Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: privacy instellingen profiel  (gelezen 4695 keer)

privacy instellingen profiel
« Gepost op: 2016/11/21, 11:30:42 »
Hai,

Hoe kan ik mijn privacy wat opschroeven op dit forum?
Ik kan nu bv zonder in te loggen lezen van een willekeurig lid hoe lang deze persoon is ingelogd geweest. En wanneer de laatste keer was.

Ik wil dat mijn gegevens niet openbaar zijn.
Is dit aan te passen?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/21, 13:26:16 »
Is dit aan te passen?
Voor zover ik weet niet, maar ik weet niet alles :lol:
Wat je kunt doen, is uitloggen en pas inloggen op het moment dat je iets wilt posten, en daarna weer uitloggen.
Maar de registratie klopt ook niet, en dat is (denk ik) bekend.
Wanneer je inlogt en gelijk het forum verlaat, dan blijft je een x-aantal minuten als aanwezig staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/21, 13:39:46 »
Is dit aan te passen?
Voor zover ik weet niet, maar ik weet niet alles :lol:

Bij de meeste forum software kun je instellen wat wel of niet zichtbaar is voor niet ingelogde bezoekers.
Zo kun je bij veel forums oningelogd de ledenlijst bijvoorbeeld niet bekijken, en de zoekfunctie niet gebruiken.
Of dit bij SMF ook bij de foruminstellingen te regelen is is mij niet bekend. Iets te lang geleden dat ik met SMF bezig was.

Ik moet ook bekennen dat het al langer bij me speelt dat (vrijwel) alle subforums en topics openbaar te lezen zijn.
Uiteraard is mij helemaal duidelijk dat het forum ook als 'promotie' dient om niet-geregistreerden te lokken. Maar daarentegen zijn er diverse subforums die dit doel niet dienen en vanwege persoonlijke meningen m.i. gewoon afgeschermd zouden moeten zijn.
Interactief -> Algemeen is zo'n subforum. -> Offtopic al helemaal, gezien de persoonlijke meningen daar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/22, 05:45:41 »
De profielsamenvattingen zijn nu niet meer te zien voor ongeregistreerde gasten.

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/22, 11:27:50 »
Hai Johan,

Bedankt voor deze aanpassing, dat is lekker snel!

Maar het is natuurlijk nog steeds een fluitje van een cent om je te registreren en vervolgens alle gebruikers hun profielen te bekijken.
Ik wil dat graag uit zetten. Zou dat mogelijk kunnen worden in de toekomst?

Groetjes!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/22, 11:55:48 »
Ha Kirstie,

Een geregistreerde gebruiker van dit forum zoals ik kan ook zien waar je precies of ongeveer woont, misschien wil je dat ook niet --> geen of fout adres opgeven. Ik schreef 'precies of ongeveer' omdat dit forum mij lokaliseert in de Gendarmerie Nationale van mijn (Franse) dorp! Maar da's toch heus niet zo...  :)

Voor het overige, internet en privacy gaan niet goed samen. Typ je echte naam maar eens in bij Google en je weet wat ik bedoel ("Geboren in Schiedam", etc.).

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/22, 12:25:00 »
Maar het is natuurlijk nog steeds een fluitje van een cent om je te registreren en vervolgens alle gebruikers hun profielen te bekijken.
Ik wil dat graag uit zetten. Zou dat mogelijk kunnen worden in de toekomst?

Ik denk dat je daarmee het principe 'forum' teniet doet.
Inderdaad kan iedereen zich registreren, maar dan is in elk geval te zien wie er mee leest.
En als je 100% privacy wilt kun je beter niet meer actief zijn op het internet.

Overigens blijft het een fluitje van een cent als je zelf te veel informatie beschikbaar stelt.
Jij bepaald zelf wat je in je profiel aan geeft. Net zoals je zelf bepaald wat je op het forum reageert.

Even je profiel bekeken. Wat maakt het uit dat men weet dat je vrouw bent? Dat je cursus inkscape geeft? (wat je zelf kunt verwijderen, en waar je op je page veel meer informatie vrij geeft dan er hier uit je profiel te halen is)
Dat je in het park woont? =D (Al gezien wat mij leefomgeving is? Eén groot sprookje vol poppenkast ;) )
Wat zou er moeten gebeuren? Waar ben je bang voor? Waar komt deze vraag vandaan? (=serieuze vraag uit interesse)

Mij boeit dat profiel niet zo.
Hier loop ik meer tegenaan.
Ik moet ook bekennen dat het al langer bij me speelt dat (vrijwel) alle subforums en topics openbaar te lezen zijn.
Uiteraard is mij helemaal duidelijk dat het forum ook als 'promotie' dient om niet-geregistreerden te lokken. Maar daarentegen zijn er diverse subforums die dit doel niet dienen en vanwege persoonlijke meningen m.i. gewoon afgeschermd zouden moeten zijn.
Interactief -> Algemeen is zo'n subforum. -> Offtopic al helemaal, gezien de persoonlijke meningen daar.

« Laatst bewerkt op: 2016/11/22, 12:32:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/22, 12:37:40 »
Voor het overige, internet en privacy gaan niet goed samen. Typ je echte naam maar eens in bij Google en je weet wat ik bedoel ("Geboren in Schiedam", etc.).

[knip: het posten van persoonlijke informatie van andere leden is niet tof. Dat die informatie op andere plekken (makkelijk) te vinden is maakt het nog steeds geen goed idee om dat hier ook nog eens te posten]
[/i]
 ^-^ En dit komt NIET uit je profiel hier maar van (slechts) 10 minuutjes rondneuzen op het net. En met wat meer moeite moet er makkelijk nog veel meer te vinden zijn vanuit de al gegevens.

Nee, internet EN privacy? Eerder internet versus privacy.  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2016/11/22, 22:14:09 door Johan van Dijk »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/22, 22:10:37 »
Hai Johan,

Bedankt voor deze aanpassing, dat is lekker snel!

Maar het is natuurlijk nog steeds een fluitje van een cent om je te registreren en vervolgens alle gebruikers hun profielen te bekijken.
Ik wil dat graag uit zetten. Zou dat mogelijk kunnen worden in de toekomst?

Groetjes!

Ik heb de pagina's nu verborgen voor zoekmachines en voor "voorbijgangers". Dat lijkt me voorlopig voldoende. Voor de rest is er in de profielen niet zoveel boeiends te zien lijkt me? Zoals eerder al door anderen is aangegeven bepaal je zelf welke extra informatie je in je profiel zet. Als je niet aan wil geven wanneer je jarig bent, wat je adres is of wat voor werk je doet (om maar wat te noemen), dan hoeft dat niet.

Ik wil het niet compleet afschermen, omdat daarmee het het functioneren van het forum nogal beperkt wordt.

Over het afschermen van forumonderdelen: vraag en aanbod en offtopic zijn al afgeschermd.

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/23, 11:46:35 »
[knip: het posten van persoonlijke informatie van andere leden is niet tof. Dat die informatie op andere plekken (makkelijk) te vinden is maakt het nog steeds geen goed idee om dat hier ook nog eens te posten]

 Laatst bewerkt op: Gisteren om 22:14:09 door Johan van Dijk

Er stond BEWUST NIETS CONCREETS en even bewust zwaar onvolledig. Slechts alleen voor TS herkenbare deeltjes van informatie waar verder men niemand iets mee kan of kon. En de informatie is/was niet (meer) persoonlijk aangezien deze openbaar beschikbaar is.
En dan is het voor de overige lezers ook nog de vraag of wel klopte wat er stond.

Dat in elk geval duidelijk mag zijn: zonder enige slechte bedoeling. :-[ Slechts een stukje ter bewustwording door duidelijk te maken wat men (zelf) zoal stiekem achter laat op het net en dus allang bekend is. In mijn ogen niet fout omdat er simpelweg 'niets' stond.
Excuus als dit toch iemand teveel geprikkeld heeft. (of was het bewustwording bij diegene?)

