Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma's installeren mbv Wine  (gelezen 675 keer)

programma's installeren mbv Wine
« Gepost op: 2014/05/04, 15:18:29 »
Ik heb net Xubuntu 12.04 LTS geinstalleerd op mijn laptop. Werkt goed, alleen lukt het mij niet om niet-Linux progs te installeren mbv van "Wine". Ik wil bv het prog Garmin Basecamp installeren. Het staat inmiddels op de virtuele c-schijf; als ik R-klik en kies voor openen met "Wine...." dan krijg ik een menu te zien GARMIN "extracting" blauwe balkje loopt naar 100% maar er gebeurt daarna verder niets. Wat doe ik verkeerd?
Groet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/04, 15:20:24 »
Je doet waarschijnlijk niks verkeerd; het kan zijn dat Wine dit progje gewoon niet trekt. Wine, hoe knap ook bedacht, is en blijft natuurlijk een noodgreep. Bovendien zet je de deur op een kier voor Windowsellende als virussen en andere kwaadaardige programmatuur:
https://sites.google.com/site/computertip/wine

Voor Windowsprogramma's raad ik daarom.... Windows aan. Daar is een tweevoudige opstart voor uitgevonden, zeg ik altijd maar.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/05/04, 15:23:31 door Pjotr »

Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/04, 15:21:54 »
Garmin... navigatiesysteem? Wine ondersteunt geen USB-apparaten, dus daar heb je sowieso weinig aan in dit geval...

Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/05, 23:00:18 »
Pjotr, Bedankt voor het snelle antwoord. Jammer dat het niet lukt met Wine. Ik heb geen tweevoudige opstart meer omdat ik niet meer kwetsbaar wilde zijn voor Windows XP, zodat ik Windows eraf heb gehaald. Helaas kan ik Basecamp dan alleen maar op m'n windows pc gebruiken.

Vistaus, het gaat hier niet om een navigatiesysteem, maar om een programma waar je GPS-routes op de kaart kan zetten en beheren.

Groet,
FranciscusC

Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/06, 00:01:06 »
Het is niet dat het niet hoeft te lukken met Wine. Wie weet lukt het wel. Ik heb hier ook 1 programma keurig onder Wine draaien waar ik verder geen aanpassingen ofzo voor heb moeten doen. Gewoon klik-klik-klaar, het werkt.

Op http://appdb.winehq.org/ kun je rechtsbovenin zoeken naar je programma en als je op een resultaat klikt kun je zien of het goed gaat werken met Wine. Als het Silver, Gold of Platinum is dan werkt het meeste tot alles van het programma. Alles daaronder wordt moeilijk en/of vereist wat meer handmatige ingrepen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/06, 05:28:26 »
Virtualbox installeren.
Daar windows in installeren.
Usb aan het  werken maken.
En je kunt beginnen met installeren.

Offline wowo

  • Lid
Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/06, 10:03:45 »
Virtualbox installeren.
Daar windows in installeren.
Usb aan het  werken maken.
En je kunt beginnen met installeren.
Mijn hoofdpc is ook geen dualboot en heb dus ook Virtualbox draaien. Daardoor kan ik ook met oa Windows 7 werken voor de enkele gevallen waarvoor ik Windows nog steeds nodig heb.
Garmin Basecamp draait daar prima in.

Tegenwoordig gebruik ik echter alleen nog maar QLandkarteGT onder Ubuntu. Dat zit gewoon in het softwarecentrum.
Het is even wennen maar het kan de echt noodzakelijke zaken. Nu vind ik Basecamp veel te uitgebreid.

QLandkarte kan standaard met online kaarten werken maar je kunt ook bv een vectormap als Openfietsmap (Benelux) gebruiken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/06, 10:04:09 »
En deze is met de online map.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: programma's installeren mbv Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/06, 22:22:24 »
Bedankt voor alle tips. Ik ga ze op m'n gemak uitproberen. De resultaten zal ik nog melden.
Groet, FranciscusC