Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herstarten en Afsluiten levert hetzelfde schermpje op, met zelfde voorkeur  (gelezen 249 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Goedemiddag,

Zoals mijn nick al zegt ben ik vrijwel volkomen nieuw in de wereld van Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder. Ik ben sinds een week ofzo intensief aan het experimenteren geslagen, eerst op een oude laptop en oude pc, toen in mijn Windows 7 lap in een Virtual Box. Ik heb denk ik 10 verschillende distro(versies) geïnstalleerd op 4 computers, en nu heb ik definitief Ubuntu 14.04 naast W7 geïnstalleerd op mijn nieuwe lap. Ik vind het heerlijk, en een verademing. Afijn laat ik het hier even bij laten. Ik ben dus een volkomen newby, maar met ruime installatie-ervaring, dat wel.

Ik heb geen echte  problemen, ik heb hier net uitgevonden hoe ik mijn touchpad definitief kon uitzetten, want de functie daarvoor in Ubuntu bleek alleen voor de sessie zelf te gelden, wordt niet vastgehouden bij herstart. En ik heb met veel moeite mijn Firefoxinstellingen van Windows naar Ubuntu gekopieerd; de instructie van FF zelf werkt niet echt. Moest even een en ander proberen. Toen lukte het 99%, alleen mijn voorkeuren bleken niet meegekomen. Afijn, detail.

Maar om toch wat te babbelen te hebben heb ik een opmerking / probleempje. In het menu rechtsboven kan je kiezen voor Herstarten of Afsluiten. Dat levert echter bij mij hetzelfde resultaat op: een schermpje genaamd Afsluiten, waarbij in beide gevallen  Afsluiten al is geselecteerd. Hoort dat zo? Dan vind ik de menu-opties wat flauw. Zou handiger zijn als beide opties ook direct tot het gewenste resultaat leiden, toch?

Graag  uw commentaar ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Bij mij is er enkel de "Shut Down..." optie die zoals je beschrijft ook mogelijkheid biedt voor een herstart. Er is ook een "Suspend" optie, die zonder verdere dialoog de computer in slaapstand zet.

Zeker dat je 14.04 hebt? In vroegere versies van Ubuntu (standaard editie met Unity desktop) was het menu nog wat wat minder doordacht, en waren er mogelijk meerdere opties die dan toch tot diezelfde dialoog leidden. Je hebt zeker gelijk dat een aparte optie die toch dezelfde dialoog levert, wat flauw is  :)

Offline nieuwbie

  • Lid
Bij mij is er enkel de "Shut Down..." optie die zoals je beschrijft ook mogelijkheid biedt voor een herstart. Er is ook een "Suspend" optie, die zonder verdere dialoog de computer in slaapstand zet.

Zeker dat je 14.04 hebt? In vroegere versies van Ubuntu (standaard editie met Unity desktop) was het menu nog wat wat minder doordacht, en waren er mogelijk meerdere opties die dan toch tot diezelfde dialoog leidden. Je hebt zeker gelijk dat een aparte optie die toch dezelfde dialoog levert, wat flauw is  :)

Yep, 14.04. Slaapstand heb ik op instructie van Computertip permanent uitgezet. Sluimeren mag ie wel, als ik de klep dichtdoe :)

Dank je wel voor je eerste reactie sinds mijn aanmelding 5 minuten geleden :) Voelt meteen heel welkom haha.

Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21