Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een tevreden Xubuntu gebruiker...  (gelezen 2724 keer)

Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Gepost op: 2011/07/12, 10:51:22 »
Bij het surfen op onderstaande site terechtgekomen. Positief stukje over Ubuntu in het algemeen en Xubuntu in het bijzonder. Ik kan mij daar alleen maar bij aansluiten.

http://kabbelendwater2010.wordpress.com/2011/05/21/windows-linux-ubuntu-en-unity-xubuntu-en-xfce/
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/12, 11:31:48 »
Inderdaad een mooi stukje over Xubuntu !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/12, 13:15:03 »
Inderdaad een leuk stukje, ook vanwege de praktijk dingetjes die er in staan over het gebruik.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/12, 13:19:27 »
Deel geheel jullie mening. ;)
Een hier zeer tevreden Xubuntu gebruiker ,vindt het een top distro en een uitstekende Ubuntu (unity) vervanger.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 15:31:10 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/12, 16:37:47 »
Ik vond de oudere versies van Xubuntu een stuk beter eigenlijk.  :-X En nu pas komen jullie allemaal bij Xubuntu :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 16:41:02 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


DarkEra

  • Gast
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/12, 16:49:23 »
Leuk stukje. :)

Xubuntu was leuk voor de korte tijd dat ik 'm draaide maar een echt waardige vervanger voor Ubuntu met Unity heb ik gevonden in Debian. Zover ik het weet kan men nog zeker 2 tot 2,5 jaar vooruit met Gnome 2.

Offline Tom

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/12, 17:02:32 »
Ik vond de oudere versies van Xubuntu een stuk beter eigenlijk.  :-X En nu pas komen jullie allemaal bij Xubuntu :rolleyes:

Erg hė .. ja smaken verschillen en dat zal wel altijd zo blijven.
En voordat Unity kwam heb ik eerlijk gezegd nog nooit naar Xubuntu gekeken ,en nu dus wel (is geloof ik Maik zijn schuld die heeft een tijdje Xubuntu gebruikt) inclusief  een Xubuntu Avatar. :D :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/12, 17:26:04 »
Ik moet ook toegeven dat ik er ook pas sinds versie 11.04 echt serieus mee werk. Met de oude versies had ik altijd problemen met de lettergroottes. Deze versie geen last van en het werkt echt als een speer.

(Ook een tijdje Kubuntu gebruikt. Werkt ook goed en is zeer fraai, maar ik heb toch meer affiniteit met de gnome-achtige opzet van XFCE dan met KDE)


'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/12, 20:51:35 »
Mwah, ik heb een tijdje Xubuntu gebruikt en het kon me niet zo bekoren. Ik moest een of andere applet aan mijn paneel toevoegen om harde schijven aan te koppelen, de file manager was wel heel basaal.

Wel leuk om te lezen dat Ubuntu ook al in de trein te vinden is, ik zie daar vaak alleen maar iPads/pods/phones...

Offline Tom

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/12, 21:04:26 »
Ik moest een of andere applet aan mijn paneel toevoegen om harde schijven aan te koppelen, de file manager was wel heel basaal.

Raar ik moet dat niet  ???.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/12, 21:05:01 »
Zelf ben ik een Debian XFCE gebruiker en kan mij goed voorstellen dat deze Xubuntu gebruiker hier veel plezier van heeft. XFCE  is heel goed inzetbaar als alternatief voor Gnome, en inderdaad zodanig te tweaken dat het bijna net zo werkt als Gnome 2. Het werkt iets anders, maar is bovendien heel snel.
Nogmaals, ik praat als Debian XFCE gebruiker (Debian Stable met de Backports), dat is nog iets anders dan Xubuntu omdat ik alles zelf heb samengesteld op een 'blokkendoos' manier. Kant-en-klaar Xubuntu heeft naar mijn idee nog teveel zaken die er best uit kunnen.
Gisteren een herinstallatie gedaan (ik heb verschillende images die ik kan inzetten, terugzetten) en alles bij elkaar < 3 GB, en dan draai ik Libreoffice, Virtualbox en een heleboel zaken die je normaliter ook bij Gnome gebruik. Alleen is alles hier zo goed mogelijk Gnome gehouden en praktisch geen KDE zaken op het systeem. Dat scheelt een heleboel schijfruimte en levert snelheidswinst op.

