Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: *buntu 18.04 Bionic Beaver  (gelezen 67119 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #75 Gepost op: 2018/01/26, 21:00:05 »
Op kernel development niveau liep 4.15 wat vertraging op door de Meltdown en Spectre problemen.
http://news.softpedia.com/news/linux-kernel-4-15-delayed-until-next-week-as-linus-torvalds-announces-ninth-rc-519478.shtml

Kwam ook het artikel tegen waar sprake is dat X.org display server de standaard zal worden in Bionic Beaver ?
http://news.softpedia.com/news/ubuntu-18-04-lts-bionic-beaver-will-ship-with-xorg-by-default-says-canonical-519564.shtml
Wayland niet standaard: zéér verstandig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #76 Gepost op: 2018/01/26, 23:12:11 »
Wayland niet standaard: zéér verstandig.
Helemaal in lijn met de nieuwe koers van Canonical om Ubuntu vooral te promoten voor Cloud en IoT en minimaal te investeren in innovatie van de (verliesgevende en “op-sterven-na-dode”) Desktop omgeving.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #77 Gepost op: 2018/01/27, 00:10:59 »
Wayland niet standaard: zéér verstandig.
Helemaal in lijn met de nieuwe koers van Canonical om Ubuntu vooral te promoten voor Cloud en IoT en minimaal te investeren in innovatie van de (verliesgevende en “op-sterven-na-dode”) Desktop omgeving.
Onzin. Tendentieus geklets. Het is een voorzichtige en verstandige keuze, om geen verstoring te creëren in zakelijke omgevingen (waar LTS-versies mede voor bedoeld zijn).

Offline vanadium

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #78 Gepost op: 2018/01/27, 09:40:34 »
Deze manier van werken stemt trouwens overeen met wat die andere grote speler, Redhat, doet. Ook zij halen het niet in zijn hoofd om nu al standaard Wayland aan te bieden in hun desktop voor de bedrijfswereld, terwijl hun speeltuin, Fedora, dit wel al enkele edities doet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #79 Gepost op: 2018/01/27, 11:41:12 »
Deze manier van werken stemt trouwens overeen met wat die andere grote speler, Redhat, doet. Ook zij halen het niet in zijn hoofd om nu al standaard Wayland aan te bieden in hun desktop voor de bedrijfswereld, terwijl hun speeltuin, Fedora, dit wel al enkele edities doet.
Precies. Er zullen trouwens vast wel weer Microsoft-trollen zijn, die dit proberen te verdraaien alsof Linux-voor-de-bureaucomputer bij Red Hat op sterven na dood zou zijn.  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2018/01/27, 11:52:56 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #80 Gepost op: 2018/01/27, 12:57:58 »
We zullen de meest bruikbare open source-desktop ter wereld blijven produceren, de bestaande LTS-releases onderhouden, samenwerken met onze commerciële partners om die desktop te distribueren, onze zakelijke klanten die erop vertrouwen te ondersteunen.

We geven erom dat Ubuntu zeer nuttig is voor mensen die dagelijks Linux gebruiken, voor persoonlijke of commerciële projecten.    voila !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rico70

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #81 Gepost op: 2018/02/15, 07:17:22 »
2 interessante ontwikkelingen :
Ubuntu gaat data verzamelen maar kan uitgeschakeld worden
http://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/ubuntu-data-collection-opt-out

Er komt een minimal install. Desktop met browser, geen office, muziekspeler ed.
http://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/ubuntu-18-04-minimal-install-option

Offline EvC

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #82 Gepost op: 2018/02/15, 14:13:38 »
Er komt een minimal install. Desktop met browser, geen office, muziekspeler ed.
Altijd al gewild, geef me een basis en de rest kan naar smaak aangevuld worden.

Ubuntu gaat data verzamelen maar kan uitgeschakeld worden
Dat laat ik even bezinken omdat er teveel bedenkingen door mijn hoofd gaan. Bijvoorbeeld de invloed van Amazon, gaat het richting Ubuntu Cloud en ontwikkelingen rondom Internet of Things.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #83 Gepost op: 2018/02/15, 18:11:17 »
Ook jammer dat het opt-out is ipv opt-in
Systeem specificaties en hoelang de installatie duurde kan ik nog wel het nut van inzien, wel of niet  automatisch inloggen niet.

