse zijn geïnstalleerd via de terminal
De repository kan ik niet installeren, dat wordt geweigerd
Verschillende sites geven prima oplossingen maar als ik dat probeer ziet m'n software er heel anders uit en werkt het niet.
Graag een oplossing - als die er is - in een GUI want ik ben doodsbenauwd om het met de terminal te proberen. Iets te veel foutjes gemaakt in het verleden.
Besturingssysteem: Kubuntu 21.04
KDE Plasma-versie: 5.21.4
Versie van KDE-Frameworks: 5.80.0
Qt-versie: 5.15.2
Kernel-versie: 5.11.0-22-generic
Type OS: 64-bit
Grafisch platform: X11
Mijn dank is groot
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/02, 08:33:34 »
Jij hebt geen idee wat je moet doen. Maar je geeft ons ook niet echt een goed idee van wat het probleem is. Iets over 15 GB aan hard disks, een partitie, dan over een repository.

Na drie keer herlezen vermoed ik dat je één partitie, die nu als exfat geformateerd is, wil herformatteren. Is dat de vraag?

Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/02, 09:45:33 »
De repository kan ik niet installeren, dat wordt geweigerd
Verschillende sites geven prima oplossingen maar als ik dat probeer ziet m'n software er heel anders uit en werkt het niet.

Hallo, "de repository" kun je niet installeren? Wat precies wil je installeren? En hoe probeer je dat te installeren?
Op welke "prima oplossingen" doel je en hoe ziet je software er heel anders uit? Als het niet werkt, kun je dan misschien aangeven waarom niet? Foutmeldingen, of anders?

Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/02, 11:15:16 »
De repository kan ik niet installeren, dat wordt geweigerd
Verschillende sites geven prima oplossingen maar als ik dat probeer ziet m'n software er heel anders uit en werkt het niet.

Hallo, "de repository" kun je niet installeren? Wat precies wil je installeren? En hoe probeer je dat te installeren?
Op welke "prima oplossingen" doel je en hoe ziet je software er heel anders uit? Als het niet werkt, kun je dan misschien aangeven waarom niet? Foutmeldingen, of anders?
Excuus dat ik niet duidelijk genoeg was.
Ik wil idd één partitie herformatteren in exfat. Met de software die aanwezig is lukt dat niet omdat die optie ontbreekt. Ik heb de hulpprogramma's  (exfat utils en exfat fuse) geïnstalleerd.
De software (KDE partition manager en Gnome disks) geeft absoluut geen mogelijkheid om exfat te formatteren.
Op internet zijn de oplossingen heel duidelijk: https://itsfoss.com/format-exfat-linux/
Als ik het uitprobeer zijn de mogelijkheden om te formatteren in exfat er niet.
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/02, 12:14:54 »
Lukt het niet met gparted ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/02, 12:26:22 »
Lukt het niet met gparted ?
Ook daarmee lukt het niet. De mogelijkheid is aanwezig maar grijs gekleurd dus niet te gebruiken.
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/02, 14:02:22 »
Je gebruikt 21.04. Exfat ondersteuning zit standaard in de kernel, maar standaard zijn er geen tooltjes geïnstalleerd. Als je met de kernelondersteuning werkt, dan installeer je beter "exfatprogs", en niet de user space tools. Verwijder exfat-fuse en exfat-utils terug, en installeer exfatprogs in plaats. Mogelijk herkennen de tooltjes het formaat dan wel (eventueel na uitloggen en weer inloggen).

Anders met de terminal. Je schermafdruk laat niets zien, maar onderstel dat de partitie /dev/sda1 heet, dan gebeurt het formatteren met

sudo mkfs.exfat /dev/sdc1
Je kan, vóór de partitienaam, eventueel -L label toevoegen: label vervang je door je eigen naam die je aan de partitie wil geven. Dat maakt het veel gemakkelijker de partitie te herkennen in bestandsbeheer.

Natuurlijk ontkoppel je de partitie vóór die te herformatteren! Misschien is dat eenvoudig de reden waarom het tot nu niet lukte.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/02, 16:33:30 »
Speciaal voor de topicstarter Besturingssysteem: Kubuntu 21.04 op een  reserve partitie geïnstalleerd.
Dit bericht daarmee gerealiseerd.

Terminal (Ctrl+Alt+T)
sudo apt update
     paswoord
sudo apt install exfat-utils
sudo apt install gnome-disk-utility
exit

In je menu bij Hulpmiddelen nu het programma Disks oproepen.
Klik de betreffende partitie aan,
naast pijltje streepje,  klik op het kleine pijltje in het vierkantje.
Klik bovenaan Format partition, klik Other.
Rechts bovenaan klik Next,
klik exFAT en weer Next.

In Ubuntu en Mint is dit programma meestal automatisch mee vertaald, het program heet dan Schijven.
Waar deze vertaling uithangt mag een ander uitzoeken ;-)

Succes.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/02, 17:31:36 »
Momenteel ben ik backups aan het maken, dat neemt nogal wat tijd in beslag en wil ik persé niet afbreken. Als ik ermee klaar ben ga ik de laatste twee oplossingen proberen.
Bedankt a;vast. Ik laat van het weekend weten of het gelukt is.
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/02, 18:06:28 »
NL
sudo apt install language-pack-gnome-nl
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #10 Gepost op: 2021/07/02, 19:18:54 »
Speciaal voor de topicstarter Besturingssysteem: Kubuntu 21.04 op een  reserve partitie geïnstalleerd.
Dit bericht daarmee gerealiseerd.

Terminal (Ctrl+Alt+T)
sudo apt update
     paswoord
sudo apt install exfat-utils
sudo apt install gnome-disk-utility
exit

In je menu bij Hulpmiddelen nu het programma Disks oproepen.
Klik de betreffende partitie aan,
naast pijltje streepje,  klik op het kleine pijltje in het vierkantje.
Klik bovenaan Format partition, klik Other.
Rechts bovenaan klik Next,
klik exFAT en weer Next.

In Ubuntu en Mint is dit programma meestal automatisch mee vertaald, het program heet dan Schijven.
Waar deze vertaling uithangt mag een ander uitzoeken ;-)

Succes.

Dank u wel. Hier werkt het alleszins. Had nog een oude USB die in exFat geformatteerd was en had daar problemen mee.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #11 Gepost op: 2021/07/03, 12:40:09 »
Als je kiest voor exfat-utils op nieuwere Ubuntu versies, let er dan op dat exfat-fuse er niet bijgeïnstalleerd wordt. Anders ga je over van de kerneldriver naar de driver in user space.

Re: Kubuntu en exfat
« Reactie #12 Gepost op: 2021/07/04, 12:23:41 »
Hartelijk dank voor alle suggesties. Het is uiteindelijk gelukt met G-disk. Het schijnt uit te maken of je de externe HD rechtstreeks aansluit of via een USB hub. Lijkt me niet logisch ma allà. =D =D =D =D
Nooooooobody expects the Spanish Inquisition