Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amd64  (gelezen 6426 keer)

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Amd64
« Gepost op: 2007/11/06, 00:25:11 »
ik zag dat je makkelijk flash in amd64 versies kan installeren. ik begin dit nu wle te overwegen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Amd64
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/06, 00:30:15 »
Er zijn als het goed is ook packages in de medibuntu repo voor w32codecs (w64codecs dacht ik).
De nadelen van amd64 worden dus steeds kleiner :)

gekky29

  • Gast
Amd64
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/06, 00:32:30 »
Citaat van: kiersie
ik zag dat je makkelijk flash in amd64 versies kan installeren. ik begin dit nu wle te overwegen
ben nieuwsgierig hoe ?

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Amd64
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/06, 08:48:06 »
Gewoon automagisch. Ik draai zelf 64-bits Gutsy, op het moment dat ik een flashpagina tegenkwam met firefox kreeg ik de keuze om een flashplayer te installeren.

Amd64
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/06, 11:38:51 »
Flash
Makkelijk te doen via de repo's, weet niet het pakket naam

Java
 http://www.nongnu.org/gcjwebplugin/
sudo apt-get install gcjwebplugin
Installeer geen sun want dat werkt helaas (nog) niet.

Codecs
Zijn inderdaad de w64codecs

Voor de rest weet ik even geen programma's meer. De meeste 32 bestanden zijn ook voor 64 beschikbaar.  Het gaat dus echt de goede kant op. Voor mij is er dus ook geen rede meer om een 32 bit installatie te doen op mijn 64bit systeem.

Groet

gekky29

  • Gast
Amd64
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/06, 17:02:33 »
Citaat
Voor mij is er dus ook geen rede meer om een 32 bit installatie te doen op mijn 64bit systeem.
voor mij ook niet :D

Offline mcgyver

  • Lid
Amd64
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/06, 22:33:18 »
Merken jullie 64-bitters een groot verschil?

Offline betoel

  • Lid
Amd64
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/06, 23:58:51 »
Iets sneller maar heeft ook nadelen, zo wil skype niet draaien, met filmpjes op youtube werkte de flash wel maar toen ik naderhand met de players ging rommelen liepen die filmpjes vast. Dus ik ben weer rap naar de 32-uitvoering gegaan.
 mvg
betoel
AMD 64 X2 dualcore 3800+  -  4Gb 
Geforce 7200GS 256 MB
Syncmaster 720N - 1024 x786
Dualboot met XP - Win7 en Liinux Mint 13  XFCE 4.10

gekky29

  • Gast
Amd64
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/07, 00:40:25 »
Citaat van: betoel
Iets sneller maar heeft ook nadelen, zo wil skype niet draaien, met filmpjes op youtube werkte de flash wel maar toen ik naderhand met de players ging rommelen liepen die filmpjes vast. Dus ik ben weer rap naar de 32-uitvoering gegaan.
 mvg
betoel
dat is het nadeel van prutsen kan ook mis gaan :D :D

Offline iGadget

  • Lid
Amd64
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/05, 16:59:10 »
Hoe hebben jullie Java aan de praat gekregen? Die gjcwebplugin kan ik nergens vinden (Couldn't find any package whose name or description matched "gjcwebplugin") en de icedtea plugin werkt niet voor sites als www.map24.nl (ongeveer de primaire reden om Java te willen gebruiken).

Maar Skype werkt hier trouwens prima (althans, het start op, nog niet mee gebeld), met dank aan de Medibuntu repositories.

Offline bram103

  • Lid
Amd64
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/05, 19:07:37 »
Ik heb ook een poging gedaan om met 64bits te gaan draaien (SuSE 10.3) dat gaf problemen met mijn gloednieuwe hardware, de DVD schrijver en lezer waren onbruikbaaar en het geluid wilde ook niet erg.

De java plugin is (was) niet beschikbaar voor 64bits, dus daarom 32bits Firefox  geinstalleerd.

Verder zit ik vrij veel met Eclipse te rommelen. Eclipse zelf leek op zich wel goed te draaien maar ik kreeg nogal wat foutmelding uit projectjes die op de oude pc onder 32bits allemaal foutloos liepen.

Dit laatste deed me besluiten toch maar weer naar 32bits (Ubuntu 7.10) over te stappen.

64bits heeft hiermee voor mij zeker niet afgedaan ik blijf de vele positieve ontwikkelingen volgen en zal zeker nog een keer een nieuwe poging doen om over te stappen.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Amd64
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/05, 21:33:29 »
Nu vergelijk je wel appels met peren he! Van Suse 10.3 64-bit naar Ubuntu 7.10 32-bit. Ik weet niet hoe de driverondersteuning van Suse werkt, maar daarmee kun je de driverondersteuning van Ubuntu niet afkraken. Voornamelijk op het gebied van implementatie hiervan is er bij Ubuntu een hoop gedaan.

Offline bram103

  • Lid
Amd64
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/06, 19:13:49 »
Citaat van: Tecumseh
Nu vergelijk je wel appels met peren he! Van Suse 10.3 64-bit naar Ubuntu 7.10 32-bit. Ik weet niet hoe de driverondersteuning van Suse werkt, maar daarmee kun je de driverondersteuning van Ubuntu niet afkraken. Voornamelijk op het gebied van implementatie hiervan is er bij Ubuntu een hoop gedaan.
Daar heb je helemaal gelijk in, voor een objectief vergelijk had ik naar de Ubuntu 64bits versie over moeten stappen.
Ik ben ook naar Ubuntu overgestapt vanwege de positieve geluiden over de hardware ondersteuning, maar vanwege het 'geemmer' met java heb ik dan wel voor Ubuntu 32bits gekozen.
Waarschijnlijk zijn de problemen met java ook wel oplosbaar maar dan moet ik daar gewoon meer tijd in steken dan het me waard is.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Amd64
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/07, 00:11:06 »
Ik heb ze in elk geval niet met Ubuntu 64-bits. Nu is 32-bits ook prima, maar goed waarom koop je dan een 64-bits processor denk ik zelf dan.

Amd64
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/07, 01:14:58 »
Heb je ook 8 Gig geheugen op je moederbord gezet ??
Anders werkt die 64 bit nog voor geen meter kwa snelheid ...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Amd64
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/07, 03:08:42 »
64bit levert wel een verbetering tov de 32bits versie, maar dat is echt niet wereldschokkend.
Als je 4 GB of meer geheugen hebt, dan is 64bit nodig. Heb je dat niet dan is 32bit makkelijker.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Amd64
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/07, 08:53:56 »
Citaat van: Gandyman
Heb je ook 8 Gig geheugen op je moederbord gezet ??
Anders werkt die 64 bit nog voor geen meter kwa snelheid ...
64-bits geeft meer voordelen dan enkel het kunnen addresseren van meer geheugen.

Citaat van: Johanvd
64bit levert wel een verbetering tov de 32bits versie, maar dat is echt niet wereldschokkend.
Er zit inderdaad niet heel veel versnelling in tov 32-bits. Maar 64-bits gaat zo langzaamaan de markt domineren waardoor er steeds meer programma's voor 64-bits beschikbaar komen. Ik heb het dan niet enkel over 64-bits gehercompilleerde pakketten maar ook pakketten die specifiek de voordelen van 64-bits zullen aanspreken.

Citaat van: Johanvd
Als je 4 GB of meer geheugen hebt, dan is 64bit nodig. Heb je dat niet dan is 32bit makkelijker.
Dat klopt ondertussen al niet helemaal meer. Ik heb net 2 dagen geleden een 2e systeem thuis over mogen zetten naar linux en ik loop tegen dezelfde opstakels op als bij mijn 64-bits systeem. De problemen met 64-bits zijn met Gutsy namelijk al behoorlijk weggehaald. Waar ik nog wel tegenaanloop is dat een aantal extra repo's niet de 64-bits versie aanbieden. Dat gaat dan uiteraard om de wat meer experimentele software. Alles wat in de standaard repo's staat gaat zonder problemen.

Amd64
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/07, 14:08:35 »
Citaat
64-bits geeft meer voordelen dan enkel het kunnen addresseren van meer geheugen.
Vertel eens ?
Je maakt me nieuwsgierig ??

