Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Network File System (NFS)  (gelezen 7233 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Network File System (NFS)
« Gepost op: 2009/12/29, 20:27:47 »
Network File System (NFS) is mogelijkheid om mappen en bestanden te delen tussen Linux/Ubuntu computers via het netwerk.

Een nieuw en eenvoudig artikel om dit op te zetten: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/NFS

Het is wel nodig even een terminalvenster te gebruiken, Ubuntu heeft hiervoor standaard geen grafische interface:

Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/02, 16:31:46 »
Bump: geen reacties?

 - Is het artikel in 1 keer goed?  :)
 - Is het geen geschikt artikel voor Ubuntu? Sinds Ubuntu 6.06 (?) is er geen NFS ondersteuning meer in Locaties  → Verbinden met server ... :| Samba kan wel grafisch met de Ubuntu desktop worden geconfigureerd. Echter bij een netwerk(je) van alleen Linux/Ubuntu is de keuze voor NFS logischer dan SMB imo.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline joop13

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 17:07:28 »
Een typfoutje: terminalventer in plaats van terminalvenster.

Verder ziet het er duidelijk uit, alleen werk ik in een netwerk(je) met ook windowscomputers dus werk ik met Samba..



Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Network File System (NFS)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/02, 23:38:42 »
Ik heb nog enige verbeteringen aangebracht in verband met zinsbouw (bv.dubbele "kan"), volgens mij staan er nu geen fouten meer in dit artikel.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline siegi

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/02, 23:59:16 »
Prima
Artikel ziet er goed uit!!
Spijtig dat voor het programma geen gui meer is. Ik meen mij te herinneren dat dit bij oude versies van ubuntu wel het geval was.

Er zijn enkele opties aangebracht zoals
rw,sync,no_root_squash)rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intrZijn dit de standaard instellingen of is dit maar willekeurig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/03, 00:07:54 »
Artikel ziet er goed uit!!
Spijtig dat voor het programma geen gui meer is. Ik meen mij te herinneren dat dit bij oude versies van ubuntu wel het geval was.
Dank je. Ja, maar volgens mij al niet meer sinds 6.06? Snap er niets van want NFS werkt prima. Voor lokaal gebruik (hier) het snelste (sneller dan ssh en smb).

Er zijn enkele opties aangebracht zoals
rw,sync,no_root_squash)rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intrZijn dit de standaard instellingen of is dit maar willekeurig.
Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht?  ;)
Nix willekeurig, komt van http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/network-file-system.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/03, 02:51:54 »
Die tekst is idd goed te betrouwen. (komt van het ubuntu documentation team, en niet zomaar van wiki.ubuntu.com)
De waarden zullen dus waarschijnlijk redelijk standaard zijn.

Ik vind het alleen spijtig dat er niet echt uitleg staat over de gebruikte opties, en mogelijke instellingen. Behalve het verschil tussen ro en rw.
Misschien kunnen wij dit verschil ook opnemen?
De andere opties kunnen we best verwijzen naar de officiële nfs docu zoals het nu is.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/03, 04:56:56 »
Een extra uitleg over de numerieke user id's zou ook wel handig zijn denk ik.
Zo voorkom je dat iemand later vreemde resultaten krijgt mbt de rechten van bestanden en mappen.

Een uitdaging: ook wat schrijven over NFSv4. Dit werkt wel iets ingewikkelder maar je kan wel de uid's koppelen aan andere gebruikers.

De no_root_squash optie vind ik wel wat gevaarlijk. Je vertrouwd al helemaal op de integriteit van het andere systeem, en dan is het misschien niet zo handig om root toegang te geven. Standaard staat dit dan ook uit en wordt de root-gebruiker op de server genegeerd en wordt het "nobody"-account gebruikt als iemand verbinding maakt als root.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/03, 13:39:46 »
Bedankt voor de zeer bruikbare tips!  :)

 - korte uitleg over 'rw' en 'ro' opgenomen en een verwijzing naar man exports voor meer informatie.
 - de no_root_squash zie je in veel "standaard" voorbeelden. Maar bij nader inzien ben ik het met Johan eens, en heb deze gewist.
   (en ook hier aangepast in /etc/exports, bedankt voor de tip ;)).
 - verwijzing naar het Engelstalige SettingUpNFSHowTo toegevoegd.
 - Een extra uitleg over numerieke uid's:

Citaat
Beveiliging

Dit artikel beschrijft de minimale stappen voor het opzetten van een eenvoudig NFS netwerk.

De beveiliging is gebaseerd op het unieke gebruikersnummer (UID). In dit artikel wordt er van uitgegaan dat de verschillende gebruikers hetzelfde gebruikersnummer hebben en hetzelfde wachtwoord op alle computers in het netwerk.

Dit is mogelijk door de gebruikers op iedere computer in dezelfde volgorde aan te maken en hetzelfde wachtwoord te gebruiken.

<!> Merk op dat een beheerder (met root/sudo toegang) via NFS een ander gebruikersnummer (UID) op een andere computer kan gebruiken. Gebruik dit artikel uitsluitend in een vertrouwde omgeving.

Kijk voor mogelijkheden voor aanvullende beveiliging en gebruikersbeheer in het Engelstalige artikel: SettingUpNFSHowTo.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/NFS
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Network File System (NFS)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/03, 16:36:23 »
Prima
Artikel ziet er goed uit!!
Spijtig dat voor het programma geen gui meer is. Ik meen mij te herinneren dat dit bij oude versies van ubuntu wel het geval was.

Er zijn enkele opties aangebracht zoals
rw,sync,no_root_squash)rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intrZijn dit de standaard instellingen of is dit maar willekeurig.

Je kan het nautilus ook doen volgens mij, met verbinden met server en dan aangepast en dan nfs://

@dellkubuntu Misschien kan je wat meer over de infrastuctuur uitleggen en hoe je het moet configureren

Offline siegi

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/03, 17:00:02 »
kde heeft ook een kioslave voor nfs.
Maar als ik nfs:/192.168.1.200 uitvoer krijg ik steeds de foutmelding geen hostname opgegeven.
Zoals in de kde docu http://www.kde.nl/doc/kio/

Als ik nfs://192.168.1.200 gebruik krijg ik mijn gedeelde map wel te zien maar als ik erop klikt zegt hij dat deze niet bestaat.

Volgens de gentoo wiki moet je dan de optie insecure gebruiken. Maar dit heeft geen effect.
http://www.gentoo-wiki.info/NFS/Share_Directories#Options
« Laatst bewerkt op: 2010/01/03, 17:10:02 door siegi »

Re: Network File System (NFS)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/03, 20:07:44 »
kde heeft ook een kioslave voor nfs.
Maar als ik nfs:/192.168.1.200 uitvoer krijg ik steeds de foutmelding geen hostname opgegeven.
Zoals in de kde docu http://www.kde.nl/doc/kio/

Als ik nfs://192.168.1.200 gebruik krijg ik mijn gedeelde map wel te zien maar als ik erop klikt zegt hij dat deze niet bestaat.

Volgens de gentoo wiki moet je dan de optie insecure gebruiken. Maar dit heeft geen effect.
http://www.gentoo-wiki.info/NFS/Share_Directories#Options

Als je nou eens een map gin opgeven dus,  nfs://192.168.1.200/naam

Offline siegi

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/03, 20:30:01 »
Als je nou eens een map gin opgeven dus,  nfs://192.168.1.200/naam
Zelfde resultaat.

Re: Network File System (NFS)
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/03, 20:57:05 »
installeer het pakket jftp eens

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/03, 21:15:34 »
Je kan het nautilus ook doen volgens mij, met verbinden met server en dan aangepast en dan nfs://
Ja, vroeger wel. In 8.04 en 9.10 krijg ik de foutmelding "Nautilus kan niet omgaan met ‘nfs’-locaties." ???
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/03, 21:46:14 »
installeer het pakket jftp eens
Voor de duidelijkheid, ik gebruik nfs al een paar jaar. Ik mount de gedeelde map met autofs, maar een oplossing met kioslave had mooier geweest.
  
En als deze werkt had het ook een mooie zaak geweest voor eenvoudigheid van de documentatie.

Offline softbart

  • Lid
Re: Network File System (NFS)
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/03, 23:07:28 »
Je kan het nautilus ook doen volgens mij, met verbinden met server en dan aangepast en dan nfs://
Ja, vroeger wel. In 8.04 en 9.10 krijg ik de foutmelding "Nautilus kan niet omgaan met ‘nfs’-locaties." ???
+1

Helaas ook niet met fish  :( :(

groet,

Theo