Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot [Opgelost]  (gelezen 1196 keer)

Offline n9iels

  • Lid
Dualboot [Opgelost]
« Gepost op: 2011/10/09, 08:44:08 »
Hallo allemaal,

Ik kan binnen kort een Windows xp cd lenen van iemand om te installeren, deze zou ik graag naast Ubuntu willen zetten.
Ik wil dit namelijk doen om games te kunnen spelen zonder ze eerst met een omweg te installeren.
Nu is mijn vraag: Hoe pak ik dit aan?

Ik heb ooit ergens gelezen dat het niet handig is op eerst Ubuntu en dan Windows te installeren.
Ik heb nog weinig (eigenlijk helemaal niks) gedaan met het Ubuntu systeem, dus ik zou ook Ubuntu eraf kunnen halen en een nieuwe start maken.

Kan iemand mij hier over raad geven, en uitleggen hoe ik het dan precies moet aanpakken?

Alvast bedankt!

n9iels
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 06:43:21 door n9iels »

Re: Dualboo
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/09, 09:14:53 »
Een nieuwe start maken is het beste, inderdaad je hebt het goed gehoort.
Eerst windows dan Ubuntu.
Ubuntu kan je installeren op elke partitie van je harde schijf. Windows wil dat niet.

Tip het kan zijn dat windows je schijf niet ziet als je XP probeerd te installeren.
Beste is Ubuntu eerst te verwijderen met GParted opnieuw formateren in NTFS en de default instellingen van je bios te laden

Succes
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Conny

  • Lid
Re: Dualboo
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/09, 11:11:17 »
Eerst XP op je compu, dan Ubuntu, ik gebruik altijd de installatiehandleiding
https://sites.google.com/site/computertip/installeren van Pjotr. Bij mij loopt alles hier thuis op dual boots, dus het werkt!

Let goed op bij het verhaal over de partities. Als je XP eerst installeert, dan kan je helemaal zelf uitkiezen hoe je die partities indeelt, dat is handig. Er staat veel over die partities op het internet, als je een kwartiertje gaat googelen dan kom je er wel uit.

En waarom is een dual boot handig?
Omdat je onder XP je spellen kunt spelen, maar onder Linux geen virussen en keyloggers hebt, sneller werkt, veilig kunt internetbankieren en gebruik kunt maken van progjes die er in XP niet zijn te krijgen.
Maarvooral omdat het leuk is! =D
Succes

Offline n9iels

  • Lid
Re: Dualboo
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/09, 12:21:32 »
Bedankt voor de antwoorden, ik kan nu weer even verder.

Ik snapte dit gedeelte alleen niet helemaal:
Tip het kan zijn dat windows je schijf niet ziet als je XP probeerd te installeren.
Beste is Ubuntu eerst te verwijderen met GParted opnieuw formateren in NTFS en de default instellingen van je bios te laden

Wat is GParted en NTFS en hoe laad ik de bios instellingen weer van mijn laptop?

Kan ik trouwens niet veel simpeler de xp cd in mijn laptop doen en dan de installatie volgen?
Je zou toch vanzelf de melding moeten krijgen dat er al een besturingssysteem actief en de vraag of hij die moet overschrijven of laten bestaan?
Zo heb ik het ook met Ubuntu gedaan.

Re: Dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/09, 12:33:11 »
Als je een installatie-DVD hebt van XP dan hoef je die ingreep niet te doen; XP heeft een formatteringsmodule aan boord.
Met een recovery-cd is dat niet mogelijk; dan moet je de LiveCD van Ubuntu opstarten 'uitproberen' kiezen en vervolgens Gparted openen.
MEt Gparted kan je je ganse schijf wissen en formatteren naar NTFS.

Doe eerst de updates van Windows voor dat je een dualboot maakt; soms loopt het wel eens mis met de updates van Windows (vooral de Service Packs durven wel eens de mist in gaan).

Maar buiten dat, wijst het eigenlijk zichzelf uit.

JE BIOS kan je benaderen door op F2 of ESC te drukken tijdens de bootsplash van je Bios. Lees goed wat er op het scherm komt.
Bootvolgorde kan je wijzigen maar het slimst is deze volgorde sowieso eerst de DVD dan de HDD te kiezen. Dat is goed voor later mocht je iets willen wijzigen en het scheelt maar 2 seconden in boottijd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/09, 12:37:19 »
@ TS:
dat klopt, maar ubuntu is een veel 'vriendelijker' systeem dan windows. ubuntu zal windows wel herkennen en aangeven dat er al een ander besturingssysteem aanwezig is, terwijl windows dit niet doet, en in het ergste geval dus geen harde schijf detecteerd.

om dit te voorkomen kan je dus vanaf de live-cd van ubuntu booten, onder systeem --> Beheer  Gparted openen.
dan de partities die je daar ziet verwijderen, zodat je dus één grote lege ruimte op je harde schijf hebt staan (je hebt zo dus ubuntu verwijderd!).

Je kan (optioneel) dan daarna deze lege ruimte weer formatteren naar het type NTFS (wat dus gelezen kan worden door windows) en daarna windows daarop installeren.

Ikzelf doe de laatste stap nooit, omdat de cd van windows xp gewoon de lege ruimte als lege ruimte ziet, en daar zich dus gewoon op kan installeren.

http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-DOS-label-is-gevaarlijk

punt 7 (dit is een waarschuwing, maar in dit geval kan je hem gewoon gebruiken).
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline n9iels

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/09, 12:44:53 »
Dus als ik de cd binnen heb (hij komt bij familie vandaan die hem nog in de kast had liggen)
Doe ik dit:

1) Ik stop de Live cd van Ubuntu in mijn pc, waar Ubuntu dus al op is geïnstalleerd, en drukken op Ubuntu uitproberen.

2) Ik open Gparted en verwijder de partitie van Ubuntu

3) Ik stop de installatie cd van Windows xp in mijn computer en volg de rest van de installatie.

Klopt dit?

Re: Dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/09, 15:44:42 »
Ja min of meer.

Maar bedenk het volgende:

je verwijdert Ubuntu dus er is eigenlijk (om makkelijk opnieuw te beginnen) geen nood aan een aparte partitie.
De installer van Ubuntu kan je makkelijk zelf de benodigde schijfruimte toewijzen in het installatieproces.

Dus ik zou gewoon je ganse schijf wissen met Gparted en vervolgens XP installeren op een compleet lege schijf.

Daarna kan je de Ubuntu-cd erin stoppen en een dualboot maken met een zelf gekozen partitiegrootte.

Scheelt een hoop gedoe, en het resultaat is gegarandeerd een succes.

Maar bovenstaande tip gaat ook, maar het vereist wat kennis over het installeren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/09, 20:16:29 »
Nog heel even... je kunt proberen om windows direct te installeren misschien lukt dat.
Mijn ervaring is echter dat je op een computer waar Ubuntu opgedraait heeft of nog staat moeilijk windows weer kunt installeren.
Vandaar advies om op nieuw te partioneren en te formateren zoals hier boven.

Maar nogmaals probeer eerst windows er zo op te zetten wie weet lukt dat
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline n9iels

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/10, 06:42:57 »
Oké, bedankt allemaal!

n9iels