Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dubbelcheck Veiligheid  (gelezen 1736 keer)

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Gepost op: 2008/05/13, 19:22:26 »
hallo allemaal.

ik wou ff een dubbelcheck.

als ik iets download op internet heb ik dan zekerheid dat mijn systeem niet geinfecteerd word door:

een virus
spyware
trojan
worm
keylogger en dergelijk.

dan ben ik weer gerustgesteld. het is niet dat ik bewust foute dingen ga downloaden maar ze kunnen meekomen. virussen is de reden waarom ik nooit echt genoten heb van computeren en er echt geen virussen zijn dan gaat er een wereld voor me open.

Tsiburaska

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/13, 19:49:08 »
Bij Windows was één muis klik voldoende om een virus binnen te halen, en niet elk anti virus programma doet wat ze zouden moeten doen en beloven.

Verder is Linux, voordat je het ophaalde word eerst een wachtwoord gevraagd, en online dit pakketje laten scannen is mogelijk, dus alleen met jou toestemming kun je een virus binnen halen en activeren!

Anti Virus voor Linux, maakt niet uit welke maken de PC wel trager en nauwelijks veiliger.

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/13, 19:51:08 »
ja, maar als ik iets download dan geef ik in principe wel toestemming om het binnen te halen.

Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/13, 20:00:23 »
Citaat van: Unix_Jim
ja, maar als ik iets download dan geef ik in principe wel toestemming om het binnen te halen.
ja, maar het virus is geschreven voor windows. het zal niks kunnen doen.

wel oppassen met dualboot of externe harde schijf of gedeelde mappen met windows pc's.

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/13, 20:00:58 »
gelukkig is dit 100% ubuntu :P

Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/13, 20:03:53 »
- Linux is geen Windows  :-)  (hoera!!)

- Je gezonde verstand is veiligheid no. 1 - zoals je zegt: niet bewust naar groezelige sites gaan is al een grote stap.

- Als je echter gewone bestanden ophaalt, dan zit daar eigenlijk nooit meer een virus in.

- Virussen zitten meestal in groezelige software. Kijk daarom eerst in Synaptic. Als het niet anders kan kijk je op GetDeb of LinuxAppFinder. Die sites zijn te vertrouwen.

- Een goede vuistregel: bij twijfel NIET downloaden. Je kunt bijvoorbeeld hier op het forum of elders wel navraag doen of een site als onbetrouwbaar te boek staat.

- In Linux hebben Virussen geen kans, zoals gezegd.

Vergelijk het hiermee: het is bekend dat je besmet kunt zijn met een griepvirus, zonder ziek te worden. Een virus zal niks uit kunnen halen op jouw Ubuntu-systeempje.


Gerustgesteld?

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/13, 20:07:46 »
ja zeker, bedankt allemaal. :P

ben zeker niet bewust bezig om op foute websites te zitten maar als je dingen download dan heb je kans dat het erop zit. maar met die mooie vergelijking met vogelgriep weet ik nu dat het helemaal niks kan uithalen.

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/13, 20:10:51 »
dit betekend trouwens ook dat een virus dat op me ubuntu pc zit  niet kan overspringen naar een windows pc?

Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/13, 20:15:53 »
Neen , jij kan als perfecte besmetter dienen voor windo pctjes.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tom

  • Lid
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/13, 20:17:15 »
Maar dat wil niet zeggen dat U van alles en nog wat moet downloeden en eventueel installeren.
U heeft ook verantwoording.
Kijk ik heb via Synaptic Clamtk geinstalleerd.
Als mijn zoon mij een powerpointje toe stuurd (regelmatig) dan scan ik die even met Clamtk.
Waarom doe ik dat , het powerpointje stuur ik misschien door  naar mijn Vriend.
En die heeft Windows , en ik wil niet zijn PC besmetten met een eventueel Windows virusje.
Voor linux geen probleem , voor Windows wel snapt U.
En die Clamtk virusscanner ...scant alleen als ik dat aangeef , het te doen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/13, 20:17:53 »
Citaat van: Gandyman
Neen , jij kan als perfecte besmetter dienen voor windo pctjes.
sorry ik snap je niet :P betekend het nou ja dat virussen wel kunnen overspringen of dat ze dat niet kunnen?

@wandarooze nee dat weet ik :P ik ga ook zeker niet bewust alles downloaden wat ik zie, ik check het zowizo eerst met google en bronnen of het veilig is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/13, 21:03:52 »
wandarooze
idd gebruik gewoon de repos. van ubuntu, dat is ook een onderdeel van de veiligheid en stabiliteit van ubuntu. dat wordt imo wat te vaak vergeten.

verder vertraagt een on demand antivirusscanner niet de snelheid van je linux systeem, ik blijf dat herhalen. een on-acces scanner vertraagt wel, daar zijn er voor linux maar enkele van, norman, sophos oa.

eigenlijk zijn er nu nog geen echte virusbedreigingen voor een goed opgezet linux systeem. exploits zijn wel degelijk mogelijk overigens.

Offline lizardman

  • Lid
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/13, 21:05:45 »
jij kan bijvoorbeeld een e-mail met een virus als bijlage op je Ubuntu computer ontvangen, en dat virus kan dan geen kwaad op jouw Ubuntu computer.
Maar als je dan die e-mail weer doorstuurt naar een Windows pc (met bijlage en al) dan kan die bijlage op die Windows-pc wel weer kwaad.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Unix_Jim

  • Gast
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/13, 21:13:09 »
klopt, ik ben wat wijzer geworden en ik heb besloten het veilig aan te doen. dus gewoon normaal te internetten.

Offline Tom

  • Lid
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/13, 21:14:04 »
Hallo liefe mensen ik heb die vraag niet gesteld maar  Unix jim.
En ik heb Unix Jim al beschreven hoe hij een Windows PC kan besmetten.(zie voorbeeld Powerpoint).
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dubbelcheck Veiligheid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/14, 21:18:45 »