Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup oplossing voor Windows 7 / Ubuntu Dual boot pc  (gelezen 738 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Backup oplossing voor Windows 7 / Ubuntu Dual boot pc
« Gepost op: 2013/04/03, 20:04:56 »
Ik heb 2 puur Windows 7 computers en voor mij zelf een Windows 7 / Ubuntu dual boot pc. Nu zoek ik een backup oplossing, die ook aan incrementele backups naar een externe schijf doet. Voor Windows dacht ik aan Acronis true image, omdat ik dan gelijk ook een systeem recovery kan maken en tussendoor zelf de harde schijf vervangen. Acronis kan ook ext4 backuppen, maar doet dat dom sector voor sector.

Hoe kan ik het beste een dual boot pc backuppen? Ik wil nog vermelden, dat Acronis een draaiend Windows systeem kan backuppen, maar omdat het een image schrijft, is het misschien langzaam.

De bedoeling is om eens per maand een backup te maken. Ik weet, dat iedereen zegt ik moet een NAS gebruiken. Maar ik wil liever mijn esata harde schijven blijven gebruiken.

Ik gebruik hier Ubuntu 12.10,  Ik moet toegeven dat de computer boer destijds Windows erop heeft gezet, en ik niet erop gelet heb of het nu een efi install is of een legacy install.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Backup oplossing voor Windows 7 / Ubuntu Dual boot pc
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/03, 20:09:18 »
Clonezilla http://clonezilla.org/ of Redo http://redobackup.org/ . Clonezilla is wat spartaanser, maar je kunt daarmee elke partitie apart back-uppen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Lutz

  • Lid
Re: Backup oplossing voor Windows 7 / Ubuntu Dual boot pc
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/03, 20:23:40 »
redobackup wilde geen gpt schijf backuppen. Volgens mij een ander benaming voor efi booting.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Backup oplossing voor Windows 7 / Ubuntu Dual boot pc
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/09, 17:10:25 »
als je een eterne schijf hebt kun je (zowel met installatie als met live-cd) gewoon:

WAARSCHUWING VERKEERD GEBRUIK VAN ONDERSTAAND COMMANDO KAN SCHADE OPLEVEREN!
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdcgebruiken, [dd] is een directe kopie van 2 files, en zoals je al weet is in linux ALLES een file, dus ook je harde schijf, [if] is de input-file (in dit geval de eerste harde schijf: "storage disk a" dus /dev/sda)
en [of] is, je raad het al, de output file (in dit geval onze externe HDD /dev/sdc maar een file op een harde schijf kan ook! dus [of=/home/gebruiker/backup] kan ook!)

als je dit met 2 harde schijven doet krijg je een 1:1 kopie van je HDD dus je kunt gewoon van de 2e harde schijf booten zoals je dat gewent bent :-)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Backup oplossing voor Windows 7 / Ubuntu Dual boot pc
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/09, 20:48:12 »
Als ik goed ben ingelicht is dit het grote bezwaar van het dd commando: het kopieert de hele file, in dit geval dus héél sda: alle lege sectoren worden ook meegekopieerd. Ofwel: de doelschijf moet evengroot als of groter zijn dan de bronschijf.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523