Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot verdwenen  (gelezen 1107 keer)

zwobbel

  • Gast
Dual boot verdwenen
« Gepost op: 2008/01/03, 10:25:35 »
Hallo

Ik had een dual boot perfect werken maar door omstandigheden had ik mijn xp weeral doen weten crashe en moest daarbij de windows herinstaleren.
Daardoor ben ik nu mijn dual boot kwijt en geraak ik niet meer ubuntu!! HELP?!

Is er eenvoudige en veilige mannier om de dual boot terug te plaatsen?

Dual boot verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/03, 10:30:01 »
Start van de live-cd op en voer dit uit:

ok=0
for x in `sudo fdisk -l | grep Linux | grep -v swap | grep -v wisselgeheugen | awk '{ print $1 }'`; do
  sudo mount $x /mnt
  if [ -f /mnt/boot/grub/menu.lst ]; then
    sudo grub-install --recheck --root-directory=/mnt `( ( sudo fdisk -l | grep Schijf ) || ( sudo fdisk -l | grep Disk ) ) | head -n1 | awk '{ print $2 }'`
    sudo umount /mnt
    ok=1
  else
    sudo umount /mnt
  fi
done
if [ $ok == 0 ]; then
  echo 'Cannot Locate drive. Run grub-install yourself'; exit 1
else
  exit 0
fi

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual boot verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/03, 10:31:13 »
Die is er. :)
In de documentatie staat hoe het moet:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

Dual boot verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 10:46:13 »
Citaat van: Johanvd
Die is er. :)
In de documentatie staat hoe het moet:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Ik heb niet zo'n goede ervaring met die grubshell. Dan vind ik grub-install beter. Ik heb al een paar keer gehad dat grub-install wel werkte en de grub-shell niet...
Das dan gewoon:
mount /dev/xxx /mnt # vervang xxx door je linux-partitie, i.e. /dev/sda2
grub-install --root-directory=/mnt /dev/yyy # vervang yyy door je schijf, i.e. /dev/sda

Mijn script in mijn vorige post detecteert die xxx en die yyy alleen maar automatisch, meer doet het niet. :)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Dual boot verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 11:55:27 »
Ik weet niet of ik het hier moet zeggen, maar ik doe het toch.

@Seysayux:

Ik volg al een tijdje je posts (neem dat niet te letterlijk).

Daaruit krijg ik de indruk dat je hoogstwaarschijnlijk zeer goed bent en "bovengemiddeld" veel weet vergeleken met de rest van dit forum, in ieder geval vergeleken met mij. Jammer genoeg is dat niet altijd een garantie voor effectiviteit.

De bedoeling van dit forum is hoofdzakelijk hulp bieden. Degenen die vragen stellen zijn vaak "noobs" (ik gebruik dit woord even voor schrijfgemak, vallen jullie me er a.u.b. niet op aan).

Tot mijn spijt krijg ik de laatste tijd ook de indruk dat je wil laten zien hoe goed je bent. Dat is nou net niet de bedoeling hier, zeker niet bij "Installatie en beginners". Sterker nog, je kan velen die hier naar toe komen, zo weer weg krijgen met deze houding.

Mijn verzoek: probeer mensen hier zo simpel mogelijk te helpen. Ze willen oplossingen voor hun problemen, geen show van een showboat.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual boot verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 12:53:11 »
Seysayux, ik snap dat je grub-install beter of makkelijker vindt, maar het is geen garantie om daarmee heel makkelijk tot een oplossing van het probleem te komen.
Die lap tekst die je geplaatst hebt, is voor een beginnende gebruiker een hoop abracadabra.
Zonder uitleg is het niet duidelijk wat je ermee moet. Zijn het losse commando's? Moet je alles kopiƫren en plakken naar een terminal en er het beste van hopen? Zonder uitleg kan je er helemaal niks mee.
Nu weet ik ook wel dat de handleiding in de documentatie voor nieuwe gebruikers ook niet even makkelijk te begrijpen is, maar hij is duidelijker dan jouw tekst.

Bovendien vraag ik me af hoe betrouwbaar jouw script is. Ik heb wat gespeeld met de commando's die in je script staan en ik denk dat het op mijn systeem niet gaat werken. Ik gebruik verschillende software RAID array's, heb je daar ook rekening mee gehouden?
Je gaat er ook vanuit dat iemand of een Engelse, of een Nederlandse Ubuntu gebruikt. Dat kan je op dit forum wel verwachten, maar je weet het nooit zeker. Werkt je script nog steeds als iemand een Duitse of Russische Ubuntu gebruikt? En belangrijker nog: is het nog steeds veilig om uit te voeren?

Dual boot verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/03, 16:35:32 »
Dat script had ik gewoon gemaakt om  het gemakkelijker te maken. En ik zou grub-install aanraden in plaats van de grub shell. Dit is feitelijk nog gemakkelijker voor de beginneling, en om eerlijk te zijn... Toen ik begonnen ben met Linux en grub-problemen had, toen kon ik niet overweg met de grub shell, maar wel met grub-install... Gewoon je harde schijf aankoppelen, grub install draaien met als root je harde schijf, tadam.

Het script was gewoon het begin van iets ingewikkelders, dat die raid-arrays (wat het ook moge zijn, maar dat zou ik dan wel opzoeken), en anderstalige systemen, ja zelfs andere Linux-distros zou ondersteunen. Dan zou ik een van de zwakke punten van Linux (die ik voor mezelf gedefinieerd heb, dus je moet niet kwaad zijn als je er niet mee akkoord gaat en zegt dat dit geen zwak punt is), nl grub-problemen, opgelost heb.

Dus ik zou persoonlijk grub-install aanraden ipv de grub shell. Dat zijn maar 2 commando's, en de meeste 'noobs' zullen ze wel begrijpen (alhoewel ik liever over newbies of het nederlandse nieuwelingen spreek). Dus er komt nog minder "abracadabra" aan te pas als de hele grub shell starten.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline mcgyver

  • Lid
Dual boot verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/03, 17:02:35 »
Het kan met een paar simpele klikken met je alternate cd. De kern van mijn verhaal is:

Je helpt hier geen enkele nieuweling mee (bedankt voor de correctie), maar berokkent het forum misschien wel schade. Stap af van de "waarom makkelijk als het moeilijk kan" methode. Verplaats je in de schoenen van de beginneling.

Wanneer sommige mensen iets uitleggen denk ik bij mezelf:"tjonge wat is die kerel knap". Bij andere denk ik: "het is toch niet zo moeilijk als ik gedacht had". Welke van de twee wil jij zijn?

Bovendien: je plaatst een lap tekst zonder enige uitleg. Een goede uitleg is als een kookboek. Gebruik bovendien nog Jip en Janneke taal. Je bent misschien een goede ontwikkelaar maar met deze houding wil ik je absoluut niet als leraar, mentor, coach,...

Om in de ruimte te kunnen schrijven ontwikkelden de Amerikanen een pen die geen last had van de afwezigheid van de zwaartekracht. De Russen gebruikten ........ EEN POTLOOD.

"If you can speak of technical things only in technical terms, then you don't really understand it yourself", zei iemand ooit.

Werkelijke genialiteit heeft als basis altijd  eenvoud.

De reden dat ik geen oplossing heb geboden is omdat ik de alternate cd methode ken. Hij gebruikt denk ik de live cd.

Probeer hem nou eens ECHT te helpen. Bevredig ZIJN behoefte. Geef hem wat HIJ nodig heeft.