Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre office bug  (gelezen 3776 keer)

Offline schilder

  • Lid
Libre office bug
« Gepost op: 2011/08/02, 12:42:00 »
hallo ik heb een document van mijn werk naar huis gemailt een docx word 2007.
Deze geopend in libre office en bewerkt toen ik klaar was heb ik deze opgeslagen en gemailt naar mijn werk.

Het vreemde is nu ik kan hem lezen en bewerken op mijn werk maar libre office laat nu een leeg document zien. hoe los ik dit op of moet ik terug naar openoffice en zo ja hoe installeer ik openoffice in Ubuntu

Ger

Re: Libre office bug
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/02, 12:47:03 »
1. Gebruik altijd .doc, .docx is rommel
2. Ga naar het software centrum en typ openoffice in het zoekvak, voila (er zijn losse pakketten beschikbaar en een 'alles in 1': openoffice.org)
of
2. Terminal > sudo apt-get install openoffice.org
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline schilder

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/02, 18:22:32 »
via software centrum heb ik OpenOffice.org geïnstalleerd maar hij is nergens te vinden ook niet via rechter muisknop met openen met andere software

Ger

Re: Libre office bug
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/02, 18:39:15 »
Openen met andere software? Ze staan als het goed is gewoon ergens onder toepassingen hoor.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline schilder

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/02, 19:30:06 »
Nee ze zijn niet te vinden onder toepassingen, maar in het software centrum staat wel dat OpenOffice.org is geïnstalleerd.

Ger

Offline aartje

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/03, 09:04:35 »
Wat ik begrijp is dat Libreoffice al was ge-installeerd en dat
er aangeraden is om openoffice te installeren (waarom?).
Ik neem aan dat je dan eerst Libreoffice moet de-installeren.
Is dat gebeurd ? Zo niet, dan zou ik aanraden om zowel Libreoffice
als Openoffice te de-installeren en daarna één van de twee weer
te installeren. Het verstandigst is, om compatible met MSOffice
te blijven, alles in .doc (Office 98/XP/2000 formaat) en niet .docx
formaat te gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de compatibiliteit
met MSOffice zeker geen 100% is (vooral met kolommen)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 09:06:58 door aartje »

Re: Libre office bug
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/03, 09:59:47 »
Wat ik begrijp is dat Libreoffice al was ge-installeerd en dat
er aangeraden is om openoffice te installeren (waarom?).

+1

Ik begrijp even niet waarom LibreOffice vervangen moet worden door OpenOffice.org (de verschillen zijn echt minimaal) bij een probleem dat te maken met de ondersteuning van een Word 2007/2010-bestand.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libre office bug
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/03, 12:09:03 »
Libre Office vervangen door Open Office is inderdaad volkomen zinloos en nutteloos.

Je wil wel beseffen dat omzetting van de ene bestandopmaak in de andere, nooit 100 % volmaakt uitpakt. Het advies van aartje is goed: bij .doc heb je minder risico op omzettingsfouten dan bij .docx.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/03, 16:33:57 »

hallo ik heb een document van mijn werk naar huis gemailt een docx word 2007.
...
Het vreemde is nu ik kan hem lezen en bewerken op mijn werk maar libre office laat nu een leeg document zien. hoe los ik dit op
...
Is je pc recent geactualiseerd en welke versie van LibreOffice gebruik je? Als je dat hebt gedaan dan is het probleem misschien ook opgelost.

Het ligt niet altijd aan een "slecht" docx-bestand. Met sommige versies van LibreOffice werden door een bug lege docx getoond.

Maar het advies om liever doc i.p.v. docx te gebruiken, geef ik thuis ook. Ik heb een keer een docx gezien waarin alle afbeeldingen over elkaar heen werden getoond.
De afbeeldingen kon ik dan 1 voor 1 met de Navigator van LibreOffice benaderen en bewaren. Bij een doc was dat zeer waarschijnlijk niet gebeurd met deze vreemde foto's. Docx werkt met compressie bij het bewaren en dat gaat af en toe fout.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/03, 17:42:43 »
Bugrapport voor versie 3.30 RC. Status "RESOLVED FIXED". We hebben op Ubuntu 3.3.2, maar als ik het document van het bugrapport open, is het evengoed blanco. Wat is hier nu weer aan de hand? Soms gaat het blijkbaar vreselijk fout met de kwaliteitscontrole.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/03, 18:27:06 »
Bugrapport voor versie 3.30 RC. Status "RESOLVED FIXED". We hebben op Ubuntu 3.3.2, maar als ik het document van het bugrapport open, is het evengoed blanco. Wat is hier nu weer aan de hand?
Ook versie 3.3.3 toont alleen een leeg document. Dat wat mij opvalt, is een bladwijzer in het document. Ik had over bladwijzers en crashes (i.c.m. de klembordmanager van Xfce) ooit een bugmelding gemaakt. Omdat het mij te lang duurde ben ik uiteindelijk overgestapt naar een andere klembordmanager.
Het is vaak teleurstellend dat weinig gebruikers bugmeldingen schrijven. Maar het is evenzo teleurstellend als daar niet op gereageerd wordt. Als dat een paar keer voorkomt dan stop je gewoon met het melden van bugs en komen die in de volgende versies telkens weer voor.
Aan de andere kant is het lastig voor ontwikkelaars om de prioriteiten te zetten als slechts 1 user dat als een bug/probleem meldt.

