Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Lite 3.4  (gelezen 18339 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #75 Gepost op: 2017/07/15, 13:57:41 »
Die uitspraak over VirtualBox klopt niet. Alle Windows programma's werken prima in een VM
Deze uitspraak klopt evenmin. Ik heb hier meerdere games gekocht die niet werken in Virtualbox omdat ze een betere grafische kaart vereisen (die ik wel heb maar Virtualbox niet optimaal weet te gebruiken)
Wine (of PlayOnLinux) kan meer uit de grafische kaart halen dan Virtualbox.
Zo hebben beide open source oplossingen, Virtualbox en Wine, hun eigen voor- en nadelen en (enthousiaste) gebruikers/fans. :P
« Laatst bewerkt op: 2017/07/15, 14:43:32 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koelieman

  • Lid
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #76 Gepost op: 2017/07/16, 11:22:31 »
Geachte forummers,
ik hoop dat ik hierbij mag inhaken (daar er maar 1 topic bestaat van Linux Lite) en wil jullie het volgende voorleggen.
Linux Lite heb ik op een desktop geïnstalleerd en dat ging goed. Met dezelfde USB-stick wil ik een laptop installeren en dat gaat ook goed tot het punt dat ik een gebruikersnaam en wachtwoord moet opgeven. De letters die ik intyp worden weergegeven als cijfers en andere symbolen. Dit kan ik voorkomen door de Fn-toets en de desbetreffende letters te gebruiken. Dit is zeer verwarrend, omdat ik verwacht dat na de installatie dit euvel zich zal blijven voordoen.
Wie heeft voor mij de goede tip?
Het gaat om een Medion Akoya laptop.

Alvast dank.

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #77 Gepost op: 2017/07/16, 11:53:10 »
Ik kan me herinneren dat ik dit probleem ook heb gehad bij mijn Asus Netbook.

Volgens mij moet je het zoeken bij Settings --> Keyboard en dan een vinkje zetten bij "Restore num lock state on startup".

Je kan ook nog even kijken bij Lite Tweaks daar kan je ook Numlock aan/uitzettten

Even proberen en vervolgens wel opnieuw opstarten.

Ben benieuwd of dit de oplossing is.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/16, 16:08:59 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #78 Gepost op: 2017/07/22, 01:31:28 »
Wine (of PlayOnLinux) kan meer uit de grafische kaart halen dan Virtualbox.

Er bestaat geen groter risico voor de veiligheid van linux dan wine.

https://www.linux.com/news/running-windows-viruses-wine
en de google vertaling.
https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fwww.linux.com%2Fnews%2Frunning-windows-viruses-wine

Vreemd advies.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #79 Gepost op: 2017/07/22, 18:04:27 »
@ partyrabbit
maar dan spreekt U over een artikel van 26 januari 2005 !

groetjes

Roland
www.poweredby.be
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #80 Gepost op: 2017/07/23, 14:08:15 »
Vreemd advies.
Integendeel. Bijvoorbeeld op mijn kleine laptop met mobiele processor en beperkte geheugen is Virtualbox onbruikbaar traag.
Wel geprobeerd maar installeren van Windows is een dagtaak en opstarten duurt onmogelijk lang. Dus voor een enkel Windows programma is Wine dan een goede keuze, zeker op een lichte computer (een doelgroep van Linux Lite).

Wat betreft “(on)veiligheid” moet je niet overdrijven. Wine wordt door een enthousiaste groep kundige en betrouwbare open-source ontwikkelaars onderhouden om Windows programma’s zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.
Keerzijde is dat sommige malware voor Windows ook met Wine kan worden uitgevoerd.
Dat wil niet zeggen dat Windows malware je computer zomaar kan infecteren, het blijft een Ubuntu computer met de beveiliging van Ubuntu.
Bijvoorbeeld malware voor Windows in een bijlage van spam-mail (tegenwoordig de meest gebruikte methode om malware te verspreiden) zal niet door Ubuntu als uitvoerbaar worden aangemerkt en niet door Wine worden uitgevoerd.
It doesn't happen automatically as it does with Windows.
Nogmaals, Wine en Virtualbox hebben ieder voor- en nadelen en (enthousiaste) gebruikers/fans. De keuze voor Wine of Virtualbox maakt iedereen zelf, afhankelijk van de eigen situatie en voorkeuren. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #81 Gepost op: 2017/07/23, 15:37:47 »
dan een goede keuze, zeker op een lichte computer (een doelgroep van Linux Lite).

Ik denk juist dat de linux lite doelgroep niet de doelgroep is voor windows.
De doelgroep van linux wil meestal juist af van windows.

Wine? Virtualbox? Je vergeet een heel belangrijke doch simpele optie. Namelijk, gewoon geen windows.
Ik ben blij dat ik van windows af ben. Er komt dan ook geen windows meer op onze computers.
En als er al toch nog eens windows hier in huis zou moeten komen dan op een eigen pc, want ik ga zeker geen veiligheidslekken en andere risico's installeren onder of naast mijn linux.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar windows naast of onder linux geeft heel vaak problemen. Iets wat ik met onze stand-alone linuxbakken hier in huis nooit heb.

En ik denk dat de doelgroep voor windows juist meer hier te vinden is. =D

Dat wil niet zeggen dat Windows malware je computer zomaar kan infecteren

Nee infecteren misschien niet. Maar ik heb genoeg pc's hardwarematig kapot zien gaan door crashes en virussen, en dan sleurt het je linux net zo hard mee.
Zoals ik al zei, hier niets van windows op mijn linux pc. Zelfs geen win plugins en zo. Linux only.
En dat is simpelweg het veiligste.
Onze linux (only) pc's hier in huis draaien inmiddels al de nodige jaren juist perfect en zonder noemenswaardige problemen (zeker geen OS problemen). Dat is iets wat ik in 20+ jaar windows hooguit 3 maanden mee maakte, maar meestal zelfs korter.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/23, 15:39:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #82 Gepost op: 2017/08/08, 23:20:09 »
Release Announcement

Linux Lite 3.6 Beta is now available for testing. There have been a number of changes since the 3.4 release.
In this release, we introduce two major new features, Lite Sources and the Linux Lite Help Manual search engine for both online and offline mode.
See below for all the changes.

Linux Lite 3.6 Final will be released on September 1st, 2017.

https://www.linuxliteos.com/forums/release-announcements/linux-lite-3-6-beta-released/

groetjes
Roland

Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #83 Gepost op: 2017/08/12, 16:40:19 »
Data Release van Linux Lite

Linux Lite 3.6 Release - 1st September 2017
Linux Lite 3.8 Release - 1st February 2018 (End of Support April 2021)
Linux Lite 4.0 'Diamond' Release - 1st June 2018

groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

FrSu

  • Gast
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #84 Gepost op: 2017/08/19, 10:18:44 »
Hoe kun je de taakbalk naar boven verhuizen? Kreeg het met Move met de Live USB niet voor elkaar.

Als de taakbalk boven staat kun je dan onderin een Dock plaatsen? Welke? Docky of Plank is voor mij prima.

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #85 Gepost op: 2017/08/19, 10:45:07 »
Hoe kun je de taakbalk naar boven verhuizen? Kreeg het met Move met de Live USB niet voor elkaar.

Als de taakbalk boven staat kun je dan onderin een Dock plaatsen? Welke? Docky of Plank is voor mij prima.


Hier staat de oplossing http://www.poweredby.be/litemanual/customize.html#panel

https://www.youtube.com/watch?v=uJJd6iQ9snQ
« Laatst bewerkt op: 2017/08/19, 10:48:07 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #86 Gepost op: 2017/08/19, 13:44:32 »
Ok, duidelijk. Dank!

FrSu

  • Gast
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #87 Gepost op: 2017/08/20, 10:54:34 »
Op mijn Lenovo Thinkpad gezet. Draait er inderdaad lekker vlot op. Heb de taakbalk naar boven weten te krijgen. Mis wel een batterij aanduiding in de taakbalk. Kan hem in de taakbalk items ook niet vinden om toe te voegen naast de klok, wifi etc..

De vele instelmogelijkheden maken het voor een Linux Lite beginner niet makkelijk, vind ik. Een dock maken met een 2de taakbalk is mij wel gelukt, maar nog niet hoe ik dan de voor mij belangrijke programma's kan toevoegen.

Nu eerst Docky maar geïnstalleerd via Synaptic. Systeem liep na gereed installatie vast. Via de uit knop weer opnieuw opgestart. Docky werkt niet 100% omdat "Composing" ontbreekt, waardoor automatisch verdwijnen helaas niet werkt. Hierdoor komt wellicht de door mij gemiste accu status ook niet in beeld?

Misschien gaat het uiteindelijk wennen. Blijf er nog wel mee draaien. Maar vooralsnog is Elementary Loki mijn favoriet als lichte distro.

« Laatst bewerkt op: 2017/08/20, 10:56:06 door FrSu »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #88 Gepost op: 2017/08/20, 13:01:11 »
Het klinkt misschien wat negatief, maar dat is niet de bedoeling. Maar wat is de meerwaarde van Lite als je Xubuntu hebt? In mijn ervaring (op externe HD geïnstalleerd, en allebei live gedraaid) is Xubuntu (veel) sneller. Verder vind ik die extra 'hulp' van Lite alleen maar verwarrend. Met de site van de onvolprezen Pjotr erbij heb je een volledige handleiding voor Xubuntu in het Nederlands. En ik vraag me af hoe groot de Lite-community is. Als die Nieuwzeelander geen zin meer heeft, wat dan?

In Xubuntu kan je overigens heel makkelijk gewoon een tweede taakbalk beginnen die je als dock inricht. Geen noodzaak om Docky ofzo te installeren. Bovendien kan je gewoon snelkoppelingen / ikoontjes in de taakbalk zetten, dus waar is een aparte dock voor nodig?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

FrSu

  • Gast
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #89 Gepost op: 2017/08/20, 13:04:19 »
In Xubuntu kan je overigens heel makkelijk gewoon een tweede taakbalk beginnen die je als dock inricht. Geen noodzaak om Docky ofzo te installeren. Bovendien kan je gewoon snelkoppelingen / ikoontjes in de taakbalk zetten, dus waar is een aparte dock voor nodig?

Werkt dat dan anders als in Lite? Zoals hierboven door mij beschreven kreeg ik het niet voor elkaar.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/20, 13:37:08 door FrSu »

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #90 Gepost op: 2017/08/20, 15:40:39 »
Zit er wel in hoor!
Je moet de invoegtoepassing hebben voor energiebeheerder.

Heb je mededelingengebied wel toegevoegd.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #91 Gepost op: 2017/08/20, 22:45:31 »
@nieuwbie

Citaat
Als die Nieuwzeelander geen zin meer heeft, wat dan?
U vergeet waarschijnlijk dat de basis van Linux Lite gebaseerd is op Ubuntu 16.04 en deze nieuwzeelander is niet alleen hoor!

Jerry Bezencon
Project Manager, Design Chief, Repository Maintainer, Developer, Packager, Documentation
Ralphy
Developer
Vladislav Bychkov
Developer - Python
Sergey Murzin
Developer - Shell
Manoj Kumar
Web Development
groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #92 Gepost op: 2017/08/21, 00:47:45 »
Werkt dat dan anders als in Lite? Zoals hierboven door mij beschreven kreeg ik het niet voor elkaar.

Op de werkbalk rechtsklikken > werkbalk > werkbalkvoorkeuren > bovenin op de groene plus klikken. Lite heeft toch ook Xfce? Gaat dat niet hetzelfde?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #93 Gepost op: 2017/08/21, 00:55:09 »
@nieuwbie

Citaat
Als die Nieuwzeelander geen zin meer heeft, wat dan?
U vergeet waarschijnlijk dat de basis van Linux Lite gebaseerd is op Ubuntu 16.04 en deze nieuwzeelander is niet alleen hoor!

Jerry Bezencon
Project Manager, Design Chief, Repository Maintainer, Developer, Packager, Documentation
Ralphy
Developer
Vladislav Bychkov
Developer - Python
Sergey Murzin
Developer - Shell
Manoj Kumar
Web Development
groetjes
Roland

Hoi Roland,

Het is misschien wat flauw, maar als je de namen van de betrokkenen kan noemen, zijn het er denk ik nogal weinig  :) En verder is er geen Nederlandstalig forum van, toch?

Ik vind het verder prima, ziet er ook wel aardig uit, maar zoals gezegd zie ik de toegevoegde waarde ten opzichte van Xubuntu niet. Maja, ik vind Xubuntu sowieso ondergewaardeerd. Wat nogal bizar is van mij, want ik gebruik zelf meestal Ubuntu haha.

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #94 Gepost op: 2017/09/16, 09:01:43 »
Release Announcement

Linux Lite 3.6 Final is nu beschikbaar voor download. Er is een aantal wijzigingen sinds de release 3.4 geweest.

https://www.linuxliteos.com/download.php#current

groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #95 Gepost op: 2017/09/16, 10:52:42 »
Wine (of PlayOnLinux) kan meer uit de grafische kaart halen dan Virtualbox.

Er bestaat geen groter risico voor de veiligheid van linux dan wine.

https://www.linux.com/news/running-windows-viruses-wine
en de google vertaling.
https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fwww.linux.com%2Fnews%2Frunning-windows-viruses-wine

Vreemd advies.
het kan een risico zijn. dit ligt er aan wat je met wine wil doen en je er op zet . weet je wat je doet dan is wine gewoon veilig.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #96 Gepost op: 2017/10/12, 08:48:39 »
Eventjes uit de vergeethoek halen  8-)

groetjes
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #97 Gepost op: 2017/10/30, 12:22:44 »
Heb  Linuxlite op de Multisystem stick gezet en ga het doornemen. Is makkelijk om pc te testen op onze inloopdagen.
Kunnen dan wellicht nieuwe gebruikers van software voorzien. Wel voor Nederland via "Language Support" de Nederlandse taal instellen.

Bij vragen dan drop ik die in dit topic. Of is er een ander "blog" o.i.d. voor LinuxLite.

groet

Spidey
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #98 Gepost op: 2017/10/31, 10:31:14 »
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux Lite 3.4
« Reactie #99 Gepost op: 2017/10/31, 13:36:31 »
Blunder, en sorry!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523