Hier nog wat leesvoer voor je wbt 64bit.
http://www.maqina.nl/benchmark/viewreview3.asp
Waarbij ik een kanttekening moet maken bij hun berekening wbt 32 bit en 64 bit.
Maagoe dit terzijde.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Amd64
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/07, 14:39:52 »
Zoals je in dat artikel kunt lezen:

Citaat
Bovendien wordt verwacht dat 64-bit verwerking de efficiency van veel computertaken zal verhogen. Denk hierbij aan technische en wetenschappelijke projecten, digital content creation (DCC), videobewerking, high-end games en computer-aided design (CAD). Om dit voordeel volledig te benutten, moet wel een echte 64-bit applicatie worden gebruikt.
De voordelen zitten dus niet zozeer in de kantoortoepassingen maar meer bij de programma's die wat ingewikkeldere berekeningen moeten doen zoals CAD, video bewerking, e.d.

Van een andere pagina (http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fuseaction=home.showArtikelen&id=46056) een stukje over de toepassingen die specifiek belang hebben bij 64-bits.

Citaat
Toepassingen?

Dat Apple de nieuwe iMac's van een 64-bit processor gaat voorzien is een logische stap. De iMac is altijd de favoriet geweest voor foto- video- en audiobewerking. Dit zijn enkele toepassingen waarbij 64-bit verbeteringen belooft. Photoshop 8.0, een van de weinige programma's geoptimaliseerd voor 64-bit, laat een flinke prestatieverbetering zien op de G5.

Verdere toepassingen liggen op het gebied van encoderen en decoderen van geluid en beeld. Volgens Rich Heye van AMD wil iedere video-enthousiasteling een 64-bit computer zodra hij ziet hoe video direct wordt omgezet naar DVD.

Een ander terrein waar 64-bit zich manifesteert is op het gebied van 3D. De gaming community wacht met smart op goede drivers voor grafische kaarten, in de hoop op een flinke prestatieverbetering bij 3D-games. Vooralsnog laten testen hoogstens minuscule verbeteringen zien.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Amd64
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/07, 15:00:46 »
Nog meer leesvoer: http://news.softpedia.com/news/Windows-versus-Windows-or-32-bit-versus-64bit-1349.shtml

Nu gaat deze vergelijking in ons geval een beetje mank omdat hier specifiek van windows XP 32 vs 64 vergeleken wordt.

Een paar punten die in de conclusie als negatief neergezet worden geldt als het goed is voor ons niet omdat nagenoeg alle code voor 64-bits gecompileerd wordt.

Amd64
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/08, 04:26:45 »
Klopt allemaal en dat wist ik ook al.
Wat ik ook weet is dat 90% van de computer gebruikers deze zware programma's niet draait of bezit.
En dus moet je je afvragen of je die 64 bit wel zo nodig heb ??

En je vergeet het moederbord geheugen ???
Wanneer je slechts 2 Gig erop zet heb je er geen fluit aan, want waar moet die processor zijn data laten ???
Als hij maar 2 of 4 Gig geheugen kan volschrijven zal hij toch met de volgende instructie moeten wachten tot het geheugen weer leeg is.
Of hij moet als een idioot gaan swappen.........

Bij 8 Gig begin je het goed te merken en 64 bit kan tot 1 terrabyte adresseren en dan pas vliegt alles.
Dan pas maak je optimaal gebruik ervan.

Mja en dan die games en zo.
Dat zijn allemaal consumenten praatjes, geloof me maar.

Heb je wel eens een Xbox opengemaakt ??
of eender welk andere game console ??

Wat voor processor zit daar in ??
Hoeveel geheugen ?
En wat voor VGA kaart ?

Het stelt allemaal nix voor met de gemiddelde thuis computer die een gamer gebruikt.
Een leuke vga kaart kost ongeveer 500 euri ???

Dit kost een game console niet eens, en toch maakt die mooiere plaatjes en lopen de games vloeiender dan op een pc met die kaart.

Dus wie word er in de zijk genomen ??

Juist de Consument :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D