Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen  (gelezen 2931 keer)

Offline Joeridoe

  • Lid
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Gepost op: 2006/02/11, 12:58:41 »
Hallo,
vooreerst wens ik hier even kwijt dat de onderstaande beschrijving van mijn problemen niet meer onder "huis tuin en keuken" gebruik vallen , en het dus verloren moeite is om de installatie van edubuntu/Ubuntu aan mijn moeder uit te leggen : niet gebruiksvriendelijk genoeg dus maw, ook al beweert Edubuntu een besturingssysteem te zijn voor de familie.

Probleem: als ik Edubuntu aan mijn moeder verkocht wil krijgen als zijnde een zeer gebruiksvriendelijk systeem, dan moet ik het eerst en vooral in het Nederlands zien te krijgen.
Ik heb dus bij de installatie gekozen voor Dutch als de algemeen gebruikte taal.
Het blijkt dat in de desktop nog de helft Engels zit, maar na een beetje rond te neuzen in de helppagina's en op de fora (waar je tussen haakjes als leek snel het overzicht verliest : een probleem waar alles linux hulppagina's last van hebben blijkbaar) zie ik dat er een zeer grote goodwill is van het Nederlandse vertalingsteam om dit zo snel mogelijk in orde te krijgen.
Ik ben er dus deze week al in geslaagd om mijn wireless card goed te configureren, en zodoende op het internet te geraken,en jullie fora af te schuimen naar hulp.

Een van de eerste programma's die ik dan in het nederlands wou krijgen, is de standaard meegeleverde webbrowser Firefox.
Poging 1: Onder de tab "help" van Firefox heb je de keuze van "translate this application". Daar zie ik alleen het engelse vertaalpackage tussen staan, dus daar ben ik niets mee.
Poging2: In de preferences van Firefox kan ik onder de tab "languages" kiezen om Dutch als hoogste prio te zetten: ik zie nog steeds niets veranderen.
Poging3:Laat ik onder Synaptic  het vertaalpackage van Firefox in het nederlands installeren? Je opent Synaptic, en kan "Firefox" selecteren onder de tab "internet->more programs"; als je dan kiest in de help-tab van Synaptic voor "translate this application", dan kom je op de site terecht van het DutchTeam van LaunchPad, waarop de pakketten staan waaraan momenteel gewerkt worden. Ik zie daar Firefox niet tussenstaan, en denk dan: oei , er bestaat nog geen nederlandse versie van Firefox.
Poging4: ik ga op het internet op zoek naar de site van Firefox. Daar vind ik al vlug een download van de nederlandstalige versie van Firefox 1.5 . Ik besluit die op mijn /home directory te plaatsen.
Ik pak de tarfile uit(enfin, dat gebeurd zo goed als automatisch met het programma "archief beheer", en daarna zit ik terug vast : ik krijg een hele dirstructuur , en vind neit terug hoe ik de installatie moet doen.
Er zit in die tarfile een "Readme.txt" , waarin staat dat ik om te installeren moet surfen naar getfirefox.com/releases. Daar vind ik terug dat ik de tarfile moet uitpakken, en dan in een terminal window "firefox" moet ingeven. Ik doe dit, en dit opent enkel mijn bestaande Firefox in het Engels, maar ik zie geen installatie.
Poging5: Laat ik proberen om met die Synaptic deze tarfile geinstalleerd te krijgen?
Als ik synaptic open, en de package van Firefox selecteer, dan zou ik in principe iets in de trand moeten doen van "force package" of "configure".Deze 2 opties staan echter bij mij in het grijs(kan ze dus niet selecteren), ook al ben ik als root ingelogd, en heb ik permissie om alles te doen(admin rechten).
Poging6(moet ik nog uitproberen): https://wiki.ubuntu.com/FirefoxNewVersion
Dit is echter een uitleg in het engels, en ik kan je verzekeren dat voor een leek als ik je behoorlijk wat mag zoeken eer je deze pagina gevonden hebt.
Waarom wordt je niet automatisch omgeleid naar de juiste hulppaginas maar dan in het nederlands?
En bovendien maakt deze uitleg geen gebruik van de package manager synaptic, wat heel vervelend is als je er niets van kent.

Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/11, 14:05:41 »
Een paar puntjes:
* Edubuntu is voor LTSP gebruik, voornamelijk gericht op scholen
* Voor taal selectie: system -> administration -> language selector en zorgen dat je bij het inloggen de juiste taal kiest. Dan is ook firefox zeker in het Nederlands
* Het handmatig installeren van firefox is nergens voor nodig en wordt afgeraden.
* Wireless is soms een ramp, maar daar is door Linux vrij weinig aan te doen omdat fabrikanten niet meewerken

Offline Joeridoe

  • Lid
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/11, 17:32:39 »
Wat is LTSP?
Jouw optie : "language selector"  heb ik idd in verschillende messages teruggevonden als d

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/11, 18:39:59 »
Voor de taal, zoek op locales ubuntu in google. Ik ken het zelf niet uit het hoofd.
Voor FF zou ik je aanraden om tot april te wachten, in versie Dapper Drake van Ubuntu zit het standaard voorgecompileerd.

Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/11, 19:51:08 »
Ah dat verklaart een hoop, installeer dan gewoon met de pakketbeheerder language-support-nl en language-support-gnome-nl, dat geeft hetzelfde effect.

LTSP is de focus van Edubuntu, Linux Terminal Server Project.

Firefox 1.5 heeft echt niet zoveel meerwaarde boven 1.0.7 (wat in breezy zit). Waarom wil je per se die?

Saamelainen

  • Gast
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/11, 20:18:39 »
Ik heb de volgende talenpakketten in Synaptic staan, misschien heb je hier iets aan:

mozilla-firefox-locale-nl-nl
language-pack-gnome-nl
language-pack-gnome-nl-base
language-pack-nl
language-pack-nl-base
language-support-nl
mozilla-firefox-locale-nl-nl
openoffice.org-l10n-nl

Offline Joeridoe

  • Lid
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/13, 08:25:41 »
om dus bij de oplossing van synaptic te blijven : hoe geraak ik aan die taalpakketten? Ik kan ze niet selecteren om te installeren ,want ze komen niet in de lijst van de pakketbeheerder voor.
En ik weet ook niet hoe ik aan die pakketbeheerder moet wijsmaken dat hij op internet moet zoeken, of ergens anders( op mijn /home of zo).
Als "repositories" heb ik alleen de CD rom staan.
(ps : met mijn poging6-uitleg ben ik er toch al in geslaagd om naar de nederlandstalige Firefox1.5 over te schakelen, die ik ondertussen al gedownload had)

Waarom ik naar die nieuwe versie van Firefox wou overschakelen? Om naar het nederlands over te kunnen schakelen . Zoals ik in het begin al gezegd had : de helft van mijn programma's die geinstalleerd staan, zijn nog in het engels.
Zelfs de taakbalk van Gnome is nog in het engels (wat onder de verschillende tabs zit, is dan wel weer vertaald)

Saamelainen

  • Gast
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/13, 11:13:58 »
Heb je hier al gekeken? http://forum.ubuntu-nl.org/topic/664

Offline Joeridoe

  • Lid
Synaptic voor beginners: Firefox in het Nederlands krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/13, 11:23:03 »
Ik had er al eens schuin over gelezen(niet aandachtig genoeg dus) , maar idd, in deze message staat het juiste antwoord op de synaptic vragen die ik eerder stelde.
Bedankt.