Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijderen xp en partities samenvoegen  (gelezen 2946 keer)

Offline ynnad

  • Lid
Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Gepost op: 2009/12/10, 16:13:01 »
Ik heb ubuntu 9.10 er de computer gezet en beval me eigenlijk zo erg dat windows helemaal eraf kan!

Ik heb twee partities, beide ntfs.

Ik wil dus windows eraf en beide partities samen. Denk dat het laatste niet kan maar als ik maar wat ruimte kan maken door windows eraf te halen.

Ben benieuwd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/10, 16:16:34 »
Windows verwijderen raad ik af. Tweevoudig opstartbaar is ideaal; zo heb je de ruimste mogelijkheden. Waarom zou je jezelf beperken, per slot van rekening heb je betaald voor die W.-licentie....  :)

Partities beheren kun je overigens het beste doen vanuit de Ubuntu LiveCD: System - Administration - Gparted (partition editor).

Offline ynnad

  • Lid
Re: Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/10, 16:21:33 »
Laptop was kaput en wilde daar de key van gebruiken. Maar dat kon dus niet omdat het OEM was.......

Maar enige optie die ik heb is waarschijnlijk alleen van de live cd, gparted gebruiken en dan alleen kun je de 2 partities samen voegen?

En ext2 is win/linux en ext3 is alleen linux toch...... even kort door de bocht.

Re: Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/10, 16:25:27 »
Nope, FAT32 en NTFS zijn typische bestandssystemen voor Windows, op Linux wordt meestal ext2/3/4 gebruikt. Ext3 is hetzelfde als ext2, alleen dan met wat extra functies zoals een logboek dat bestandsgebruik bijhoudt. Ext4 zou betere prestaties moeten geven en veel grotere partities mogelijk moeten maken, maar kan heel soms niet stabiel zijn (verdwenen bestanden, etc.)

Offline ynnad

  • Lid
Re: Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/10, 16:28:00 »
Maar ongeacht hoe ik ook zal formateren. Mijn externe schijven (ntfs, usb) zullen het gewoon blijven doen?


Re: Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/10, 16:33:49 »
Ja hoor, Linux kan al een aantal jaren prima overweg met NTFS, zowel lezen als schrijven. In Ubuntu zit het al een aantal jaar ingebouwd. Inplugen en het werkt :)

Offline ynnad

  • Lid
Re: Verwijderen xp en partities samenvoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/10, 17:48:29 »
Thx