Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De hele top supercomputers op Linux!  (gelezen 885 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
De hele top supercomputers op Linux!
« Gepost op: 2017/11/15, 10:42:37 »
Hallo allemaal,

De hele top 500 van supercomputers in de wereld draait nu op Linux, nadat de laatste twee Chinese IBM computers op AIX uit de lijst verdwenen.  Kijk hier: https://www.top500.org/ (Engelstalig en moeilijke site ook nog).

De belangrijkste reden is dat al deze machines gebruikt worden voor research. Het loont zich om daarvoor het gemakkelijk aan te passen Linux voor te gebruiken. (Dat het begrip Linux hier weer eens voor het aanduiden de systemen wordt gebruikt en niet voor de kernel even daargelaten).

Linux domineert alles, behalve de desktop!

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

  • Gast
Re: De hele top supercomputers op Linux!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/15, 11:49:09 »
Bedankt Just , die website kende ik nog niet en lijkt me zeer intressant .

Citaat
Linux domineert alles, behalve de desktop!

Ergens lijkt dat normaal . Wij kennen de Linux desktop . Mensen die hierover nog nooit iets van gelezen of gehoord hebben en je gaat vragen "ken jij Linux" . Het lijkt misschien overdreven maar het zou me niet verwonderen dat er mensen zouden antwoorden, terug een nieuw merk waspoeder zeker .
Misschien zou de media en overheden wat meer aandacht  moeten aan schenken dat buiten Windows en MacOS ook nog andere alternatieven van besturingssystemen bestaan voor de thuisgebruiker .

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De hele top supercomputers op Linux!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/15, 12:09:36 »
Mensen die hierover nog nooit iets van gelezen of gehoord hebben en je gaat vragen "ken jij Linux" . Het lijkt misschien overdreven maar het zou me niet verwonderen dat er mensen zouden antwoorden, terug een nieuw merk waspoeder zeker .
Maar dat is het immers toch ook!   :laugh:  :laugh:  :laugh:

http://www.roeschswiss.com/en/washing-powder/36-washing-powder-all-textiles-linux-51-kg-9002023003335-900202300333

Moderator edit: Windows kan hier een waarschuwing op geven, dus heb ik de aanklikbaarheid verwijderd, door aan het einde 5.html te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 13:05:16 door Ron »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De hele top supercomputers op Linux!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/15, 12:26:02 »
De hele top 500 van supercomputers in de wereld draait nu op Linux
Een Raspberry Pi draait ook op Linux, zelfs als supercomputer: https://tweakers.net/nieuws/131873/bedrijf-maakt-supercomputer-van-750-raspberry-pis.html
Klik links bovenin op Documentatie

youpie123

  • Gast
Re: De hele top supercomputers op Linux!
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/16, 22:41:37 »
knip knip
De hele top 500 van supercomputers in de wereld draait nu op Linux, nadat de laatste twee Chinese IBM computers op AIX uit de lijst verdwenen.  De belangrijkste reden is dat al deze machines gebruikt worden voor research.
De wetenschap heeft het er dan ook heel moeilijk mee. De resultaten van vandaag worden morgen weer tegengesproken  ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: De hele top supercomputers op Linux!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/16, 23:01:22 »
Tja, Linux is ook gewoon beter bestand tegen 'misbruik' van milljoenen processen tegelijk runnen. Wij gebruiken een 'Super computer' (bij lange na niet in een lijst van grote super computers), namelijk een cluster met 14 grote rekenbakken op het werk. Dit draait Scientific Linux, een op CentOS gebaseerde Linux variant met SLURM als scheduler.