Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Installatie: Canon MG5250 printer, scanner, QL-500 en Belkin N wifi  (gelezen 18771 keer)

Ik heb een stap voor stap instructie nodig om de volgende items te installeren. Het kan maar ik wil die errors niet meer er bij hebben.

Canon MG5250 printer via wifi
Canon MG5250 scanner via wifi
Brother Ptouch ql-500 USB
Belkin N wireless USB adapter F5D8053 (RT2870)

Ik blijk het steeds niet goed aan te pakken vanaf het begin.

Help

opgelost:
Wel via Linux Mint (ook ubuntu) voor mij simpeler sorry :)

* Canon MG5250 printer via wifi

Download de twee printerdrivers van canon site, kies natuurlijk voor linux als systeem
http://software.canon-europe.com/products/0010889.asp
Het gaat om driver 1 en 3: MG5200series-printer_driver.tar & MG5200series-scanner_driver.tar
pak deze bestanden uit elk in een eigen map genaamd printer en scanner.
Pak de bestanden uit in dezelfde map
printerfiles: cnijfilter-mg5200series-3.40-1-rpm.tar.gz en guidemg5200series-pd-3.40-1_en.tar.gz
pak de cnijfilter-mg5200series-3.40-1-rpm.tar.gz verder uit zodat je de cnijfilter-mg5200series-3.40-1-deb hebt
open de cnijfilter-mg5200series-3.40-1-deb met een dubbelklik zodat je het volgende ziet: packages, resources en install.sh
Dubbelklik packages, nu heb je weer 4 files
klik rechts op cnijfilter-common_3.40-1_i386.deb en kies voor open met GDebi pakketinstallatie
klik rechts op cnijfilter-mg5200series_3.40-1_i386.deb en kies voor open met GDebi pakketinstallatie

LET OP FIREWALL MOET NU UIT ZIJN!  * JE PRINTER AAN MET WIFI AAN

ga naar > configuratie > afdrukken
kies voeg toe en dan > Netwerkprinter > vind netwerkprinter
de printer wordt zichtbaar
volg de vervolgstappen en print een testpagina.

--------------------

Canon MG5250 scanner via wifi

Uit de 2e map scanner het volgende
pak de file scangearmp-mg5200series-1.60-1-deb.tar.gz uit net als hierboven met de printer
dubbel klik de nieuwe file scangearmp-mg5200series-1.60-1-deb
open packages
klik rechts op scangearmp-common_1.60-1_i386.deb en kies voor open met GDebi pakketinstallatie
klik rechts op scangearmp-mg5200series_1.60-1_i386.deb en kies voor open met GDebi pakketinstallatie
de scanner is nu geinstalleerd maar werkt zo ver ik weet alleen met Gimp scanGear
open Gimp > bestand > aanmaken > ScanGear MP
de software geeft aan geen scanner te vinden, klik ok
een nieuw scherm komt dat je kunt zoeken naar een scanner en hij vind de scanner, klik ok.
u kunt scannen

-----------------------
* Brother Ptouch ql-500 USB

Hier zit m een addertje onder het gras aangezien ik een paar stappen heb moeten herhalen en niet meer precies weet welke

Download de printerdrivers LPR en CUPSwrapper in een map (bv. brother ql-500)
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_esp.html#QL-500

LPR in een aparte map en cups in een aparte map in die brother map.
installeer eerst de LPR via rechts klik op de file en dan weer kies voor open met GDebi pakketinstallatie
installeer dan de cups via rechts klik op de file en dan weer kies voor open met GDebi pakketinstallatie
bij de cups krijg je een error, geen idee waarom want het gaat werken
ga naar > configuratie > afdrukken
kies voeg toe en dan > selecteer printer uit database (hier wordt het dus tricky aangezien ik dit scherm opeens voor me had en niet weet wat het triggerde om te openen.)
De ql-500 staat meteen rechts al geselecteerd dus kies ok.
volg de install wizz en je kunt weer een test pagina afdrukken, doe dit
usb://Brother/QL-500?serial=K7G11

* Templates: http://www.brother.com/cgi-bin/agreement/agreement.cgi?dlfile=http://www.brother.com/pub/bsc/linux/dlf/templateql500.tar.gz&lang=English_gpl

-------------------

* Belkin N wireless USB adapter F5D8053 (RT2870)

Maak een map aan in persoonlijke map (bv Belkin Wifi)
Sleep van de windows cd de driver files naar deze map: net8192su.cat, net8192su.inf, rt8192su.sys
ga naar beheer > windows stuurprogramma's wifi
bij het nieuwe venster wat open gaat kies je toevoegen
kies het net8192su.inf bestand
herstart de computer, Internet.
-----------------------------

** Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp en geduld en verwijzen naar diverse hulp middelen en sites!
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 16:01:59 door Eljo A. Morpurgo »
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Re: Na herinstall door te veel ellende en errors hulp nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/13, 23:54:09 »
Op deze site van Brother staat hoe het zou moeten voor je Ptouch ql-500 USB en het de-installeren van je cupswrapper.
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_esp4.html

Voor je Canon MG5052 kwam ik niets tegen, is het product nummer wel goed?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Na herinstall door te veel ellende en errors hulp nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/14, 07:52:14 »
Moet volgens mij (gebaseerd op eerdere postings van TS) MG5250 zijn.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Na herinstall door te veel ellende en errors hulp nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/14, 15:20:31 »
Moet volgens mij (gebaseerd op eerdere postings van TS) MG5250 zijn.

Klopt, meteen aangepast
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Re: Na herinstall door te veel ellende en errors hulp nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/14, 15:23:53 »
Op deze site van Brother staat hoe het zou moeten voor je Ptouch ql-500 USB en het de-installeren van je cupswrapper.
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_esp4.html

Die site ken ik en ik begrijp het niet.
Ik moet zowel de LPR als de cupswrapper driver installeren. Als ik de LPR installeer via software centrum gaat het goed maar de cups geeft een error. van die code begrijp ik echt niets maar dat zou toch niet hoeven als het ook via het software centrum kan of werkt het software centrum installeren niet?

error
Er lijkt zich een programmeerfout in aptdaemon te bevinden, de software die het mogelijk maakt om software te installeren, te verwijderen, en andere pakketgerelateerde taken uit te voeren. Meld deze fout op http://launchpad.net/aptdaemon/+filebug, en probeer het opnieuw.

reported: https://bugs.launchpad.net/aptdaemon/+bug/702892

Ik heb de templates nodig om te testen of het werkt of niet met deze bug maar ik zie geen downloadlink. kan iemand mij de files mailen? http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_esp2.html
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 15:49:55 door Eljo A. Morpurgo »
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Je installeert geen drivers, maar je verwijdert wat drivers, zodat je met cups(laatste plaatje) werkt.

1) Of je logt in als sudo (root) of je zet voor elk commando sudo.
Inloggen als root gaat zo: type in de terminal sudo su  geef een ENTER vul je wachtwoord in en geef een ENTER de prompt verandert van $ in #
Zo ziet het bij mij er uit:
gijs@gijs-desktop:~$ sudo su
root@gijs-desktop:/home/gijs#

2) Eerst de cupswrapper verwijderen:
Type in de terminal dpkg  -P  (cupswrapper-driver-name) of als je er sudo steeds voorzet sudo dpkg  -P

3) Verwijder de LPR driver
Type in de terminal dpkg  -P  (lpr-driver-name)  of als je er sudo steeds voorzet sudo dpkg  -P  (lpr-driver-name)

4) Controleer of alles verwijdert is:
Type in de terminal  dpkg  -l  |  grep  Brother of als je er sudo steeds voorzet sudo dpkg  -l  |  grep  Brother

Dan volgt er een stukje, waar je eventueel je eigen voorkeuren in kan stellen.

En dan vanaf # Use bi-directional USB port staat er hoe je de printer verder moet instellen in cups, zoals ik eerder heb geschreven doe je dit op dit adres http://localhost:631/printers in je webbrowser.

Zo iets duidelijker?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Je installeert geen drivers, maar je verwijdert wat drivers, zodat je met cups(laatste plaatje) werkt.