Maar prima, het is me duidelijk, ik zal het niet meer doen.  :-[
« Laatst bewerkt op: 2016/11/23, 11:58:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/24, 17:37:38 »
Beste ehhm Paul en Partyrabbit,

Op zich staat er veel op internet te lezen ja.
Eerlijk gezegd let ik wel op wat ik al dan niet online zet, en dat zet ik ook in, zodat mensen mij kunnen vinden.

Maar nee, Partyrabbit, ik geef nog geen cursus Inkscape, al hoop ik dat in de toekomst nog eens te gaan doen.
En toch.. Google weet álles he, dus ook wat ik in de toekomst ga doen.  :P
Op basis van mijn voorkeuren denkt Google trouwens dat ik man ben en wel 20 jaar ouder dan mijn werkelijke leeftijd.  =D

Ik dacht bijvoorbeeld zelf meer aan de totale inlogtijd die te zien is op de profielen van de leden.
Daar zou je serieus problemen mee kunnen krijgen als je bijvoorbeeld een uitkering hebt i.v.m. ziekte.
Je zou maar eens gekort worden, omdat je - naar de maatstaven van Miepje van het UWV - te actief achter de pc bent geweest...
Daarom is het fijn dat díe informatie niet meer helemaal openbaar in te zien is.

Toch: ik vind het netjes als ik ook zelf kan bepalen wat er over mij te lezen valt op dit forum, en dat ik dat desgewenst uit kan zetten.
De informatie daarover kon ik moeilijk vinden, dus vandaar dat ik deze vraag postte.

Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: privacy instellingen profiel
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/25, 16:53:01 »
Op zich staat er veel op internet te lezen ja.
Eerlijk gezegd let ik wel op wat ik al dan niet online zet, en dat zet ik ook in, zodat mensen mij kunnen vinden.

Het bijkomende, en niet onbelangrijke nadeel is dat niet alleen jij van alles online zet. Instanties zoals kvk doen dat ook voor jou.

Ik dacht bijvoorbeeld zelf meer aan de totale inlogtijd die te zien is op de profielen van de leden.
Daar zou je serieus problemen mee kunnen krijgen als je bijvoorbeeld een uitkering hebt i.v.m. ziekte.
Je zou maar eens gekort worden, omdat je - naar de maatstaven van Miepje van het UWV - te actief achter de pc bent geweest...
Daarom is het fijn dat díe informatie niet meer helemaal openbaar in te zien is.

Is het niet ook dat iemand zelf goed met zijn ziekte om moet gaan?
Wat dat betreft is er niet zo veel veranderd hoor. Zo kan ik je nog wel wat verhalen vertellen van ziek gemelde mensen die op feestjes en in de winkelstraat rond hingen waardoor ze door de mand vielen. Dat hoor je ook niet te doen als je ziek thuis bent (of je moet een gegronde reden hebben).
Daar zit weinig verschil in, waarbij vooral de manier waarop iemand zichzelf verraad bij ziektewetfraude wat veranderd is. Waar men nu gemakshalve op facebook kijkt moest men vroeger iemand met een camera in je straat laten posten (wat ook gebeurde).

Toch: ik vind het netjes als ik ook zelf kan bepalen wat er over mij te lezen valt op dit forum, en dat ik dat desgewenst uit kan zetten.
De informatie daarover kon ik moeilijk vinden, dus vandaar dat ik deze vraag postte.

Dat kun je inderdaad gewoon bij je profiel instellen. Je bepaald grotendeels zelf wat je invult.
Daarvoor kijk je hier https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=forumprofile

Tijd online zegt ook helemaal niets en daar kan naar mijn idee ook niets mee gedaan worden. Je kunt je pc aan hebben laten staan en vergeten zijn uit te loggen toen je op je bed ging rusten. Je kunt met een tablet rustend op je bed wat op internet gekeken hebben.
Ik zie het punt daarin niet zo (mits je zelf waakt geen grenzen te overschrijden, zoals ook terecht van je verwacht mag worden tijdens een ziekmelding).
En je bepaald je tijd online zelf. Door de tijd dat je online bent. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/11/25, 23:56:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore