Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?  (gelezen 853 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Gepost op: 2015/08/07, 00:25:39 »
Ik heb nu "een scone" installatie van W7 en nu nog zonder Ubuntu er naast.
1. Kan dus eerst W7 naar W10 en daarna Ubuntu erbij.
2. Of eerst Grub installeren d.m.v. Ubuntu erbij te zetten en daarna W7 naar W10 upgraden?

Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/07, 08:07:17 »
Maak het je makkelijk; eerst de Windows opwaarderen, en daarna in dualboot Ubuntu erbij zetten.
Deze methode is beginnersvriendelijk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/08, 09:31:00 »
Beginnersvriendelijk: klinkt mooi maar het gaat er enkel om met welke methode heb je meeste kans W7 of 10 te laten opstarten na installatie van Ubuntu: op mijn Laptop ging het prima, echter op mijn Desktop kostte het veel moeite. Is dit PC type afhankelijk of waar ligt dan de oorzaak?

Let wel ik gebruik Windows zelden maar toch zijn er specifieke Windows programma's die WINE (nog) niet aankan! 

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/08, 09:59:54 »
Als je maar zo weinig van windows gebruikt maakt, waarom zou je dan van Windows7 naar 10 upgraden ?

Ik gebruik mijn Windows7 maar zeeeer weinig (Bridge en TomTom, Colossus HDMI-input) en denk er niet aan om Windows7 te
upgraden.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/08, 10:01:25 »
Als je maar zo weinig van windows gebruikt maakt, waarom zou je dan van Windows7 naar 10 upgraden ?

Ik gebruik mijn Windows7 maar zeeeer weinig (Bridge en TomTom, Colossus HDMI-input) en denk er niet aan om Windows7 te
upgraden. Alle Windows-programma's zullen de komende jaren nog altijd onder Windows7 blijven draaien.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/08, 10:01:49 »
---

Online DeBaas

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/08, 12:05:01 »
Een windows 10 upgrade veroorzaakt een extra partitie.
Afhankelijk van waar je Linux staat kan dit een opstartprobleem veroorzaken (hoeft niet)

Een verse install zoals de topicstarter voorstaat zou de minste problemen moeten opleveren.
Bij de verse installatie van W7 wel eerst alle partities verwijderen en één partitie aanmaken die ruimte overlaat voor Linux.
Hoef je je later geen zorgen te maken over vergroten/verkleinen of verplaatsen van partities.
Dan de 10 upgrade (is het wel een W7 SP1 ?, anders eerst het SP1 installeren)
Vervolgens Linux.

Staat W10 er al op en gebruikt die de hele disk, dan staat aan het eind van de schijfindeling een extra (kleine) partitie.
Wil je nu ruimte vrij maken voor Linux doe dat dan, in Windows, van de (grootste) Windows partitie, blijf van die kleine laatste partitie af, niet verplaatsen.

Er zijn uiteraard meer wegen ;) maar dit lijkt mij de eenvoudigste.

Groet,
Ed
« Laatst bewerkt op: 2015/08/08, 12:07:40 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/08, 13:56:56 »
Dank voor de reacties, maar het hoofdpunt komt niet ter sprake.
Dat is hoe kun je kunt zorgen dat in een multiboot (daar heb ik ruime ervaring in WXP, W7, Ubuntu. Suse, etc) de Windows versie (bootloader Windows in Grub) daadwerkelijk opstart.
W10 ook gaan bekijken is louter en alleen uit interesse: hoe werkt het?
En dan vooral de verklaring waarom iets niet wil werken!

Offline SaoLK

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/08, 16:14:34 »
in terminal: sudo gedit /etc/default/grub
wijzig dan de lijn: GRUB_DEFAULT=0
naar vb: GRUB_DEFAULT=3 (als win daar op lijn 4 (!) staat)
daarna: sudo update-grub
na herstart zal win als eerste starten, tenzij je een andere keuze maakt.
succes.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/08, 20:29:47 »
SaoLK: Je bent wel erg criptisch. Je bedoeld “als win op lijn 4 staat in het Grub-opstart-scherm”?
Dan begrijp ik het: bij mij staat inderdaad GRUB_DEFAULT=0 in $cat /etc/default/grub en overeenkomstig start daardoor de PC op in Ubuntu.
Bij mij staat windows(boot-loader) op lijn 5. Indien ik perse onmiddelijk zou willen opstarten in Windows zou dus $gedit toegeast moeten worden en GRUB_DEFAULT =4 zetten.
Klopt dat? Versta ik je zo goed?

Merkwaardig was nog dat $sudo cat /etc/default/grub precies dezelfde tekst laat zien.
Is mijn conclusie juist dat dus $ cat geen gevaar kan, terwijl $gedit wel met voorzichtigheid benaderd moet worden, omdat je daarin wel iets kunt wijzigen!.

Offline SaoLK

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/09, 09:43:12 »
Dat verta je goed, staat win in de bootloader op lijn 5 dat moet je GRUB_DEFAULT=0 wijzigen in GRUB_DEFAULT=4
Als je windows als eerste wil laten starten uiteraard.
Met 'sudo gedit' kan je systeembestanden wijzigen dus altijd voorzichtig.
Het is goed om eerst een kopie van het te wijzigen bestand te maken.
Ik neem aan dat je voldoende ervaring hebt, dat blijkt uit een van je vorige berichten.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/09, 12:04:28 »
Mijn specifieke ervaring is Clonezilla.
Op dit moment zitten we weer op een tweesprong: w7 vast houden of geloof in w10?
Die kwestie is niet nieuw: een Taiwannees student schreef een intrigerend (tevens erg cryptisch) verhaal over WXP of Vista en zorgde dat je ze beiden gemakkelijk (en vooral veilig) naast elkaar kunt gebruiken, m.b.v het beroemde GRUB!
Zie doc file op Clonezilla.org: " Multiple Custum-OCS with Multiple Operating Systems using GRUB".

Gaarne hulp bij begrijpen van zijn scrips, genaamd: "Create and Restore" , en aanpassing naar GRUB2, hoe.
 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/09, 13:32:20 »
Een moeilijk verhaal uit 2009.

Intussen zijn boot-repair en grub-costomizer  verschenen en kan je grub aanpassen, zie een ander recent topic :
 https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89658.msg961436#msg961436


Offline Beekhof

  • Lid
Re: Welke volgorde van upgrade dual boot, waarbij W7 naar W10?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/10, 14:10:01 »
Dat verhaal kan best moeilijk genoemd worden, daarom vroeg ik hulp.

Bekijk vooral de figuur op de laatste pagina, dan is zijn bedoeling onmiddellijk duidelijk!!!

Ik heb het rond 2010 met succes toegepast om iemand te helpen, die de Nederlandse taal ook "moeilijk" vond (beheerste wel Engels). Vandaar een dubbele installatie (dualboot) om snel twee talig te kunnen werken (let wel op dezelfde computer).
Dat het genoemde artikel (van die student) over W-XP en Vista ging was achteraf een zeer juiste keuze omdat W-XP prima werkte, terwijl Vista problemen opleverde (ik heb het zelfs overgeslagen).

Maar nu de essentie: m.b.v. Clonezilla (CLZ) kun je snel en efficient telkens een image van je systeem maken indien je iets wil uitproberen wat wel eens fout kan gaan (duidelijks voorbeeld is een niet vertrouwde website ONDERZOEKEN), dan kun je snel weer de oude instelling terugkrijgen. Met zijn systeem is zelfs met een enkele klik (in Grub opstart scherm) te werken.
In die GRUB staat ook al het start cmd voor CLZ zelf, dat gebruikte ik dan. Ik ben echter niet zover gekomen om de gebruikte scripts na te bootsen, daarvoor is meer inzicht nodig van de Terminal taal (cmd-Line, CLI)! Daar ging mijn vraag over en natuurlijk kan het allemaal moderner, o.a. hebben we nu een verbeterde GRUB2, maar dat doet niets af aan het principe van zijn idee en dat is onderzoeken. De uitvoering van zijn idee is daaraan volledig ondergeschikt. Idem waarvoor je het toepast (WXP-Vista of 2-talig).
Bekijk vooral de figuur op de laatste pagina, dan is zijn bedoeling onmiddellijk duidelijk!!!