1) Of je logt in als sudo (root) of je zet voor elk commando sudo.
Inloggen als root gaat zo: type in de terminal sudo su  geef een ENTER vul je wachtwoord in en geef een ENTER de prompt verandert van $ in #
Zo ziet het bij mij er uit:
gijs@gijs-desktop:~$ sudo su
root@gijs-desktop:/home/gijs#

2) Eerst de cupswrapper verwijderen:
Type in de terminal dpkg  -P  (cupswrapper-driver-name) of als je er sudo steeds voorzet sudo dpkg  -P

root@cca-desktop:/home/cca# dpkg -P ql500cupswrapper
(Database inlezen ... 145969 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
ql500cupswrapper wordt verwijderd ...
cups start/running, process 2280
/var/lib/dpkg/info/ql500cupswrapper.postrm: 4: /etc/init.d/cupsys: not found
dpkg: fout bij afhandelen van ql500cupswrapper (--purge):
 subproces installed post-removal script gaf een foutwaarde 127 terug
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 ql500cupswrapper
root@cca-desktop:/home/cca#

3) Verwijder de LPR driver
Type in de terminal dpkg  -P  (lpr-driver-name)  of als je er sudo steeds voorzet sudo dpkg  -P  (lpr-driver-name)

root@cca-desktop:/home/cca# dpkg -P ql500lpr
(Database inlezen ... 145966 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
ql500lpr wordt verwijderd ...
rmdir: kan ‘/usr/local/Brother/PTouch/ql500/lpd’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
rmdir: kan ‘/usr/local/Brother/PTouch/ql500/inf’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
rmdir: kan ‘/usr/local/Brother/PTouch/ql500’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
Wissen van configuratiebestanden voor ql500lpr ...
rmdir: kan ‘/usr/local/Brother/PTouch/ql500/lpd’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
rmdir: kan ‘/usr/local/Brother/PTouch/ql500/inf’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
rmdir: kan ‘/usr/local/Brother/PTouch/ql500’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
dpkg: waarschuwing: while removing ql500lpr, directory '/usr/local' not empty so not removed.
root@cca-desktop:/home/cca#

4) Controleer of alles verwijdert is:
Type in de terminal  dpkg  -l  |  grep  Brother of als je er sudo steeds voorzet sudo dpkg  -l  |  grep  Brother

root@cca-desktop:/home/cca# dpkg  -l  |  grep  Brother
pH  ql500cupswrapper                     1.0.0-1                                           Brother CUPS PTouch Printer Definitions
root@cca-desktop:/home/cca#

hier stop ik maar weer, werkt niet

Dan volgt er een stukje, waar je eventueel je eigen voorkeuren in kan stellen.

En dan vanaf # Use bi-directional USB port staat er hoe je de printer verder moet instellen in cups, zoals ik eerder heb geschreven doe je dit op dit adres http://localhost:631/printers in je webbrowser.

Zo iets duidelijker?
[/quote]
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Is er een soort GoBack in ubuntu zodat ik naar de install state terug kan zetten?
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Zover ik weet is er geen Goback optie in Ubuntu. Het lijkt er op dat de drivers niet geïnstalleerd zijn geweest, wel vreemd dat je bij het laatste commando toch een melding krijgt dat de driver? nog steeds aanwezig is. Gebruik eens de zoekfunctie onder locaties en zoek dan op ql500cupswrapper enn kijk eens welke resultaten je krijgt. Kan je deze hier plaatsen
Had je het laatste deel nog geprobeerd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

opgelost zie begin post
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Mooi dat het opgelost is, al is het met Mint, maakt toch niet uit? Maar hoe is het in Mint opgelost ? Zaten de drivers al in Mint?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Mooi dat het opgelost is, al is het met Mint, maakt toch niet uit? Maar hoe is het in Mint opgelost ? Zaten de drivers al in Mint?

Nee zeker niet, maar Mint lijkt simpeler om te gaan met in en uitpakken van bestanden en op de een of andere manier is het voor mij als "Windows" gebruiker beter te begrijpen. De structuur is dus begrijpelijker om iets terug te vinden of te gebruiken. De reactie van dubbelklik en rechts klik opties voldoet aan de verwachting en in Ubuntu verwacht ik een reactie en die blijft dan uit. Alleen al het feit dat ik links onder start geeft al een beter gevoel. Moeilijk uit te leggen en misschien wel heel persoonlijk.
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl