Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Organisatievoorstel  (gelezen 1486 keer)

Organisatievoorstel
« Gepost op: 2010/10/30, 14:14:52 »
Hallo Forumlezers,

Er is de laatste tijd veel kritiek op de leiding van Ubuntu_NL, voor mij aanleiding om een plan te schrijven hoe de macht zou kunnen worden verdeeld over niet EEN persoon maar over meerdere personen.

Het team dat onder de vertegenwoordiger valt bepaald wat voor vertegenwoordiger het team krijgt door middel van eerlijk stemmen in het desbetreffende team. De mensen die vertegenwoordigers zijn van het Algemene websiteteam, het forumteam en het documentatieteam mogen elk een vertegenwoordiger inbrengen.

De community bepaald welk van deze ingebrachte vertegenwoordigers deze drie teams gaat vertegenwoordigen. Uiteindelijk is het de community die kiest welke gemeenschappelijke vertegenwoordiger de plaats gaat innemen.
Als dit alles voltooid is mag elke vertegenwoordiger een voorzitter voorstellen uit de community, de community kiest vervolgens wie de voorzitter wordt.

Kortom een democratisch voorstel

Met Vriendelijke Groet,
Dooitze de Jong

Bijgevoegd is een bijlage waarin de verdeling van relatie van de teams met elkaar is en hoe de teams zijn ingedeeld. Oranje betekend dat er over die functies niet hoeft te worden gestemd. Rood-Roze betekent dat hier wel over moet worden gestemd. Groen betekend dat deze functie al bezet is.


« Laatst bewerkt op: 2010/10/31, 14:50:05 door Dooitze de Jong »

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: VOORSTEL: Het verdelen van de macht rond Ubuntu_NL
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/30, 22:57:45 »
Even los van of dit wel of niet een goed idee is, hoe wil je de community laten stemmen? Het lijkt me eerlijk gezegd praktisch onmogelijk...

Offline Luuk58

  • Lid
Re: VOORSTEL: Het verdelen van de macht rond Ubuntu_NL
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/31, 05:38:04 »
Met een poll :'D

Re: VOORSTEL: Het verdelen van de macht rond Ubuntu_NL
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/31, 07:38:45 »
Een paar dingen.

Ik zou het woord 'macht' in dit verband helemaal niet gebruiken. Daar gaat het denk ik helemaal niet om.

Ten tweede, het is nooit verstandig om een functie even buiten een model te houden omdat de huidige persoon die dat invult dat goed doet.

Maar het belangrijkste is: wat wil je met deze structuur bereiken? Het doel van Ubuntu-nl moet centraal staan (= inhoud), daar vul je dan de functies bij in ( = organisatie) en pas daarna bepaal je hoe afspraken en verantwoordelijkheden worden gedeeld ( = zeggenschap). Er ligt al een nieuwe structuur te wachten op implementatie en het lijkt mij zinvol om dat eerst eens uit te voeren alvorens alweer een nieuwe discussie op te starten.

Re: VOORSTEL: Organisatievoorstel Ubuntu-NL
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/31, 14:31:31 »
Even los van of dit wel of niet een goed idee is, hoe wil je de community laten stemmen? Het lijkt me eerlijk gezegd praktisch onmogelijk...

Door middel van stemmen op launchpad.net doormiddel van een poll

Ik zou het woord 'macht' in dit verband helemaal niet gebruiken. Daar gaat het denk ik helemaal niet om.

Macht is een ander laten doen wat jij wilt. En inderdaad dat is nu niet helemaal aan de orde. Bij deze is het voorstel hernoemd.

Ten tweede, het is nooit verstandig om een functie even buiten een model te houden omdat de huidige persoon die dat invult dat goed doet.

Dat kan ook ter discussie gesteld worden. Tevens zou het interessant zijn om ook achter de vertegenwoordiger van Ubuntu-NL ook team te zetten

Offline siegi

  • Lid
Re: Organisatievoorstel
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/31, 15:10:30 »
Eigenlijk verschilt de structuur die jij voorstelt echt niet veel van de structuur die er nu is. Alleen wil je nog meer stemkracht vanuit de community. Klinkt altijd mooi maar is het wel zo effectief? Ik vind opzich als je echt iets te zeggen wil hebben, moet je maar actief meewerken, anders kan je natuurlijk altijd advies geven.

Het probleem dat naar boven kwam had eigenlijk niets met de structuur op zich te maken. Het loco contact was gewoon nog niet gedefinieerd in de structuur. Zijn rol bleek immers tot enkele maanden geleden beperkt tot het bestellen van  gratis cd's bij canonical.  

Verder ben ik het eens met jan.

Re: Organisatievoorstel
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/31, 17:08:31 »
Ik ben druk bezig met herschrijven van het voorstel en het verbeteren