Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer delen (virtualbox)  (gelezen 3571 keer)

Printer delen (virtualbox)
« Gepost op: 2009/07/20, 14:58:37 »
Beste netwerkmensen,

Ik denk dat het hier het beste past omdat het een netwerkvraag is. Ik wil graag mijn printer (Canon Pixma IP4200) kunnen gebruiken met de volle resolutie van 9600DPI. Nu heb ik een virtuele machine in virtualbox, daarin draait windows XP. Vanuit die VM kan ik printen (met de windowsdrivers en alle leuke mogelijkheden die dat bied). Ik zou graag deze printer willen delen in een netwerk tussen winXP (guest in VM) en Ubuntu (host in VM). Ik wil echter geen internetverbinding aan de VM.

Ik heb nu virtualbox op "host-only" gezet. Windows herkend dan idd een netwerkverbinding, en de printer staat gedeeld.

Ga ik (onder ubuntu, met de VM draaiende) naar Locaties, netwerk, windowsnetwerk, dan kan ik 'm niet vinden. Ook via systeem, beheer, afdrukken, nieuwe printer, windows printer via SAMBA zie ik mijn printer niet.

Daarom vraag ik nu aan jullie hoe ik dit eigenlijk voor elkaar moet krijgen. Ook wil ik in het algemeen graag het e.e.a bijleren over netwerken (Hoe kun je bestanden delen zonder dat ze vanaf "het grote boze internet" te bereiken zijn? Als je onder windows een netwerkje in elkaar klikt met de wizzard wordt daar niks over gezegd, ik neem ook aan dat de bestanden standaard ontoegankelijk zijn vanaf het internet, maar hoe werkt dat? En hoe werkt het onder Ubuntu? Kan ik voor deze 2e vraag misschien beter een los topic openen?)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: Printer delen (virtualbox)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/20, 16:14:22 »
Hoe dat met VirtualBox en Samba en zo zit weet ik niet, maar daar kunnen anderen je vast wel mee helpen.

Over netwerken weet ik wel het 1-en-ander, maar een nieuw topic zou dan wel beter zijn. Tot onze "modderaars" afsplitsen:

De traditionele manier om bestanden delen (lees: NFS, maar ook Samba e.d.) via internet tegen te gaan, is de z.g. firewall. Deze schermt de poorten die nodig zijn om de communicatie met de 'delende" software op te zetten af. De meeste moderne ADSL routers die thuis gebruikt worden bevatten al zo'n firewall. Toch is het goed wel via de instellingen van zo'n ding te controleren wat wel/niet open staat.

Verder bieden NFS en Samba additionele mogelijkheden om toegang te beperken (of juist open te zetten), bijv. alleen toegang voor het lokale subnet (zeg maar je netwerkje thuis) of zelfs alleen toegang voor een bepaald adres. Dit doe je middels de configuratie bestanden voor die software.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Re: Printer delen (virtualbox)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/20, 16:23:53 »
Over het printen, zo heb ik het gedaan. Ik heb Sun virtualbox geinstalleerd. Mijn USB printers, USB Camera, USB disk zijn dan te benaderen onder WXP in Sun virtualbox. Het is wel een beetje gepuzzel. Er staan meerdere topics over dit onderwerp op dit forum. Succes :)

Re: Printer delen (virtualbox)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/22, 18:09:56 »
Prince Ace: dat heb ik nu dus ook, alleen wil ik mijn printer weer delen, vanuit de winXP (Guest) in Vbox, met Ubuntu (host).

Wat betreft de werking van een netwerk lijkt me dat sowiso al handig/leuk om te weten, maar toch ook wel redelijk een vereiste om dit werkend te gaan krijgen... Het enige wat ik tot nog toe weet is hoe je een rj-45 kabel bedraad, en hoe die routerconfiguratie werkt. IP adressen zijn voor mij net zoiets als huisadressen (voor computers, netwerkprinters, routers, modems, etc). Poorten zijn dan zoiets als de "geadresseerde" (een berg brievenbusen in hetzelfde flatgebouw). Is dat een goede analogie met de "gewone" wereld? En van poorten weet ik verder dat er meestal 1 poort is voor een bepaald soort actie (poort 80 had iets van doen met het opvragen van een webpagina? CMIIW), maar dat je ook een andere poort kunt gebruiken soms. Hoe veilig is het dichtgooien van poorten dan als er ook een andere gebruikt kan worden (in dit geval voor filesharing)? Ik vermoed dat er gewoon niet geluisterd word naar een verzoek tot, zeg, het opvragen van een webpagina als dat binnenkomt op iets anders dan poort 80, tenzij dat eerder anders is ingesteld. Maar is dat juist?

Dat is dus mijn kennis over netwerken, voor zover het bovenstaande correct is dan, want zelfs daar ben ik niet helemaal zeker van. Ik zou dus graag nog het e.e.a bijleren.

Firewall: Ja, zit in m'n router. En ik heb firestarter.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: Printer delen (virtualbox)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/22, 22:12:50 »
Je analogie van flatgebouw ('t adres) en de brievenbussen (ports) klopt leuk hoor. Je kunt een webserver ook naar een andere port laten luisteren, maar dat is dan altijd door jou (c.q. de systeembeheerder) specifiek zo ingesteld. Scherm je port 80 af en laat je de "nieuwe" open, dan ben je natuurlijk niks veiliger af: vrijwel elke port-scanner heeft die truc zo door. De meeste routers en firewalls zijn zo ingesteld dat alles DICHT staat TENZIJ je 't expliciet openzet. En je noemt ook "open ports" waar naar geen server-proces staat te luisteren, bijv. de router heeft 80 open staan maar je draait helemaal geen web server. Dit is niet direct een bedreiging, maar een port die (ongemerkt) openstaat, zou gebruikt kunnen worden door malware dat via bijv. je email naar binnen is gesmokkeld. Hou je die ongebruikte ports netjes dicht, dan snij je in elk geval die route alvast af.

Applicaties zoals bijv. web- of mail servers moet je ook "van binnenuit" beschermen tegen aanvallen. Als administrator doe je dat door ze met regelmaat te patchen (up-to-date te houden). Op die manier haal je door een open port met een legitiem draaiende server ook zo weinig mogelijk rommel binnen. Zo zie je dat je beveiliging het best in meerdere "lagen" kunt toepassen. In bovenstaand voorbeeld scherm je dus niet noodzakelijke ports af en bescherm je de applicaties die luisteren naar de ports die wel open staan. Snappie?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/22, 22:28:11 door Michel van der Kleij »
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Re: Printer delen (virtualbox)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/23, 16:16:06 »
Ja.
Er wordt dus inderdaad niet geluisterd naar "dingen" (pakketten?) die binnenkomen op een poort die niet vooraf is ingesteld om die "dingen" te ontvangen, en firewalls gooien alle poorten dicht die niet specifiek in gebruik zijn (open zijn gezet). Verder kunnen dan de applicaties die luisteren op de poorten die wel open zijn weer zodanig zijn ingesteld dat er met sommige "dingen" niks gedaan wordt, bijvoorbeeld als ze niet voor die applicatie bedoeld zijn. Duidelijk. Eigenlijk niet eens heel ingewikkeld (of in elk geval goed uitgelegd :) )

Nu nog file/printersharing onder de knie krijgen. Daarvoor zal ik denk ik ook "een" poort open moeten zetten in firestarter, want als ik firestarter tijdelijk uit zet zie ik in mijn VM/winxp wel mijn ubuntu computer. (Al kan ik er alsnog niets mee, als 'k 'm aanklik krijg ik de melding dat ik niet voldoende rechten heb. Ik weet niet of er nog iets bijstond van "contacteer uw systeembeheerder/netwerkbeheerder", maar aangezien ik dat zelf ben en ik het verder ook niet weer schiet dat sowiso niet op... XD). De door ubuntu gedeelde map (gewoon een testmapje in mijn homemap) kan ik onder ubuntu zelf (op dezelfde PC dus) wel benaderen via "locaties/netwerk", maar ook alleen als firestarter is uitgeschakeld. Mijn windows PC blijft echter nog steeds onzichtbaar.

Wat info over mijn setup:
-Mijn PC (Ubuntu) krijgt van de router een IP via DHCP, dat IP is dus niet vast.
-Mijn Windows PC (fysiek gezien dezelfde, want draait in een VM) krijgt ook een IP via DHCP, maar dan van virtualbox (dat staat ingesteld op host-only adapter). Dit IP is waarschijnlijk ook niet vast.
-SAMBA heb ik nog niets aan ingesteld.
-Mijn ubuntu PC heet "luke-desktop" in het netwerk, mijn windows PC (in Vbox) heet luke-winpc.
-Netwerk in windows is met die wizard in elkaar geklikt als "deze PC maakt verbinding met het internet via een andere PC in het netwerk of een residential gateway" (wat de deurklink is een residential gateway?). De bedoeling is om de windows PC helemaal geen internettoegang te geven.

Ik ga maar eens een howto zoeken.

Re: Printer delen (virtualbox)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/13, 21:45:36 »
Het is alweer een tijdje geleden. Maar ik heb niet echt meer een howto gezocht. Wel wat verder lopen prutsen en ben erachter gekomen dat ik een beetje onhandig bezig ben. Als ik de printer namelijk gedeeld krijg, heb ik er alsnog linuxdrivers voor nodig. Wat ik nu dus gedaan heb is mijn map met foto's benaderbaar maken voor mijn Virtualbox windows. Readonly. Zo kan ik toch mijn foto's printen op de hoogste resolutie (9600*2400DPI, Canon Pixma IP4200, even patsen :P). En dat was het uiteindelijke doel.