XFCE is dan ook in de loop der jaren best wel 'volwassen' geworden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/12, 22:37:22 »
alles bij elkaar < 3 GB  < Ik zit dicht in de buurt met het nodige trek en sloop werk.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/2-desktop-intel-nvidia-test-machine-xubuntu

Juist even gekeken 3.1 GB. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/14, 21:36:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/12, 23:01:12 »
alles bij elkaar < 3 GB  < Ik zit dicht in de buurt met het nodige trek en sloop werk.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/2-desktop-intel-nvidia-test-machine-xubuntu

Een vluchtige blik laat zien dat je met localepurge al een heleboel taalpakketten en instellingen op kunt ruimen. Verder gebruik ik op mijn Debian systeem -wel- backports. Bij Debian ligt die kwestie toch wel iets anders dan bij Ubuntu. Bij Debian zijn het namelijk pakketten uit 'Testing' die eigenlijk al stabiel zijn en geschikt zijn gemaakt voor de 'Stable' tak. Hier een (dagelijks) bijgewerkt overzicht tussen Squeeze Backports (de huidige Stable) en Wheezy (de huidige Testing): http://backports-master.debian.org/squeeze-backports/overview/.
Feitelijk is mijn systeem zelfs uitgebreider, maar omdat ik een praktisch pure Gnome/XFCE basis hanteer scheelt dat enorm veel schijfruimte. Met allerhande KDE pakketten zou in minstens een halve GB erbij hebben.

Verder een vraag: Waarom niet op een blokkendoos manier alles -opbouwen- in plaats van een bestaande versie -slopen-?
Een huis bouwen vanaf het fundament is meer solide dan een bestaand huis verbouwen (met de kans op breekschade).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/12, 23:11:42 »
Ja zou het ook eens moeten doen leuk werkje in de winter maanden.
Dan klop ik wel eens aan uw deur voor wat vraagjes. :D
Maar één ding is zeker mijn Lucid of Isadora en nu Xubuntu lopen zeer stabiel dat wil zeggen ik let donders goed op wat ik eruit sloop.
Maar met een blokken doos zou ik inderdaad nog meer uitsparen daar heeft u gelijk in.
Want met dat sloop werk (alles via synaptic) sta je soms versteld wat er allemaal mee gedeinstalleerd wil worden ,echt dan denk je wat heeft het één nu in vredes naam met het andere te maken.
Maar ja het is ook leerzaam. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 23:17:48 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/13, 03:44:59 »
Zou mooi zijn als je een kale installatie hebt en je kunt kiezen wat je er op wilt hebben.
Kun je hem heel licht houden als je dat wilt of het uitbouwen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/13, 04:36:11 »
Kijk anders eens naar http://crunchbanglinux.org/
Daar kun je voor Xfce kiezen en het is zeer beperkt kwa looks uit de doos maar de installatie neemt nog geen 2 gig in beslag en daarna kun je erop zetten wat je wilt.
Ik ga het op mijn vrije partitie zetten om het een keer te proberen. Draait nu in Virtualbox en ik moet zeggen dat het snel is ondanks dat ik in de plaats van 2 cores maar voor 1 heb gekozen en het geheugen en video geheugen laag heb staan.

Offline h2o

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/13, 08:56:57 »
@Wanda: Je zou allereerst al eens die localepurge erop kunnen zetten. Dat ding is nauwelijks 40kb (kilobyte) groot en grote kans dat je daarmee tientallen of zelfs honderden MB (megabytes) mee opruimt.
Gisteren een Debian installatie uitgevoerd met alleen NL taalpaketten. Wat dacht je? Na localepurge te hebben gedraaid ging er meteen zo'n 400 MB (megabyte) vanaf. En bij iedere upgrade van pakketten komt er blijkbaar nog het nodige bij wat localepurge meteen weer verwijderd.
Zie het maar als een soort verkapte Crapcleaner voor Linux....  ;)

Als je Linux Mint gebruikt (ik zag de naam Isadora al langs komen) dan kun je daar zeker al een heleboel winst mee maken. Een ook een Lucid vers geïnstalleerd heeft probaat bij localepurge.
Je moet eens weten wat er allemaal nutteloos op je schijf staat?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/13, 10:08:39 »
@Wanda: Je zou allereerst al eens die localepurge erop kunnen zetten. Dat ding is nauwelijks 40kb (kilobyte) groot en grote kans dat je daarmee tientallen of zelfs honderden MB (megabytes) mee opruimt.

Localpurge gebruik ik ook, met alle tevredenheid :)
Ik schroef ook het aantal tty's omlaag, 2 is in mijn geval voldoende.
Ook kun je kiezen tijdens een CLI installatie voor een kernel op maat, wanneer je dat doet dan gebruikt Ubuntu niet meer dan 9 mb werkgeheugen (zonder x). Debian 6 is dan nog lichter (7 mb).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/13, 10:26:06 »
Localpurge gebruik ik ook, met alle tevredenheid :)
Het is localepurge en niet localpurge. Anders werkt het niet.
Even iets anders, hoe zet je het aantal tty's terug naar 2?
Weet je trouwens ook een manier om een bestaande generieke kernel te vervangen door een niet-generiek exemplaar?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/13, 10:27:36 »
Resultaat localepurge:



Waarom 0 KiB awel daarom:


Gebruik Bleachbit al tijden en het gaat perfect nog nooit één probleem daarmee gehad,mijn config daarvan staat bij mijn tips.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/4-algemeen-tips-configuratie-s-bestandssysteem-en-terminaal-tips

localepurge had wel één voordeel hij verwijderd automatisch de overtollige taal troep die je niet nodig hebt bij bv een update etc.
Bleachbit (as root) moet je dus handmatig opstarten daar voor , ik gebruik de beide bleachbits elke zondagavond voor het afsluiten van mijn PC.
Je staat versteld wat hij allemaal opruimt.
Voor beginners ... bezint voor ge begint alhoewel mijn bleachbit config absoluut veilig is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Een tevreden Xubuntu gebruiker...
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/14, 10:11:15 »

Het is localepurge en niet localpurge. Anders werkt het niet.
Even iets anders, hoe zet je het aantal tty's terug naar 2?
Weet je trouwens ook een manier om een bestaande generieke kernel te vervangen door een niet-generiek exemplaar?

Oeps een tikfoutje. ik ben er niet helemaal bij :S
Het aantal tty's terugbrengen kan geloof ik op een aantal manieren.
Wat ik dus doe is in de /etc/init de tty(x).conf aanpassen, (x) staat voor 1 t/m 6
Ik zet een # voor de regel die met 'start' begint, ik geef hier onder een voorbeeld van tty3.conf.

# tty3 - getty
#
# This service maintains a getty on tty3 from the point the system is
# started until it is shut down again.

#start on runlevel [23]
stop on runlevel [!23]

respawn
exec /sbin/getty -8 38400 tty3

Dit doe ik dus bij alle 'overbodige' tty's
Bij Debian zit het ergens anders geloof ik (weet het niet zo uit mijn hoofd), volgens mij kun je dat in 1 file aanpassen.
Ik kan het evt. wel opzoeken in mijn berg met kladpapier :P
Eén console verwijderen scheelt ongeveer 580k, op een machine die net op het randje zit met geheugen (ik noem maar wat een PII met 64mb) kan het net dat kleine beetje helpen.

De kernel vervangen bij een bestaande installatie weet ik zo niet, ik doe het tijdens de expert-installatie.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint