Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server Hardware  (gelezen 2275 keer)

lordwodan

  • Gast
Server Hardware
« Gepost op: 2007/09/13, 21:05:06 »
Omdat er onder Ubuntu/linux veel gebruikers bezig zijn met servers ben ik benieuwd geworden naar de hardware die jullie gebruiken. Met name het stroomverbruik van zo'n ding vind ik belangrijk omdat hij 24/7 aanstaat.

bv, in de signature van markba zag ik dat hij zijn server op een Via Epia draait. Dat schijnt zuinig te zijn.

Mijn huidige hardware

Intel P4 2.2ghz
1 GB DDR
1 x 320 hdd
2 x 80 hdd
S3virge pci kaartje

Jullie?

Server Hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/14, 01:37:47 »
Of een Jetway Mini-ITX bordje.
Gebruiken slechts 5 W op een 12volt voeding. Maximaal oplopend tot 25W.

Dit is natuurlijk helemaal nix vergeleken met die pc die je nu aan hebt staan ??

Met name DIT MODEL is handig, gelijk al 2 Gig Nic's erop.
In het slotje de 3e NIC en je kan alle kanten op.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

lordwodan

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/14, 10:28:07 »
Gezien en in die richting zoek ik ook.  De genoemde configuratie is wel "slechts" 1 ghz en daar lever ik dus veel op in.

Bij de 2.0 staat geen verbruik helaas maar hoe zijn deze processoren en door welke "bakker" gemaakt?

Server Hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/14, 13:00:18 »
Citaat
Gezien en in die richting zoek ik ook.  De genoemde configuratie is wel "slechts" 1 ghz en daar lever ik dus veel op in.
Hoe kom je daar nu bij ??
Mijn base server (oude intell 800Mhz) die voor DHCP, Webserver, Firewall enz enz speelt komt zelden of nooit aan de 100%.
Meestal staat hij op 1 a 2 % te snorren.....

 
Citaat
Bij de 2.0 staat geen verbruik helaas maar hoe zijn deze processoren en door welke "bakker" gemaakt?
Die zijn gebrouwen door respectievelijk:
VIA - AMD - INTELL.
http://www.jetway.com.tw/jetway/list.asp?cd=mini-itx&menuname=Mini-ITX%20Motherboards

Kijk de meeste snelheids winst kan je halen met genoeg mobo geheugen.
Dus ram je er een 1 Gig mem chip op, zit dit wel goed.

Voor de throughput van de data middels je netwerk is natuurlijk een 1Gig lan kaart handig.
Zelfs als je hele netwerk hier niet op berekent is weet je nu zeker dat er bij je server genoeg data doorheen kan.

Last but not least..
Koop geen shitmerken voor je lankaartjes, zoals sweex bende en noem maar op.
Probeer altijd liefst Intell netwerk kaartjes te krijgen, en eventueel als alternatief Realtec.......
Kijk ook goed naar de specs van die kaartjes dat ze alle soorten modi ondersteunen.
Hier zit per model zeer veel verschil in.

Met name de throughput van je systeem maakt of breekt alles.
Je hebt een 10/100Mbs kaartje erin zitten van een duister merk, als je nu goed gaat kijken haal je alleen 10Mbs in full duplex en 100Mbs in half duplex.

Wanneer je dit nu weer bekijkt haal je maar de halve throughput van die 2 modes.
DWZ je haalt nauwelijks 5 Mbs up-down , of bij de 2e  50Mbs up-down.
En ga je het echt zuiver na meten ben je blij als je in de buurt komt van die waardes......

(((Deze laatste cijfertjes en getallen zijn geen absolute waarheid, maar slechts om je iets duidelijk te maken en uit te leggen))))

ERGO:
Niet de PC is je werkelijke bottleneck maar je LAN.

Als voorbeeld:
Met een 500Mhz cpu en een goede netwerkkaart is makkelijk een throughput te halen van 500Mbs
Klein voorbeeld vind je hier: http://www.kd85.com/liantec.html

BTW deze man zit in belgie en verkoopt dit soort bordjes speciaal voor servers ed..
http://www.kd85.com/

Kijk je maakt de vergissing dat een server geen cpu time verspeelt met desktop en weet ik veel wat voor processen er op starten bij een normale user pc.

Een server hoeft per defenitie alleen maar data te verwerken, en geen spelletjes te spelen of leuke grafische zooi te onderhouden. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

tuxido_devito

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/16, 19:54:40 »
Mijn server

Moederbord: Asus A8V
CPU: Amd Athlon 64 3000+
Geheugen: Corsair XMMS 512mb ram
Harde schrijf: Vooral niet over praten...
Besturing systeem: CentOS Linux (sorry geen Ubuntu, CentOS was stabieler...)

Offline siegi

  • Lid
Server Hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/16, 20:25:25 »
Mijn servertje,
router, firewall, printserver, fileserver, webserver
Hij levert ook nog een desktop dus draait ook xfce op.

Debian etch
pentium 2 350 mhz
128 mb ram
80 gb hd
2 netwerk kaartjes.
Hij is redelijk zuinig rond de 30 watt,  En levert ruim voldoende kracht voor de gegeven taken.

@tuxido waarom an geen debian inplaats van centOS

lordwodan

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/16, 22:46:18 »
Ik heb inderdaad 1 Gbit lankaart in het systeem zitten en met die troughput zit het wel goed.

Zijn functie:

Fileserver (Samba)
Streaming Media Server (ontvanger is een PIII500)
Webserver (ISPConfig)
Mysql server (buiten ISPconfig) voor Amarok
Ktorrentslurper
Mailslurper (fecthmail)
Imapserver (dovecot)

Soms gebruik ik hem ook wel om te surfen... uit luiheid. Alles draait nu extreem soepel en dat wil ik eigenlijk niet in gevaar brengen. OS is trouwens Debian 4.0r1 Etch

Sommigen van jullie spreken hier over 2 of meer NIC's. Ik heb nog een 1Gbit lankaart over. Zou het handig zijn om deze in te bouwen en ISPConfig er naar te laten luisteren?/ (DNS, Apache) op een range buiten mijn lan? (wellicht  hoort deze vraag wel weer elders maar a la...)

Als jullie dus goed begrijp zou ik nog steeds prima prestaties hebben met genoemde 2ghz bord en 1gb ram?

lordwodan

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/16, 22:48:27 »
Citaat van: Gandyman
Kijk je maakt de vergissing dat een server geen cpu time verspeelt met desktop en weet ik veel wat voor processen er op starten bij een normale user pc.
Helaas, er moet wel een desktop draaien ivm Ktorrent. Deze desktop neem ik soms remote over om torrents te starten.

Server Hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/16, 23:26:51 »
Hmz waarom gebruik je de webinterface niet van ktorrent ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

lordwodan

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/17, 14:15:05 »
u zegt? WAAR?

;)

Server Hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/17, 15:06:55 »
Uuh hier ?

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=webinterface%2Bktorrent+&btnG=Google+zoeken&meta=

http://websvn.kde.org/tags/ktorrent/2.1rc1/plugins/webinterface/www/default/interface.php?view=markup&pathrev=617820

http://ktorrent.org/

Citaat
What's new in 2.2?
Peer Exchange
IDEAl GUI style
RSS feeds plugin
WebGUI plugin
Faster downloading
Improved DHT
IP filter GUI
Statistics plugin
Many other improvements...
Je weet wat een Webinterface is ??  ( WebGUI )
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

lordwodan

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/17, 15:19:32 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Server Hardware
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/17, 16:33:33 »
Citaat van: Gandyman
Hmz waarom gebruik je de webinterface niet van ktorrent ??
Of torrentflux:
"Unlike most BitTorrent clients, its main user interface is a web interface."
http://en.wikipedia.org/wiki/Torrentflux

tuxido_devito

  • Gast
Server Hardware
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/19, 09:37:31 »
Citaat van: siegi
@tuxido waarom an geen debian inplaats van centOS
Omdat ik weet dat CentOS zeer geschikt is hiervoor. Zolang het maar Linux is :P Owja, vergeten te vemelden... Het is de 64 bit versie met GNOME installed voor de administratie op afstand... (xdmcp)

Owja, wat is het voordeel van 2 netwerk kaarten?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Server Hardware
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/19, 09:59:47 »
Zelf gebruik ik Dapper op een Via Epia (1 GHz, 512MB, 500GB), ik gebruik de server-versie, dus geen GUI.  Toespassingen: fileserver, audiostreaming (via slimserver), databaseserver (firebird), transcodering (flac naar ogg/mp3). Draait perfect. Alleen voor het transcoderen zou je af toe een snellere processor wensen, maar is eigenlijk niet nodig, het is een volledig geautomatiseerd proces.

Voordeel van een Ubuntu-derivaat boven Debian of Centos is dat je alle kennis die je bij de desktopversie hebt opgedaan, een-op-een kan toepassen op de server. Debian valt dan nog mee (Ubuntu is ten slotte een afgeleide van Debian), maar Centos is een 'ander beest': rpm's i.p.v. deb's, andere bestandsstructuur, ander config-files, etc. Leuk om je kennis te verbreden, maar je moet een heleboel opnieuw (ont-)leren.


Citaat van: tuxido_devito
Owja, wat is het voordeel van 2 netwerk kaarten?
Je kunt dan de server gebruiken als router/firewall gebruiken.