Citaat
Soms gaat het blijkbaar vreselijk fout met de kwaliteitscontrole.
Daar ben ik het helaas helemaal met je eens.

Bij LibreOffice is sprake van een overgangsfase. Maar ik vraag mij af of het verstandig is om naast de versie 3.4x ook nog lang door te gaan met 3.3x. Als een 3.4x "final" of "stable" is, dan zou ik een heel strak beleid voeren om met 3.3x te stoppen. Ik heb de details op de achtergrond niet bijgehouden, maar het is gewoon een probleem voor de beschikbare capaciteit bij de ontwikkelaars als je te lang 2 versies onderteunt.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 18:28:37 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Libre office bug
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/03, 18:33:00 »
Nog iets over .docx (in OpenOffice.org Writer): 9 van de 10 keer is er iets mis met de opmaak. 2 op de 10 keer is het zelfs niet bruikbaar.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline h2o

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/03, 18:33:15 »
Ik zou zelfs niet eens .doc gebruiken, maar .rtf. Rtf is namelijk een echt universele opmaak en kan ook met andere kantoorpakketten moeiteloos worden uitgewisseld.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Libre office bug
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/03, 18:40:29 »
Ik zou zelfs niet eens .doc gebruiken, maar .rtf. Rtf is namelijk een echt universele opmaak en kan ook met andere kantoorpakketten moeiteloos worden uitgewisseld.
Ik gebruik het liefste .odt. Gaan leraren wel eens zeuren over dat ze het niet kunnen openen: tja, dan moet je maar een beter programma gebruiken :rolleyes:
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Libre office bug
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/04, 00:21:54 »
Documenten opgemaakt in een Rich Text Format (.rtf) zijn op zich prima, maar het brengt ook enkele beperkingen met zich mee. Deze beperkingen zitten vooral in de opmaak van je document, vooral als je je tekst wilt voorzien van "toeters en bellen". Het .doc-formaat doet het meestal prima onder OpenOffice.org/LibreOffice, en bijna iedereen kan het openen zonder noemenswaardige problemen (op enkele opmaakverschillen na dan!)

Bugs in LibreOffice? Ja, dat is me héél goed bekend. Ik heb lang achter een behoorlijk lastige bug aangelopen, maar die is inmiddels opgelost. Noodgedwongen moest ik vanwege deze bug de standaard kantoorpakket-installatie van mijn systeem af smijten, en deze moeten vervangen met LibreOffice 3.4.1, die ik handmatig (dus via de commandline) heb moeten installeren. Maar.... ik moet zeggen: Tot op heden heb ik geen gekke dingen meer gezien in LibreOffice. Het werkt - zover ik kan beoordelen - weer nét zo stabiel als de laatste OpenOffice versie. En bugs ben ik nog niet tegengekomen (maar die zijn er natuurlijk wel, zo realistisch ben ik nu ook wel weer....)

Documenten opgemaakt in .docx zijn een drama, waar ik met grote boog omheen loop! Zelfs tussen MS Office versies onderling gaat het soms mis met deze documenten, dus laat staan met andere kantoorpakketten. Die "self-proclaimed" documentenstandaard van Microsoft is niet mijn standaard, en dat zal het nooit worden ook. Documenten sla ik standaard op in een Open Document formaat van OOo/LO. En als iemand zo'n bestand nodig heeft, dan wil ik 'm nog wel voor diegene converteren naar .doc. Maar ik vertel er wel bij dat ze het lekker mogen uitzoeken als de conversie niet goed verlopen is. Installeer dan maar LibreOffice! Dat hebben wij ook jaren moeten aanhoren, maar dán over MS Office.  :evil:

Ik adviseer de TS wel even een bugrapport aan te maken. Alle beetjes helpen, nietwaar? Mijn bugmelding was ook redelijk snel opgelost, dus voor niets is het niet!  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/04, 00:24:05 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre office bug
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/04, 17:14:42 »
Documenten opgemaakt in een Rich Text Format (.rtf) zijn op zich prima, maar het brengt ook enkele beperkingen met zich mee.
Het is meer dan dat. OpenOffice implementeert maar heel elementaire specificaties van de rtf standaard. De beste interoperabiliteit heb je met het binaire *.doc formaat, niet met rtf..

Re: Libre office bug
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/04, 17:34:21 »
Documenten opgemaakt in .docx zijn een drama, waar ik met grote boog omheen loop! Zelfs tussen MS Office versies onderling gaat het soms mis met deze documenten, dus laat staan met andere kantoorpakketten. Die "self-proclaimed" documentenstandaard van Microsoft is niet mijn standaard, en dat zal het nooit worden ook. Documenten sla ik standaard op in een Open Document formaat van OOo/LO. En als iemand zo'n bestand nodig heeft, dan wil ik 'm nog wel voor diegene converteren naar .doc. Maar ik vertel er wel bij dat ze het lekker mogen uitzoeken als de conversie niet goed verlopen is. Installeer dan maar LibreOffice! Dat hebben wij ook jaren moeten aanhoren, maar dán over MS Office.  :evil:

Beter had je het niet kunnen vertellen :')
Of installeer dan maar OpenOffice.org ipv LO, maar dat is toch in feite bijna hetzelfde :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit