Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ods document: incompatibele versie??  (gelezen 890 keer)

Offline Nassara

  • Lid
ods document: incompatibele versie??
« Gepost op: 2014/01/29, 10:33:42 »
Ik heb een ods-document (spreadsheet), laatst opgeslagen na bewerkingen. Vandaag probeer ik het document opnieuw te openen, en krijg de foutmelding:

"Incompatibele versie. Bestand heeft onjuiste versie"

Hoe kan ik dit bestand nog redden/herstellen?? Ik gebruik Ubuntu 13.10.

Offline HarzG

  • Lid
Re: ods document: incompatibele versie??
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/29, 22:56:10 »
Deze meldingen ken ik alleen van MicrosoftOffice. Vergelijkbare meldingen traden op bij een ODT- of ODS-bestand wat 1 keer (met een simpele aanpassing) door LibreOffice werd bewerkt en bewaard. Nadien kwamen er in MicrosoftOffice 2010 telkens meldingen van een defect bestand als ik het met MSOffice wilde openen. Alleen dan als er een bewerking binnen MSOffice werd gedaan en ik dezelfde "simpele aanpassing" uitvoerde, kon ik het ODT- of ODS-bestand weer openen zonder "bestandsherstel".

En nu naar LibreOffice (en de mogelijke "verdachten" voor de foutmelding): 
0. Zit het bestand op een USB-stick?
1. Heb je dat bestand telkens met dezelfde versie van LibreOffice geopend/bewerkt/bewaard?
2. Open je vanuit Nautilus of Thunar met een dubbelklik ("buitenom") of start je eerst LibreOffice en open je dan je bestand (van binnenuit)?
3. Is de optie voor experimentele functies aan of uit?
4. Is de snelstarter aan of uit?

Er zit in de opties van LibreOffice nog een "compatibiliteitsmodus". Dat helpt je misschien niet aan een herstel, maar het zou deze meldingen kunnen voorkomen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Nassara

  • Lid
Re: ods document: incompatibele versie??
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/29, 23:09:37 »
0. Zit het bestand op een USB-stick?
- Neen, op een NAS. maar kopieren naar de harde schijf en poging tot openen brengt evenmin zoden aan de dijk

1. Heb je dat bestand telkens met dezelfde versie van LibreOffice geopend/bewerkt/bewaard?
- Jawel...

2. Open je vanuit Nautilus of Thunar met een dubbelklik ("buitenom") of start je eerst LibreOffice en open je dan je bestand (van binnenuit)?
- Via beide wegen, geen succes

3. Is de optie voor experimentele functies aan of uit?
- Stond uit. Aanzetten biedt geen voordeel

4. Is de snelstarter aan of uit?
- Stond uit. Aanzetten biedt geen voordeel...

??

Offline HarzG

  • Lid
Re: ods document: incompatibele versie??
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/30, 20:59:14 »
Ok. Ik help nu even niet op de "officiële manier", mijn doel is – het bestand herstellen buiten de normale paden om.

1. start Ubuntu met een live-CD/USB (de originele 13.10 zonder upgrades) en probeer daarmee het bestand te openen (even openen en dan ongewijzigd sluiten)
2. als 1. lukte, start LibreOffice blanco (zonder een bestand te openen) en zet dan in de opties de manier van bewaren op de genoemde compatibiliteitsmodus
3. open je bestand (via Nautilis of van binnenuit LibreOffice maakt volgens mij niet uit) en bewaar met deze LibO-versie het bestand in de genoemde compatibiliteitsmodus
4. reboot nadien met je gewone installatie op de harde schijf en probeer het bestand te openen ('t zou moeten werken)
5. als dat mislukt, aaarrrrgghhhh
6. installeer de PPA voor LibreOffice en kijk of het daarmee beter gaat
(je moet daarvoor deze bron beschikbaar stellen
deb http://ppa.launchpad.net/libreoffice/ppa/ubuntu saucy main
en nadien naar upgrades laten kijken met de updatemanager en deze laten installeren)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce