Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu  (gelezen 3230 keer)

Gast

  • Gast
Installatie Ubuntu
« Gepost op: 2005/09/09, 21:36:38 »
Inmiddels heb ik besloten een testcomputer met Ubuntu te installeren om te bepalen of het de moeite is over te stappen van mijn huidige windows installatie naar ubuntu. Ik wil graag eerst op een andere "hobby"-pc vertrouwd raken met de (on)mogelijkheden van een Ubuntu+oss systeem. Nu loop ik echter bij iedere installatie tegen een probleem, ik heb inmiddels geprobeerd op 2 pc's te installeren.

pc1) Na installatie staat het scherm: "bedankt voor het kiezen van Ubuntu, u kunt nu inloggen blabla". Vervolgens blijf het scherm zwart. Ik start de pc opnieuw op. In een dos-achtig scherm zie ik dat ubuntu gestart word, een aantal checks wordt uitgevoerd (achter de regel verschijnt steeds [ok]) ik verwacht op een inlogscherm te komen en vervolgens blijft het scherm zwart. Het lijkt alsof ie "dr uit knalt"

pc2) Na een succesvolle installatie verwachtte ik (uit ervaring op pc1) in het scherm te komen waar er zonder cd-rom allerlei packages worden uitgepakt. Dit komt echter niet maar er verschijnt direct een "GNU Grub 0.95" scherm waairn ik commandos kan invoeren. En hier blijk ik dus echt een n00b te zijn.... Niets werkt namelijk. Bij een poging opnieuw te installeren vanaf cd-rom laadt hij de cd-rom niet maar kom ik weer in het GNU Grub scherm.

Mijn vraag = HELP. Hoe krijg ik eindelijk een succesvolle Ubuntu installatie. Ik wil namelijk dolgraag overstappen. Bij voorbaat dank voor degene die de moeite heeft genomen dit te lezen en te reageren.

Groet.

Installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2005/09/09, 22:12:04 »
pc1)
Wat voor videokaart zit erin?
Druk eens op als je bij het zwarte scherm bent, zie je daar foutmeldingen

pc2)
Wat voor harde schijven zitten daarin?

Gast

  • Gast
Installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2005/09/09, 22:59:13 »
Hai Dennis,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Pc1) ik zal morgen testen
pc2) een 8.4gb harde schijf. Ook met behulp van een site over GRUB kom ik niet veel verder. Ik begrijp niet waarom de installatie niet verder gaat of wat voor commando's ik dan moet gebruiken.

Wat is

Installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2005/09/10, 01:14:33 »
GNU grub is de boot manager, deze is verantwoordelijk voor het opstarten van linux. Heb je in de installer de linux partitie wel bootable gemaakt en bevindt deze zich wel aan het begin van de schijf?

Gast

  • Gast
Installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2005/09/10, 13:14:00 »
Dennis.

Inmiddels is het op pc2 gelukt ubuntu te installeren met een andere harde schijf. Was veel praktischer en tenminste geen gedonder met multi-booten ed.
Pc1 ga ik vanmiddag/vanavond even proberen.

Ik ben overigens zeer enthousiast over de installatie. Werkelijk ongeloofelijk dat je in een uur

dada1958

  • Gast
Installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2005/09/11, 01:35:13 »
GNU grub is de boot manager als je je systeem met het ext3 formaat schrijft. Doe je dit in xfs dan wordt dat lilo. In het forum van macosx.nl heb ik ooit eens gelezen dat het ext3 formaat, default in Ubuntu, gedateerd en langzamer zou draaien dan met Ubuntu met xfs.
Gaat dit alleen voor de Linux PPC kernel op? Ben een fervent Mac-gebruiker maar Ubuntu heeft me dusdanig weten te enthousiasmeren, ik gebruik het nu een week of twee. Het is m'n eerste kennismaking met dit platform. Elders las ik tevens dat die PPC-kernel niet af zou zijn en aangezien ik dat soort berichten meteen en onvoorwaardelijk geloof heb ik afgelopen dinsdag mijn eerste Intel-bak gekocht, een tweedehandsje; een Compak Deskpro EN, een Pentium III @ 1000 MHz. 256 MB RAM en een HD van 20 gieg + eindelijk standaard Ethernet. En ik moet zeggen dat Ubuntu lekkerder lijkt te draaien op dit machien dan op het G4 iMacje.
Maar onder welk formaat draait Ubunti het lekkerst op mijn eerste PC ooit?

Installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2005/09/12, 16:56:10 »
Ubuntu draait *prima* op de PPC en de linux kernel is er uitstekend geschikt voor. De PPC gebruikt alleen geen grub maar yaboot om op te starten.