Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot in RAID0  (gelezen 1268 keer)

pinow

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Gepost op: 2007/12/07, 19:23:56 »
Hallo,

Mijn eerste post op dit forum is meteen een probleem, laat ik daar geen gewoonte van maken :P

Mijn situatie is als volgt:
2x 250GB in RAID0 met hierop twee partities (Vista & Backup).

Nu had ik graag die Backup partitie verkleind, zodat er ruimte vrijkomt voor Ubuntu 7.10.
En op die manier Vista en Gutsy dual boot gedraaid (totdat ik overtuigd ben dat ik Vista nóóit meer nodig zal hebben ;)).

Nu heb ik deze vraag al meermaals op andere fora gesteld, maar daar kunnen ze me niet verder helpen.
Ik heb al wel wat documentatie gevonden, en ik denk dat dit de te doorlopen stappen ongeveer zijn.

Alleen weet ik niet wat ik daarin moet aanpassen om die dual boot aan het werk te krijgen..

Hopelijk weet iemand hier wat meer over :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual Boot in RAID0
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/07, 19:29:36 »
Welke chip wil je gaan gebruiken voor je harware raid?
De drivers en dmraid moeten daarmee wel om kunnen gaan natuurlijk.

pinow

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/07, 20:11:36 »
Citaat van: Johanvd
Welke chip wil je gaan gebruiken voor je harware raid?
De drivers en dmraid moeten daarmee wel om kunnen gaan natuurlijk.
Het gaat om softwarematige RAID, ben ik vergeten te vermelden..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual Boot in RAID0
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/07, 20:14:29 »
Kan dat samen met Windows op 1 raid set?
Ik dacht dat dat niet kon omdat de raid implementaties van Windows en Linux niet met elkaar om konden gaan.
Misschien dat dit met Raid 0 wel gaat, omdat dat alleen mirroring is, maar andere raid levels werken niet.

pinow

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/07, 20:55:19 »
Citaat van: Johanvd
Kan dat samen met Windows op 1 raid set?
Ik dacht dat dat niet kon omdat de raid implementaties van Windows en Linux niet met elkaar om konden gaan.
Misschien dat dit met Raid 0 wel gaat, omdat dat alleen mirroring is, maar andere raid levels werken niet.
Ow dat is slecht nieuws.. :(

Kan iemand bevestigen dat dit voor RAID0 ook geldt?

Offline ruujan

  • Lid
Dual Boot in RAID0
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/07, 21:56:15 »
Raid0 is het samenvoegen van meerdere schijven tot een grotere. omdat de data middels striping verdeeld wordt over de verschillende schijven kun je hiermee snelheidswinst halen.
Mirroring is Raid1.

Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat Microsoft en Linux heel andere opvattingen hebben over software-raids. Een haardware-raid laat de schijven echt als een schijf zien, maar dat werkt waarschijnlijk alleen goed bij de duurdere controllers. De goedkopere hebben vaak een softwarematige driver nodig en die is weer OS-afhanklijk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual Boot in RAID0
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/08, 01:49:05 »
Citaat van: ruujan
Raid0 is het samenvoegen van meerdere schijven tot een grotere. omdat de data middels striping verdeeld wordt over de verschillende schijven kun je hiermee snelheidswinst halen.
Mirroring is Raid1.
Oeps, foutje. Je hebt gelijk. Ik had de nummers omgewisseld :)

Als je een hardware raid chip hebt kan het wel werken, maar dat hangt helemaal af van de drivers voor die chip.
Software raid verschilt heel veel tussen Windows en Linux, dus die zullen wel niet samenwerken denk ik.

pinow

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/08, 12:40:04 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: ruujan
Raid0 is het samenvoegen van meerdere schijven tot een grotere. omdat de data middels striping verdeeld wordt over de verschillende schijven kun je hiermee snelheidswinst halen.
Mirroring is Raid1.
Oeps, foutje. Je hebt gelijk. Ik had de nummers omgewisseld :)

Als je een hardware raid chip hebt kan het wel werken, maar dat hangt helemaal af van de drivers voor die chip.
Software raid verschilt heel veel tussen Windows en Linux, dus die zullen wel niet samenwerken denk ik.
Dat is een teleurstelling :(

En als ik nu een extra sata schijf bijsteek (buiten die RAID0). Om hier dan Ubuntu op te installeren.

Maar dan is de vraag natuurlijk of GRUB, Vista zal herkennen op die RAID0 (of dat kan mss zelf aangepast worden zodat het werkt?).

EDIT: Dit heb ik zonet gevonden, blijkbaar kan het toch :)

Offline ruujan

  • Lid
Dual Boot in RAID0
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/08, 16:05:50 »
Ja, dat zou kunnen, maar ik benieuwd of je dan ook als windows actief is een of twee schijven ziet. Volgens mij herkent alleen Linux dit als raid. Voor Windows zijn het gewoon twee schijven.

pinow

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/09, 14:42:04 »
Wegens een crash van mijn RAID0 setup, heb ik er nu maar voor gekozen om RAID achterwege te laten.

Dus wordt het een gewone Dual Boot :/

JimZ

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/09, 15:39:08 »
Citaat
Wegens een crash van mijn RAID0 setup, heb ik er nu maar voor gekozen om RAID achterwege te laten.

Dus wordt het een gewone Dual Boot
Kom, niet zo sip!

Geen RAID, 't is toch weer een hele zorg minder.... ;) .

Gr,
Jim

pinow

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/09, 15:51:31 »
Citaat van: JimZ
Citaat
Wegens een crash van mijn RAID0 setup, heb ik er nu maar voor gekozen om RAID achterwege te laten.

Dus wordt het een gewone Dual Boot
Kom, niet zo sip!

Geen RAID, 't is toch weer een hele zorg minder.... ;) .

Gr,
Jim
Op naar de volgende zorg dan..

Ubuntu lijkt de Vista installatie niet te herkennen:

Ik installeer Ubuntu dus op dezelfde schijf als Vista de vista partitie.
Maar hij vindt geen suitable os om te importeren (Migrate Documents and Settings-venster).
Dat is geen probleem, want dat was ik toch niet van plan.
Maar in het laatste venster (Ready to install) staat niets onder Migration Assistant.
En daar moet imo toch iets vermeld worden van Vista? Anders gaat GRUB Vista toch niet herkennen.

Indeling van die schijf:
/dev/sda
/dev/sda1 ntfs /media/vista
/dev/sda2 ext3 /
/dev/sda3 ext3 /home
/dev/sda4 swap

Als ik op 'Advanced' klik kan ik de Boot Loader opties wijzigen, is dat ook nodig?

Ik hoop dat iemand de situatie kan verduidelijken, ik kijk nu écht wel uit naar Ubuntu..

JimZ

  • Gast
Dual Boot in RAID0
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/09, 15:59:31 »
Voor een antwoord daarop zul je even op anderen moeten wachten.

Ik heb er geen ervaring mee, bij mij staan de grub's van m'n 4 distro's elk in de bootsector van hun eigen partitie en ik gebruik de Vista bootloader (met behulp van EasyBCD) voor het starten van het gewenste systeem.

Gr,
Jim

Dual Boot in RAID0
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/09, 16:12:36 »
Op naar de volgende zorg dan..


---------------
Als ik jou was startte ik maar even een nieuw draadje. Heb je meer kans op een antwoord.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?