Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer loopt vast bij opstarten met installatiedisc  (gelezen 1185 keer)

Offline Malvolio

  • Lid
computer loopt vast bij opstarten met installatiedisc
« Gepost op: 2011/02/27, 17:42:14 »
Hallo!

Ik wil al langer Ubuntu gebruiken & heb het onlangs proberen te installeren op 2 computers: mijn iMac (2,4GHz Intel Duo Core) & op een oude pc van m’n broer (Pentium 4 met 768MB RAM). De systeemvereisten klopten & voor de zekerheid had ik zowel de 32-bit als 64-bit versie van Desktop Ubuntu gedownload.

Maar het opstarten vanaf de zelf geschreven cd werkt niet met geen van de 2 discs (32-bit of 64-bit) op geen van de 2 computers (iMac of Pentium)…

Bij de iMac kreeg ik wel (soms, soms niet, echt raar) het paarse scherm met de verschillende talen door elkaar. Maar ik kon niets selecteren: de muis of pijltjestoets werkte niet. Het scherm was ook 'raar': hele grote letters & pixels, alsof er een verkeerde aspect ratio was ingesteld.

Toevallig eens op escape gedrukt om het opstarten te proberen annuleren. Toen verscheen een soort DOS-scherm met allemaal Chinees voor mij :) Computers gewoon afgezet, nog eens geprobeerd, maar steeds hetzelfde...

Bij de Pentium hebben we na anderhalf uur we het opstartscherm afgezet (er verscheen wel ‘ubuntu’ met die gekleurde bolletjes onder, maar meer gebeurde er niet)… Wat hebben we fout gedaan?

Bedankt!
Malvolio

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: computer loopt vast bij opstarten met installatiedisc
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/27, 18:07:50 »
probeeer eens met op enter te drukken zodra hij opstart van cd (in ieder beval binnen 5 seconden)
hij begint in princiipe dan meteen met vragen over taal en dergelijke

Pentium 3 met minder ram werkt ook dus moet te doen zijn ;)

als het niet lukt kun je dan ook proberen om live van de cd op te starten in plaats van eerst te installeren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: computer loopt vast bij opstarten met installatiedisc
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/27, 18:12:03 »
Goede cd's gebruiken.
Langzaam branden, bijv 24x
Met opstarten(ubuntu) op spatie duwen, en dan cd laten testen.
Altijd je gehele hardware opnoemen, anders wordt helpen moeilijk.

Offline HarzG

  • Lid
Re: computer loopt vast bij opstarten met installatiedisc
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/27, 18:15:21 »
Op je Pentium 4 kan de 64bits-versie niet werken als de processor ouder is dan voorjaar 2005 (dan is de Pentium 4 een 32bits-processor).
Vanwege de 768MB RAM zou ik daarop sowieso geen 64bit systeem installeren.

Prescott

In februari 2004 werd opnieuw een nieuwe kern gelanceerd, deze kreeg de naam "Prescott". De Prescott heeft een sterk gewijzigd ontwerp en het productieproces werd verkleind van 0,13 µm naar 90 nm. Hierdoor kon de nieuwe kern opnieuw hogere kloksnelheden aan.

Vanaf het begin kampte de Prescott met grote hitteproblemen; de nieuwe chips produceerden 60% meer hitte dan een vergelijkbare Northwood. Hierdoor heeft Intel besloten om de productie van een 4 GHz-processor te annuleren. Nieuwe ontwerpen zullen gebaseerd worden op de Pentium M.

Eind februari 2005 werd de 6-reeks van de Pentium 4 gelanceerd. Deze nieuweling krijgt een groter cache-geheugen en de EM64T-instructieset voor de ondersteuning van 64-bits software. De processoren werden uitgebracht als Pentium 620, 630, 640, 650, 660, 662, 670 en 672 (product code 80547) op frequenties tussen 2.8 GHz en 3.8 GHz. Deze 6-reeks is nog gebaseerd op de Prescott-kern, maar door de toevoeging van SpeedStep-technologie moet de hoge hitteproductie bestreden worden. Voor de ondersteuning van deze nieuwe processor zijn ook nieuwe chipsets uitgebracht, de 915- en 925-chipset.

Van iMac's heb ik geen verstand, maar ik heb met tante Google een probleem-bericht gevonden.
Verder schijnt er ook een probleem te zijn met de grafische kaart als deze HD2400 in je iMac zit.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce