Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe computer  (gelezen 1543 keer)

Offline Arimu

  • Lid
Nieuwe computer
« Gepost op: 2009/08/17, 01:07:50 »
Goeienavond,

Ik ben van plan om een nieuw computer te kopen. Ben van plan om windows 7 en ubuntu 9.10 dualboot te gaan doen. Zal helaas niet helemaal zonder windows kunnen, ivm school en de software die je moet kunnen draaien. Het wordt een desktop computer (geen laptop), zonder beeldscher en muis enzo (heb ik al) voor rond de 400 euro denk ik. Nu ff wat vraagjes waarmee ik zit:

1. Is het slim om binnenkort, nadat windows 7 en ubuntu 9.10 uitkomen, ze al redelijk snel te installeren? Windows xp zou ook nog kunnen ipv 7, maar dat is toch wat verouderd naar mijn idee en moeilijk te krijgen.
2. Moet ik nog op bepaalde dingen letten qua hardware? Grafische kaart, dat soort dingen? Is dat heel belangrijk, of zit er weinig verschil in?
3. Ik wil dan misschien een 2e beeldscherm erop aansluiten, kan dat zomaar of moet je daar ook nog op letten bij de aankoop?
4. Is 400 euro te weinig, of genoeg? Waar zou ik op willen besparen, en waarop juist niet?

Wist niet zeker waar ik dit moest plaatsen, heb het maar bij hardware geplaatst. Verplaats het maar als het beter ergens anders kan.

Hoop dat ik duidelijk ben geweest met m'n vragen, en anders kan je het altijd vragen  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe computer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/17, 09:43:05 »
Of beginnen met 9.04 en later upgraden naar 9.10.........
Hoe het gaat met Windows-7 is (nog) niet helemaal bekend, omdat de definitieve versie er nog niet is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nieuwe computer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/17, 11:53:57 »
Wat je grafische kaart betreft... ik denk dat je het best een nVidia-kaart koopt en geen Ati. Het propriëtaire stuurprogramma van Ati is slecht van kwaliteit. En twee monitors... dat moet - maar ik kan me vergissen - gewoon prima werken op Linux. Op Windows ook, maar daar zijn minder instelopties.

Het besturingssysteem... ik ben het met Arie en Ron eens. Ik zou het W7 en U9.10 even wachten. Sterker nog, ik zou ruimte vrijhouden voor W7 en U9.04 installeren en tzt installeren resp. upgraden.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Nieuwe computer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/17, 14:34:08 »
Wat je grafische kaart betreft... ik denk dat je het best een nVidia-kaart koopt en geen Ati. Het propriëtaire stuurprogramma van Ati is slecht van kwaliteit. En twee monitors... dat moet - maar ik kan me vergissen - gewoon prima werken op Linux. Op Windows ook, maar daar zijn minder instelopties.
Ati boekt anders wel sneller vooruitgang dan Nvidia op dit moment. Ik zou het alleen niet kopen als een bepaalde kaart bekend staat als slecht qua ondersteuning op linux. (Even zoeken op google o.i.d.) Twee monitors kan prima, alleen is er wel een kans dat je in /etc/X11/xorg.conf moet gaan zitten rommelen.

Re: Nieuwe computer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/17, 14:37:33 »
2 monitoren zijn goed in te stellen bij een nvidia-kaart met nvidia-settings. Met Ati heb ik minder/geen ervaring :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuwe computer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/17, 14:52:27 »
Bij ATi ga je met twee schermen in de problemen geraken. Vraag mij niet waarom, luister gewoon :P

Offline Arimu

  • Lid
Re: Nieuwe computer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/17, 15:38:54 »
Als grafische kaart een nvidia-kaart, dat is me nu duidelijk :)

In hoeverre zullen windows 7 en ubuntu 9.10 buggerig zijn de eerste tijd? Want de nieuwste features vind ik altijd wel leuk. Of is de kans dat het niet werkt oid te groot, en kan ik beter een maand of 2 wachten? Een paar bugs zijn natuurlijk niet erg, ben wel wat gewend  ;)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Nieuwe computer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 16:16:54 »
Windows: altijd wachten, want het begint altijd met een hoop gedoe, gevolgd door een paar Update Tuesdays en uiteindelijk nog een of meerdere service packs. Als je situatie het toelaat, wacht dan met Windows 6.2 (is het eigenlijke versienummer van W7) totdat er een kwartaal voorbij is sinds de officiële releasedatum.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Nieuwe computer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/17, 16:32:56 »
Ati boekt anders wel sneller vooruitgang dan Nvidia op dit moment. Ik zou het alleen niet kopen als een bepaalde kaart bekend staat als slecht qua ondersteuning op linux. (Even zoeken op google o.i.d.)

Juist. En op de sites van zowel Nvidia als Ati staat precies wat wel en niet wordt ondersteund.