Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD  (gelezen 4839 keer)

Offline johnroos

  • Lid
ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Gepost op: 2010/03/17, 14:37:07 »
Ik heb een domme vraag. Ik heb van de TU mirror Ubuntu 9.10 gedownload om over te stappen van windows naar Ubuntu. De download is in een zipfile. Ik neem aan dat ik die eerst moet uitpakken en dan branden op een CD. Klopt dat?
Toshiba C660-1DG

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/17, 14:41:01 »
Het is hoogst waarschijnlijk een iso-bestand, hoe deze te branden staat uitgelegd in onze documentatie: http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden

Kijk daar ook eens rond voor hulp bij de installatie en veel meer: http://wiki.ubuntu-nl.org/

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/17, 15:47:55 »
Welk bestand heb je gedownload? Heb je een link?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/17, 17:05:54 »
Toshiba C660-1DG

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/17, 17:13:06 »
Dat geeft een iso, geen zip. En kan gebrand worden zoals in de link beschreven is die ik hierboven gaf.

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/17, 17:31:52 »
Ok ik snap het nu. Ik had gewoon met XP het bestand gekopieerd naar een CD. Ik ga het proberen met deze instructie
Toshiba C660-1DG

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/17, 17:59:32 »
CD is gebrand. Ubuntu bekeken. Ik ben overtuigd. Ik ga de CD checken, bestanden backuppen en om naar Ubuntu. Zijn er nog tips over virusscanners en firewalls
Toshiba C660-1DG

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/17, 18:04:04 »
Zijn er nog tips over virusscanners en firewalls
Zolang je de PC gebruikt voor huis-tuin en keuken (wat internetten, mailen, chatten, en sporadisch rondje solitaire) gebruik heb je niets extra nodig. Standaard zit dat dan wel snor.
Als je geen software installeert van buiten het software centrum ben je veilig genoeg.

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/17, 18:22:38 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu
Voor alles over veiligheid in Lunux/Ubuntu. Samengevat: anti-virus is niet nodig, omdat Linux-virussen simpelweg niet voorkomen in het wild, hetgeen een gevolg is van de betere beveiliging t.o.v. Windows.

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/17, 21:56:11 »
Ik ben een paar uur aan het klussen geweest. Ubuntu draait nu als een zonnetje. Thunderbird zit erop en OpenOffice, en ik heb Clam antivirus geinstalleerd wat dat kon ik toch niet laten. Ik ben nu op zoek naar drivers voor mijn Canon IP2200 printer. Maar die ga ik ook wel vinden. Zeer bedankt voor de ondersteuning! Ubuntu heeft er weer een fan bij.
Toshiba C660-1DG

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/18, 07:38:49 »
Als je je printer insteekt en aanlegt, geeft ubuntu dan niet uit zichzelf een melding over de installatie? Met wat geluk zitten de drivers van je printer al in ubuntu.

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/18, 11:27:35 »
Ik ben een paar uur aan het klussen geweest. Ubuntu draait nu als een zonnetje. Thunderbird zit erop en OpenOffice, en ik heb Clam antivirus geinstalleerd wat dat kon ik toch niet laten. Ik ben nu op zoek naar drivers voor mijn Canon IP2200 printer. Maar die ga ik ook wel vinden. Zeer bedankt voor de ondersteuning! Ubuntu heeft er weer een fan bij.
Waarom zou je Clam AV installeren? Clam AV is bedoeld om Windows-virussen op Linux op te sporen. het beveiligt je systeem echt niet.

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/18, 17:15:13 »
Ik mis alleen nog een driver voor mijn canon ip pixma 2200 printer. er is wel een driver voor een pixma 2000 maar dat werkt niet. ik heb inmiddels ook een firewall een avast free voor linux geinstalleerd. als ex windows gebruiker kan ik er maar niet aan wennen dat je zonder kent. dat komt misschien nog wel.
Toshiba C660-1DG

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/18, 17:42:42 »
Ik mis alleen nog een driver voor mijn canon ip pixma 2200 printer. er is wel een driver voor een pixma 2000 maar dat werkt niet. ik heb inmiddels ook een firewall een avast free voor linux geinstalleerd. als ex windows gebruiker kan ik er maar niet aan wennen dat je zonder kent. dat komt misschien nog wel.
Neem van me aan, het is een vals gevoel van veiligheid. Die virusscanners en firewalls staan hun tijd te te verdoen :)

* Clam AV scant alleen bestanden op commando. Het scant niet realtime.
* Linux-virussen komen zelden in het wild voor. Ik kan me geen ernstige incidenten met Linux-malware herinneren. Eens in de zoveel jaar komt er een of ander malafide scriptje op het internet, maar daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.
* Standaard zitten alle poorten op Ubuntu dicht.

betreft je printer: heb je het volgende al eens geprobeerd ? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CanoniP1800
« Laatst bewerkt op: 2010/03/18, 19:18:40 door Cumulus007 »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/18, 19:09:19 »
Heel soms gebruik ik Avast wel eens wanneer ik een schijfje moet branden voor een windowsgebruiker; dan doe ik even een scannetje. Clam-av vind ik echter tamelijk waardeloos.

Wat die firewall betreft: meestal is die in je router/modem reeds ingeschakeld. Wil je er per sé toch een bij hebben, dan kun je gufw installeren (synaptic). Dan krijg je een simpele grafisch te bedienen firewall die nauwelijks enige cpu-capaciteit vergt. Maar echt nodig is het niet.

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/18, 20:35:51 »
Avast heeft een virus gevonden, maar volgens mij is het een false positive. Ik heb namelijk ook CLAMAV op de PC staan.

Avast geeft de volgende melding S:ScriptSH-inf[Trj] in file name /var/lib/clamav/daily.cld
Toshiba C660-1DG

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/18, 20:38:02 »
Avast heeft een virus gevonden, maar volgens mij is het een false positive. Ik heb namelijk ook CLAMAV op de PC staan.

Avast geeft de volgende melding S:ScriptSH-inf[Trj] in file name /var/lib/clamav/daily.cld
LOL. Het ding heeft een virus gevonden in de virusdefenities van ClamAV.

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/18, 20:46:01 »
Niets ernstigs dus? Kan ik CLAMAV er beter afhalen?
Toshiba C660-1DG

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/18, 20:46:39 »
Misschien dat je AVG en Avira er ook nog naast kan zetten voor nog meer pret.  XD

(Ik heb alleen Avast; Clam-av vind ik waardeloos).

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/18, 20:50:02 »
Yep, ga ik doen' eens kijken wie de sterkste is en hoelang het systeem het volhoudt. Als je dit bij Windows doet gaat de hele zaak plat. Heeft avira overigens een linux versie?

Gufw heb ik er nu net opgezet. Bedankt voor de tip
Toshiba C660-1DG

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/18, 20:54:17 »
Heeft avira overigens een linux versie?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ben het wel eens tegengekomen.

Citaat
Gufw heb ik er nu net opgezet. Bedankt voor de tip
Die is zeer licht en zit niet in de weg. Zijn eventuele overbodigheid schaadt je niet a.h.w.

Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/18, 21:04:12 »
Yep, ga ik doen' eens kijken wie de sterkste is en hoelang het systeem het volhoudt. Als je dit bij Windows doet gaat de hele zaak plat. Heeft avira overigens een linux versie?

Gufw heb ik er nu net opgezet. Bedankt voor de tip
Nu vraag ik me nog steeds af *waarom* je zo graag een virusscanner installeert. Het is alleen nuttig om Windows-virussen, die niks uithalen op niet-Windows-OS'en, op te sporen :P
« Laatst bewerkt op: 2010/03/18, 21:09:00 door Cumulus007 »

Offline johnroos

  • Lid
Re: ubuntu: zip file uitpakken en dan branden op CD
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/18, 21:18:28 »
Ik ben te lang geconditioneerd door Windows, moet er nog een beetje van loskomen =D
Toshiba C660-1DG