Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dilemma & problemen: Ubuntu of Mint of W10?  (gelezen 565 keer)

Offline Loeki

  • Lid
Dilemma & problemen: Ubuntu of Mint of W10?
« Gepost op: 2016/09/20, 14:53:19 »
Afgelopen weekend start-up cd gemaakt van Linux Mint 18 Cinamon & van Ubuntu 16.04.1
Momenteel werk ik met Windows10
Heb beide cd's geprobeerd via cd (dus nog niet geinstalleerd.

Probleem bij beiden:
a)Mijn toetsenbord is geen azerty meer maar een qwerty bord..................hoe schakel ik dat om?
b)Taal was bij beiden in Engels en als ik via "talen" naar Nederlands ging, dan werd er niets gedownload doch gaven ze een fout........................hoe kan ik naar Nederlands gaan?
c)Internet werkte niet en als ik paswoord etc ingaf, dan werd het niet aanvaard......................hoe op te lossen?
d)Is er een ander emailprogramma bruikbaar ipv het "ingebouwde" en welk?
e)Heb Canon MX925 all-in-one
Printen gaat, doch hoe geraak ik aan de Canon software om mijn scanner, fotprint, etc te gebruiken?

Mijn pc (Acer desktop) is de laatste 14 dagen een echte slak geworden met W10 en daarom zoek ik een goed werkend alternatief wat makkelijk bruikbaar is als leek.

Veel vragen.............wie helpt me verder en wat is de goede keuze................W10, Ubuntu, Linux Mint,........................

Thanks alvast

Re: Dilemma & problemen: Ubuntu of Mint of W10?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/20, 17:06:53 »
a) hier ook qwerty en werkt prima. Dat stel je gewoon in bij het installeren. Het toetsenbord wordt eigenlijk vanzelf herkent, en dan krijg je ook nog een veld waar je je toetsen kunt testen of het allemaal klopt.

b) eveneens was dit hier geen probleem bij de installatie. Na de eerste opstart wil er nog wel eens een proggie in engels zijn, maar als je dit update is het alsnog allemaal nederlands.

c) geen idee. Zou moeten werken en dit probleem heb ik ook nooit gehad. Wel raad ik aan om met kabel te installeren en niet met wifi (misschien was dat de kruks?)

d) Ik gebruik thunderbird (ingebed in ubuntu). Maar er zijn andere opties. Vanwege gebrek aan ervaring hiermee moet ik de beantwoording overlaten aan anderen.

e) Deze beantwoording moet ik ook aan anderen over laten.


Wat ik je wel aan wil raden is om tijdens de installatie te kiezen voor de opties (kwestie van aanvinken) dat externe drivers meteen tijdens installatie geinstalleerd kunnen worden. Dit scheelt een hele hoop met matige drivers gedoe later omdat het dan meteen (ver?) goed is. Zelf even kijken hoe deze vraag (met vinkje) precies verwoord wordt tijdens die installatie.
En daar staat nog een optie bij die ik even niet meer weet maar die ik geloof ik ook aan vink voor een soepelere installatie.

Mijn keuze tussen die drie? Mijn keuze gaat in elk geval maar tussen twee ervan. =D En daarbij gaat mijn voorkeur uit voor Ubuntu, maar dat is persoonlijk.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/20, 17:09:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dilemma & problemen: Ubuntu of Mint of W10?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/20, 18:27:40 »
Loeki, het dilemma van jou is de keuze. Waarom ga je niet dual boot draaien. W10/Linux distro. Keuze is natuurlijk ook afhankelijk van laptop.
Wifi i.c.m. live cd gaat wel maar je moet wel snel zijn met het wachtwoord invullen. Hij moet dus wel zien dat er een sterk signaal is. Als je daarop klikt dan moet je direct het WW invullen.
Over ander mailprogramma kan ik niets zeggen omdat ik in W10 ook Thunderbird gebruik(te).
Zelf ook pas enige maanden op Xubuntu en W10/Xubuntu.  :) :)
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dilemma & problemen: Ubuntu of Mint of W10?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/20, 20:46:08 »
Loeki

Je hebt dus het uitstekende ubuntu-forum gevonden.
Ik zou hier mijn tips die ik je gaf op het mint-forum kunnen herhalen, doch je hebt ze vast en zeker daar gelezen.

Veel succes !
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)