Offline Bloom

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #84 Gepost op: 2018/02/15, 18:59:27 »
"Onschuldige" telemetrie die "uitgeschakeld" kan worden? Waar hebben we dat nog gehoord?
En met welke andere firma die dat ook claimde is Canonical in zee gegaan om Ubuntu in te bouwen in hun 100% veilige, 100% stabiele en 100% performante besturingssysteem?

Voor mij doet dit de deur dicht: nooit meer Ubuntu of wat op Ubuntu gebaseerd is, voor mij alleen nog Debian of Debian-gebaseerd (en ja, ik weet dat Ubuntu ook Debian-gebaseerd is maar die valt dus af).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #85 Gepost op: 2018/02/15, 22:11:52 »
"Onschuldige" telemetrie die "uitgeschakeld" kan worden? Waar hebben we dat nog gehoord?
En met welke andere firma die dat ook claimde is Canonical in zee gegaan om Ubuntu in te bouwen in hun 100% veilige, 100% stabiele en 100% performante besturingssysteem?
Je bedoelt waarschijnlijk Microsoft en Ubuntu voor Windows 10 (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows).
Wanneer iets gratis wordt weggegeven, ben jij het product. Dat werd pijnlijk duidelijk met de upgrade naar Windows 10. Het besturingssysteem verzamelt en deelt informatie over jouw gebruik met in elk geval Microsoft.

De gebruiksgegevens die Ubuntu verzamelt wordt zelfs openbaar gemaakt!  (en waarom ook niet)

Canonical gaat binnenkort met Ubuntu naar de beurs, een potentiele investeerder (Microsoft?) wil graag weten hoe en hoeveel het product wordt gebruikt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #86 Gepost op: 2018/02/16, 16:38:17 »
...
Citaat
Canonical gaat binnenkort met Ubuntu naar de beurs, een potentiele investeerder (Microsoft?) wil graag weten hoe en hoeveel het product wordt gebruikt.
Zodra een ¨produkt¨ geldwaarde en/of beurswaarde gaat krijgen, gaat het daarna nagenoeg altijd maar één kant op:
aandeelhouders willen meer (winst) en dat kan alleen als het produkt meer opbrengt.
M.a.w. op een of andere manier gaan wij gebruikers ervoor betalen. Daarvoor zijn inmiddels heeeel veel trucs in de markt, maar die houden voor ons helaas weinig goeds in. Als Canonical dat voor Ubuntu gaat doorzetten ga ik maar eens kijken bij andere alternatieven (Linux ditributies).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline EvC

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #87 Gepost op: 2018/02/16, 22:33:41 »
Ubuntu' s Parent Company Canonical is Heading for an IPO (beursgang).

In dit bericht kun je lezen dat Red Hat die stap al in 1999 heeft gemaakt (het bedrijf achter Fedora).
Nu heb ik Fedora 27 als host geïnstalleerd, en daarin vind je niet het nadrukkelijke verzoek op de manier die Ubuntu van plan is.

Ik vraag me af of Canonical een soortgelijke constructie in gedachten heeft. Een zakelijke distributie - onder een andere naam - en Ubuntu  (community gebaseerd)?





Toevoeging: link gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/16, 22:52:15 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #88 Gepost op: 2018/02/16, 23:23:19 »
Ik vraag me af of Canonical een soortgelijke constructie in gedachten heeft. Een zakelijke distributie - onder een andere naam - en Ubuntu  (community gebaseerd)?
Alles kan: koffiekan, theekan, Wim Kan....  =D

Voorlopig is er nog niks aan de hand, gelukkig. En mocht de nood ooit aan de man komen: alternatieven genoeg. Ook bij Linux Mint hebben ze LMDE "achter de hand", voor het geval dat Ubuntu LTS niet meer beschikbaar zou zijn als codebasis.

Maar zoals gezegd: momenteel is zoiets godzijdank totaal niet aan de orde.

Offline EvC

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #89 Gepost op: 2018/02/19, 16:54:23 »
Het valt me op dat sommige URL's voor de Daily Build niet meer werken. Deze nog wel.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #90 Gepost op: 2018/02/19, 19:24:15 »
Keuzes zat :                                                                                                                                                   

Mint xfce

AntiX xfce

Lite  xfce

Lubuntu Lxde

Puppy xfce

Ubuntu Mate

Manjaro xce

Peppermint xfce

Debian stable xfce
« Laatst bewerkt op: 2018/02/19, 20:30:01 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rico70

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #91 Gepost op: 2018/02/19, 19:29:20 »
Lubuntu xfce
Lubuntu gebruikt geen Xfce maar LXDE

Offline EvC

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #92 Gepost op: 2018/02/19, 19:58:17 »
De extensions in Gnome maken het heel veelzijdig. Als andere DE's ook in die richting willen denken, dan wordt het interessant.
Elementary OS bijvoorbeeld - met de Pantheon DE - weert externe applicaties in het toppanel: eeuwig zonde (maar wel in lijn met de naam).
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #93 Gepost op: 2018/02/25, 22:42:11 »
A.s. donderdag is het alweer functiebevriezing en Debian-invoer-bevriezing (Feature Freeze / Debian Import Freeze)!
https://wiki.ubuntu.com/BionicBeaver/ReleaseSchedule

Dat betekent dat vrijdag het uitproberen van de (min of meer) "uiteindelijke" *buntu 18.04 kan beginnen. Ik heb er zin in!   =D
« Laatst bewerkt op: 2018/02/25, 22:53:13 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #94 Gepost op: 2018/02/26, 09:57:01 »
Alleen het uiterlijk zal wellicht nog heel wat wijzigen (wallpaper, theming).

Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #95 Gepost op: 2018/02/26, 17:25:53 »
Heb inmiddels wat rondgestruind in Ubuntu Mate en Kubuntu en het ziet er allemaal even strak uit. En hier nog geen onverwachte zaken meegemaakt, maar ik ga daarbij tamelijk conservatief te werk.
Met Bionic Beaver ga ik nu eindelijk de gehele Windows10 (die ik alleen gebruikte voor updates van TomTom) volledig verwijderen.
Zal misschien nog even stoeien worden met Uefi en de 128GB SSD die erin zit, want die heb ik voor Ubuntu nooit kunnen gebruiken wegens WIn10. Het wordt hier straks, na een succesvolle installatie natuurlijk, dus echt flitsend spetteren met de nieuwe LTS Ubuntu. Weet nog niet of het weer Kubuntu wordt (heb ik de laatse vier jaar gebruikt) of toch Ubuntu Mate.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline EvC

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #96 Gepost op: 2018/03/01, 21:38:22 »
Het is maar goed dat er een minimal install optie komt. In korte tijd is het ISO gegroeid van 1.4GB naar 1.7GB
Heeft het last van Minteritus ?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #97 Gepost op: 2018/03/01, 22:07:45 »
Ik ben die minimal install optie tegengekomen tijdens een herinstall vandaag.
Deze komt met enkel een browser en instellingen als ik het goed voor heb.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline rico70

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #98 Gepost op: 2018/03/01, 22:18:04 »
Het is maar goed dat er een minimal install optie komt. In korte tijd is het ISO gegroeid van 1.4GB naar 1.7GB
Heeft het last van Minteritus ?
Hoezo Minteritus?? Ubuntu paste vroeger gewoon op een CD. Als Ubuntu steeds groter wordt is het eigenlijk niet meer dan logisch dat de afgeleiden ook groter worden. In feite lijdt Mint dus aan Ubuntuteritus

Offline EvC

  • Lid
Re: *buntu 18.04 Bionic Beaver
« Reactie #99 Gepost op: 2018/03/01, 22:19:44 »
Ik ben die minimal install optie tegengekomen tijdens een herinstall vandaag.
Nu wordt het leuk.  8-)

Ik was al uitgeweken naar Fedora 27 Python Classroom vanwege het geringe aantal applicaties.
Helaas werkt VMware daarin niet (VirtualBox 5.2.8 wel).
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes