Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'  (gelezen 2480 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Gepost op: 2012/05/21, 18:56:10 »
Vandaag op Webwereld: http://webwereld.nl/nieuws/110562/-ad-blokkers-worden-steeds-groter-probleem-.html

Sowieso is de titel al 'grappig'. Want hoezo zijn die dingen een probleem. Een zegen zul je bedoelen!

Maar hoor wie het zegt:
Citaat
Ad-blocking is volgens ClarityRay een serieus probleem aan het worden voor online uitgevers. Het bureau levert zelf software waarmee ad-blocking kan worden omzeild en heeft daar volgens TechCrunch een budget van een half miljoen dollar voor.
Ja, dat zou ik ook zeggen voor zo'n zak met geld, toch?  :)

Ook opmerkelijk:
Citaat
Qua besturingssystemen blijkt daaruit dat vooral Linux-gebruikers geen liefhebbers zijn van online advertenties. Bijna een derde (29 procent) gebruikt ad-blockers. Dat aantal ligt lager bij gebruikers van Apple (12,6) en zeker Windows (9,3). Op de mobiele platformen Android en iOS wordt nog nauwelijks gebruik gemaakt van ad-blocking.
Blijkbaar zijn Linux-gebruikers zich veel bewuster van dit soort zaken en/of hebben meer technisch inzicht, vandaar het aanmerkelijke verschil.

Offline atomos

  • Lid
Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/21, 19:11:13 »
Wat mij nog het meest heeft geïrriteerd is "Wij vinden dat ad-blocking veel lijkt op de piraterij van MP3's voor de komst van iTunes."
Door mijn handicap ben ik op eens  piraat ?
Hmm denk dat ik maar op de piraten party ga stemmen.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/21, 19:20:53 »
Moeten ze maar iTunes voor Linux maken  =D Linux gebruikers weten meestal beter dan Windows gebruiker en profiteren ervan  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/21, 20:12:23 »
MP3 kopen en een advertentie blokkeren zit een wezenlijk verschil in. Als ik zo'n sticker op mijn brievenbus plak van NEE=NEE dan krijg ik toch ook geen verwijten van foldermakers dat ze bijv. de Xenos-folder niet meer kunnen bezorgen bij me ???

Verders vind ik die adblockers waardeloos, maar ik ben het het volledig oneens met die uitspraak van piraterij.

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/21, 21:31:24 »
Wel leuk dat die gasten ook compleet het veiligheidsaspect negeren. Reclameservers zijn ideale doelwitten voor malware aangezien je maar op 1 punt hoeft te kraken en op vele punten wordt dan je rommel geserveerd (en webmasters van die sites hebben het vaak niet of laat door). Daarom NoScript. Niet omdat ik reclame irritant vind. Ik gun sites die ik graag bezoek best hun inkomen, die whitelist ik dan ook meestal).

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/21, 22:08:36 »
Ik heb geen probleem met reclame op zich. Alleen met flitsende en breedband vretende aandachttrekkers.  :rolleyes:

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/21, 22:47:38 »
Het probleem dat aangekaart wordt is dat het belangrijkste business model om veel diensten op het internet te bekostigen gebaseerd is op reclame. Denk alleen al aan de diensten die Google levert, maar ook vele andere diensten bestaan bij gratie van reclame inkomsten. Als die reclame door een groot aantal gebruikers geweerd wordt, dan moet er wellicht naar andere manieren van inkomsten verwerving gezocht worden om het onderhouden, ontwikkelen van diensten die nu middels reclame inkomsten worden bekostigd te kunnen blijven bekostigen.

Het aardige van reclame als inkomstenbron is dat reclameinkomsten groter worden naarmate de diensten meer toegankelijk zijn. Veel andere manieren van inkomsten genereren zijn afhankelijk van afscherming van content en diensten, en die slechts tegen betaling toegankelijk maken. Dergelijke businessmodellen maken het internet minder toegankelijk.

Misschien dat er in de toekomst wel een alternatief komt waarbij je een soort van abonnement kan nemen op content. Dan betaal je maandelijks een vast bedrag, en kan je alle diensten, sites e.d. bezoeken die door dat abonnement gedekt worden (dat moeten er dan heel veel zijn). De inkomsten worden vervolgens verdeelt naar de diensten afhankelijk van gebruik. Zoiets dergelijks is misschien een haalbaar alternatief voor reclame waarbij je toch vrij eenvoudig bij grote hoeveelheden content en diensten kan komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/21, 22:49:32 door Thomas de Graaff »

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/21, 23:25:47 »
Ik ben zeker niet tegen Ad-blokkers. Maar ik zal ze ook nooit gebruiken. Een (goede) website in de lucht houden kost heel veel geld. En ik respecteer de eigenaar van elke website die ik bezoek.

Ads zijn voor mij geen probleem, zolang ze niet té opdringerig. Bijvoorbeeld op een forum, extra posts tussenin met reclame.
Maar als het me te veel zou storen, zou ik gewoon een andere site zoeken, niet de inkomsten van die site afnemen.

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/21, 23:28:47 »
Moeten ze die dingen maar niet zo opdringerig maken.

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/21, 23:30:23 »
Natuurlijk niet vergeten: hoe groot is de groep die én linux én een ad- blocker gebruiken ..... ?
Ik denk dan ook aan een initiatief van Pjotr (b.v. !) die een huzarenstukje van een site maakt, hem actualiseert en perfect onderhoudt.
Wel ik gun dergelijke mannen zeker hun inkomsten van de aangeboden reclameboodschappen.

Reclame kan ten  andere nuttig zijn. Overbodige boodschappen krijg je al mee op school o.a. dus een flits over iets meer of iets anders is volgens mij voor vele internetbedrijven een logische stap.
Uit principe kan je het wel blocken, maar wat doe je dan in feite precies ? Dat is een stap waar je eens over moet nadenken.

Just my two cents .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/21, 23:38:05 »
@markba, Ik denk dat Linux gebruikers bewuster met het geen om gaan. Ze kijken meer naar wat er mogelijk is met hun systeem en hoe ze het maximale er uit kunnen halen en zijn bereid om daar iets voor te doen.
Bij Windows gebruikers heb je heel veel mensen die de pc zien als systeem dat ze aan zetten en dan moet werken. Ze willen er geen tijd in steken om het beter of sneller te maken omdat het ze niet interesseert.
Een ander aspect is nog dat veel mensen zich niet druk maken om privacy en dat Linux gebruikers blijkbaar daar toch bewuster en verstandiger mee om gaan. Kan denk ook komen omdat ze beter op de hoogte zijn van wat er mogelijk is waardoor ze een betere afweging kunnen maken.

Zo zijn er ook mensen die Facebook mijden vanwege de privacy en ook daar blijkt dat velen zich niet druk maken om hun privacy.
Maar eigenlijk ook niet vreemd. Veel jongeren groeien op met een pc en weten niet beter net als dat ze constant met een mobiel in hun hand moeten lopen omdat ze anders bang zijn dat ze dood gaan denk ik.
De grenzen zijn vervaagd en ze plaatsen graag van alles online en daar gaan ze heel ver in. Af en toe vraag ik mij wel eens af of ze wel weten wat ze doen als je ziet wat ze allemaal op internet zetten.
Als je ze nu nog iets erg's van ze online wilt zetten, dan wens ik je succes want de kans dat je iets online van iemand zet wat erger is dan dat ze zelf er al op gezet hebben is heel klein.

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/22, 20:37:33 »
Voor Android gebruikers is een probleem dat het niet op de Android-browser kan.
Maar wel als ze FireFox op hun Android apparaat installeren en gebruiken ;)
Ad-block fan 4 life =D
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/22, 20:56:13 »
Adblockers zijn geen probleem. Het zijn juist de advertenties die steeds vaker een probleem zijn.
Ik heb echt geen behoefte aan beeldvullende Flash-animaties die ook nog eens herrie maken. Als ze dan ook nog eens over de daadwerkelijke inhoud van een pagina vallen en geen afsluitknop hebben is het snel afgelopen.
Dat is de reden dat ik een adblocker gebruik.

Als een site belooft om alleen normale advertenties te gebruiken die niet storend zijn en ik kom regelmatig op die site, dan maak ik wel een uitzondering aan zodat advertenties wel getoond worden. Zo ondersteun je een site die dat verdient en beloon je goed advertentiegedrag.

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/22, 21:10:55 »
Voor Android gebruikers is een probleem dat het niet op de Android-browser kan.
Maar wel als ze FireFox op hun Android apparaat installeren en gebruiken ;)
Ad-block fan 4 life =D

Die ads komen wel degelijk op de Android-browser. Althans, in ieder geval t/m 3.2, na 3.2 geen ervaring meer.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/23, 09:57:07 »
Adblockers zijn geen probleem. Het zijn juist de advertenties die steeds vaker een probleem zijn.
Ik heb echt geen behoefte aan beeldvullende Flash-animaties die ook nog eens herrie maken. Als ze dan ook nog eens over de daadwerkelijke inhoud van een pagina vallen en geen afsluitknop hebben is het snel afgelopen.
Dat is de reden dat ik een adblocker gebruik.

Als een site belooft om alleen normale advertenties te gebruiken die niet storend zijn en ik kom regelmatig op die site, dan maak ik wel een uitzondering aan zodat advertenties wel getoond worden. Zo ondersteun je een site die dat verdient en beloon je goed advertentiegedrag.

+100
ik ben ook zo'n adblock liefhebber!

bovendien installeer ik die ook op computers van gehandicapten om hen te beschermen tegen ongewenste abbonementen (want die laten zich nog wel eens wat aansmeren) dus in dat geval is het zelfs in het maatschappelijk belang!

Voor Android gebruikers is een probleem dat het niet op de Android-browser kan.
Maar wel als ze FireFox op hun Android apparaat installeren en gebruiken ;)
Ad-block fan 4 life =D

Die ads komen wel degelijk op de Android-browser. Althans, in ieder geval t/m 3.2, na 3.2 geen ervaring meer.

ook op android heb ik AD-away en AD-free. blokkeren alle advertenties van de "lite" en free applicaties zoals de gratis variant van angry birds. moet wel je telefoon voor geroot zijn, maar das zo gepiept.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/23, 09:58:59 door niekn »

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/23, 10:27:36 »
Klopt, maar het ging om out-of-the-box in de Android-browser ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/23, 12:05:05 »
Adblockers zijn geen probleem. Het zijn juist de advertenties die steeds vaker een probleem zijn.
Het is precies deze omgekeerde redenatie waarom ik dit berichtje hier gepost heb. Vanuit de marketeer (schijnt een vak te zijn, zeggen ze zelf) is het ongewenst dat reclames overgeslagen worden, maar dat zou ik ook zeggen als ik daarvoor betaald wordt.

En inderdaad, de advertentiemakers hebben er ook zelf om gevraagd met hun stroom-, cpu- en bandbreedte-vragende en schreeuwend om aandacht vragende advertenties. Het wordt steeds doller (alhoewel: ik zie die dingen al jaren niet meer...).

Als een site belooft om alleen normale advertenties te gebruiken die niet storend zijn en ik kom regelmatig op die site, dan maak ik wel een uitzondering aan zodat advertenties wel getoond worden.
Sites kunnen dit helemaal niet beloven, want de advertenties worden vrijwel altijd extern aangeleverd: daarom werken die ad-blockers ook omdat bekend is vanaf welke domeinen de advertenties geserveerd worden.

bovendien installeer ik die ook op computers van gehandicapten om hen te beschermen tegen ongewenste abbonementen (want die laten zich nog wel eens wat aansmeren) dus in dat geval is het zelfs in het maatschappelijk belang!
Ja, dit is een ander aspect. Naast misleidende advertenties (mogen we dat crimineel noemen?), komt het vaak voor dat advertenties malware bevatten (die dan vaak alleen op Windows werkt, maar a la):  http://webwereld.nl/nieuws/109845/nu-nl-korte-tijd-besmet-met-malware---update.html
Ook hier hebben de sites geen controle op (blijkt zoals boven), want de advertenties worden extern aangeleverd.

Dus, een ad-blocker wordt door mij bij iedere Ubuntu-installatie standaard geinstalleerd. Zelf als mensen Windows gebruiken maar wel FF of Chrome, installeer ik dat even voor ze. Iedereen is daar dankbaar voor, er gaat een hele wereld voor ze open, een wereld vol ruimte voor inhoud en geen knipperende vensters.

Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/23, 13:05:40 »
Ik zou zeggen juist op Windows is het nodig dat je dit voor mensen installeert. Windowsgebruikers zijn gevoeliger voor malware-aanvallen (vooral onervaren gebruikers die nauwelijks hun software updaten). Dat soort aangevallen gaan niet zelden via gekraakte advertentieservers die zo kwaadaardige code kunnen uitvoeren bij de eindgebruiker.  Maar goed ook op Ubuntu neem ik liever zo weinig mogelijk risico hiermee en dus NoScript voor mij.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 'Ad-blokkers worden steeds groter probleem'
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/23, 13:16:00 »
Ik zou zeggen juist op Windows is het nodig dat je dit voor mensen installeert. Windowsgebruikers zijn gevoeliger voor malware-aanvallen .....
Klopt, ik zeg hierboven min of meer hetzelfde, maar met meer woorden (minder = beter!).

Natuurlijk niet vergeten: hoe groot is de groep die én linux én een ad- blocker gebruiken ..... ?
Het maakt mij niet uit hoe groot die groep is, blijkbaar is die groep groot genoeg (toch stiekum groter dan die 1%? dat moet haast wel....) om te ondervinden dat Linux-gebruikers substantieel anders hier mee omgaan, bewuster dus. Zelf had ik niet anders verwacht maar het is toch leuk dat dat feit hier zo maar staat.