Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD: wat er wel, en wat er niet op te zetten  (gelezen 744 keer)

SSD: wat er wel, en wat er niet op te zetten
« Gepost op: 2011/07/10, 15:30:01 »
Hallo iedereen,

Ik heb deze 64Gb SSd besteld om als 2e schijf in mijn laptop te steken.

Nu ben ik van plan daar ubuntu op te installeren, maar zou graag alles met veel schrijfbewerkingen op een andere schijf zetten, om de levensduur te optimaliseren.
Ik had zelf gedacht om  /home (gewoon omdat deze ook veel te groot is) en /var (omdat hier de logbestanden staan die zeer geregeld worden weggeschreven) op de gewone 7200 toeren schijf te zetten.
Zijn er nog dingen die ik beter op de gewone schijf zet?

Ward
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline ThomasN

  • Lid
Re: SSD: wat er wel, en wat er niet op te zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/10, 16:12:31 »
Juist bestanden met veel lees- en schrijfbewerkingen zou ik op de ssd zetten, daar merk je de snelheidswinst het meeste in. In een gewone thuiscomputer kan een moderne ssd altijd meer bewerkingen aan dan hij in de levensduur van de computer te verwerken krijgt. Bij ssd's die stuk gaan is het vrijwel altijd een probleem met een onbetrouwbare controller, met name bij sandforce-ssd's. Een extra gewone harde schijf is handig voor bestanden die te groot zijn voor de ssd en die je niet vaak nodig hebt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SSD: wat er wel, en wat er niet op te zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/10, 16:38:20 »
Juist bestanden met veel lees- en schrijfbewerkingen zou ik op de ssd zetten, daar merk je de snelheidswinst het meeste in.

Voor leesbewerkingen klopt deze uitspraak, maar voor schrijfbewerkingen beslist niet. Met schrijven is de SSD relatief traag, en bovendien slijt-ie snel van veel schrijven.