Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminalscherm?  (gelezen 2303 keer)

Offline remmy111

  • Lid
Terminalscherm?
« Gepost op: 2011/06/12, 13:23:35 »
Hallo, Ik ben dus duidelijk een begginner in Kubuntu. Het instaleren van Kubuntu ging prima maar Open Office instaleren wil niet lukken. Volgens de site van OO moet ik een terminalscherm openen en daarin een opdracht typen. Nu heb ik van alles geopend maar nergens kan ik opdrachten typen dus ik kom niet verder. Ik ben natuurlijk Windows gewend en dan was een dubbelklik voldoende. Maar Kubuntu ziet er zo gelikt uit dat ik het wel eens wil proberen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/12, 13:29:17 »
Je vindt de terminal in het menu Systeem en dan Terminal Programma (Konsole).
OpenOffice zit standaard in Kubuntu en hoef je dus niet apart te installeren. Kijk ook eens eerst in het Softwarecentrum in plaats van dingen rechtstreeks van websites te willen gaan installeren...

Offline remmy111

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/12, 13:39:09 »
Zo zie je maar, teveel Windows gewend. Daar moet je Office apart instaleren.
We gaan weer verder spelen met Kubuntu. Als ik problemen tegenkom weet ik waar ik zijn moet!
   Bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Terminalscherm?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/12, 15:33:16 »
Installeren van progjes gaat in Linux fundamenteel anders dan in Windows:
http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

De tekst is geschreven voor de hoofdversie van Ubuntu, met Gnome dus en niet met KDE (Kubuntu). Maar de principes zijn hetzelfde.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 15:35:00 door Pjotr »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Terminalscherm?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/12, 15:44:04 »
Remmy111, je start programma's in Kubuntu door linksonder op de 'K' te klikken, je krijgt dan het overzicht te zien.
Wellicht kan je beter eens inlezen hoe je Kubuntu in kan stellen en gebruiken: http://ubukuntu.nl.ae  ;)
Lees vooral wat te doen na het installeren, zoals multimediaondersteuning completeren. Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline remmy111

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/12, 22:14:37 »
Hier nog een probleempje, Ik heb via de software list een programa Partitionmanager geinstaleerd maar nu kan ik het nergens terugvinden in de programmalijsten. Het zou een administratie tool moeten zijn. Als ik het via de softwarelijst weer aanklik doet hij nu niets meer dus neem ik aan dat hij wel al geinstaleerd is.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 22:43:01 door remmy111 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/12, 23:27:31 »
Met partitiebeheerprogramma's moet je voorzichtig zijn. Normaal zou je dat moeten vinden in het Systeem-menu van Kubuntu. Ik gebruik zelf geen Kubuntu en kan je dus niet nauwkeuriger leiden, maar Kubuntu heeft normaal ook een zoekfunctie in het menu.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Terminalscherm?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/12, 23:38:44 »
Remmy111, er is al standaard een partition manager op je Kubuntu systeem (onder System). Wees voorzichtig met dit soort programma's. Het klopt wat Bloom zegt, links onderin je application launcher starten (de 'K' met het tandwiel, zie mijn avatar) en dan zie je bovenin een zoekveld.
Tip: ga je eerst eens inlezen, lees eens goed de vorige link van mij naar de site van Vistaus, en kijk eens wat er allemaal al geinstalleerd staat, en als je vragen hebt over wat te doen, meld je je maar (dubbelklik naar enkelklik zetten, een goede music streamer, wat is een goed messenger programma, etc etc). In Linux heb je heel veel keuze in beschikbare programma's, als je bv. een messenger programma zoekt zijn er wel 20 of zo. Je zal moeten wennen aan het feit dat je zelf bepaalt wat op jouw pc staat, niet de 'leverancier' van het OS wat toevallig op je pc staat.

En daar helpen we je wel bij  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 23:40:37 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline remmy111

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/13, 03:03:20 »
Wel, ik heb geprobeerd via zoeken partition te vinden maar er kwam niets opdagen. Ook in systeem gekeken maar ook niets gevonden. En van dat geinstaleerde programma "partition manager" geen spoortje terug te vinden. Zouden ze toch wat makkelijker moeten maken.
 Waarom ik dat programma wil draaien? Dit is een oude schoolcomputer die uit de hoop "gered" is die voor vernietiging zou gaan nadat ze allemaal nieuwe computers gehad hadden. Ze konder er niets mee want er zat een beveiliging op. Inlognaam en wachtwoord was onbekend. Ik heb na verwijdering van bios wachtwoord (jumper) en extern formateren van de harde schijf via usb Kubuntu geinstaleerd maar de DVD-rom wil niet werken. Je ziet wel dat hij leest maar dan stopt hij ermee. Ik vermoed dat er op de  schijf nog een kleine, misschien verborgen, partitie is waar de beveiliging nog draait.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/13, 04:15:10 »
1 Je moet wel tijd nemen om linux te leren, later zul je blij zijn dat je met linux kunt werken, is beter als windows.
2 Een harde schijf leeg maken doe je niet door te formateren. Maar gparted starten, dan partities verwijderen, dan boven in de pulldown kiezen "create partition tabel"(nieuwe mbr maken)(hier wordt de hele harde schijf mee gewist).
Jij hebt geformateerd, en dan kunnen er virussen en andere software in je mbr blijven zitten.
Via windows pc gaat dit ook, zoek maar met google.
3 Van je dvd die niet werkt, leg meer uit wat wel en niet werkt.
Werkt een cd wel?

Re: Terminalscherm?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/13, 10:28:52 »
Citaat
Dit is een oude schoolcomputer die uit de hoop "gered" is...
Van je dvd die niet werkt, leg meer uit wat wel en niet werkt.
Werkt een cd wel?

Als dat, zoals je aangeeft, een al wat "oudere" pc is, kan het zijn dat daar een cd-rom station inzit, en die kan geen dvd's lezen, daarvoor heb je een cd-dvd-station nodig, vandaar misschien dat het bij jou niet werkt met een dvd.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 10:30:37 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline remmy111

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/13, 13:18:37 »
Zo, net wakker! Er zit een DVD-rom in. Hij knippert bij het opstarten en bij het indoen van een CD-DVD, daarna geen aktie. Ook heb ik vannacht als test Windows geprobeerd er op te zetten maar die wil na het booten niet naar de schijf schrijven en geeft een blauw scherm (stopfout). Dus ik denk dat er een beveiliging actief is die inderdaad in het moederbord kan zitten maar volgens de bios is die inactief. Misschien is de DVD-rom defect, Ik heb twee Dell DVD-roms leggen maar die hebben andere aansluitingen dus dat ging niet. Ik heb ook gparted geprobeerd maar dat programma vraagd om een wachtwoord dat het om een of de andere reden niet herkend, ik weet zeker dat ik het juiste wachtwoord invul.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Terminalscherm?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/13, 13:36:54 »
Linux ziet verschil in hoofd- en kleine letters, misschien daar een foutje mee gemaakt ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Terminalscherm?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/13, 13:39:24 »
Of je toetsenbord-instelling, azerty of querty.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline remmy111

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/13, 14:02:36 »
Via googlen heb ik gparted aan het werk gekregen. Ik moest via de terminal een setting in gksu veranderen in sudo. Geen aparte partities te zien in ieder geval of het zou verborgen moeten zijn. Alleen nu wel weer gemerkt dat deze browser (van Kubuntu 11.  ) wel steeds vastloopt. Ik heb Rekonq er af gegooid en Konqueror er op gezet. Jammer dat ze Kubunu 11 met zo'n slechte browser opzadelen. Als je erover googeld dat zie je dat hij veel ellende geeft.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 15:09:39 door remmy111 »

Offline remmy111

  • Lid
Re: Terminalscherm?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/13, 23:31:24 »
Maar ja, we blijven bezig. Nu is KpackageKit er mee uitgescheden. Ik was bezig met de updates zoals ze op die pagina van Pjotr. Als ik via zoeken iets in toets komt er niets tevoorschijn, ook als ik op een pictogram zoals bijv. mutimedia intoets geeft hij geen asem.
 Ik heb de internet verbinding al getest en de computer opnieuw opgestard.