Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onderhoud Ubuntu systeem  (gelezen 13324 keer)

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #25 Gepost op: 2008/04/10, 19:07:37 »
Citaat van: dedafmonteur
leg mij deze zin dan eens uit?:

--> Nieuwe installatie maakt je hele systeem weer schoon en laat het soepeler draaien dan ooit. <--


wrom niet gewoon updaten i.p.v een heel nieuw besturings-systeem te installeren?
je moet ALLES dan back-uppen enzo, vrij stom eerlijkgezegd niet dan?
Ik heb ook ergens ooit gelezen dat een nieuwe versie vaak sneller draait omdat die gewoon beter is. De reden zou zijn dat ipv fouten of inefficiente stukjes software patchen met aanpassingen zoals bij andere systemen wel gebeurt, bij linux de boel gewoon opnieuw geschreven wordt. Dit zorgt ervoor dat het systeem efficienter kan worden bij nieuwe versies. Maar of het waar is weet ik niet.

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #26 Gepost op: 2008/04/10, 19:10:37 »
Ff toch een vraagje aan de techneuten onder ons... Kan ik met die partitiemanager ook gewoon Windows XP verwijderen?

Overigens heb ik een schijf van 80 GB, die op dit moment een beetje aan het vollopen is. De Windowspartitie is bijna volledig vol en op een gedeelde partitie nog een paar gig vrij. De partitie waar Ubuntu op staat is zo'n beetje totaal vol (partitie van 10 Gig, nog maar 150 mb vrij :)). Nu stap ik over veertien dagen over op Hardy Heron en ik ben van plan alleen 8.04 erop te zetten en windows XP eraf te gooien. Mijn vraag: hoe groot moet die partitie van Hardy worden? Waar worden de programma's geïnstalleerd? Bovendien wil ik XP in virtualbox laten draaien, voor het geval dat ik XP toch nog nodig heb. Iemand enige tips?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #27 Gepost op: 2008/04/10, 19:16:37 »
Citaat van: crashit
Ff toch een vraagje aan de techneuten onder ons... Kan ik met die partitiemanager ook gewoon Windows XP verwijderen?

Overigens heb ik een schijf van 80 GB, die op dit moment een beetje aan het vollopen is. De Windowspartitie is bijna volledig vol en op een gedeelde partitie nog een paar gig vrij. De partitie waar Ubuntu op staat is zo'n beetje totaal vol (partitie van 10 Gig, nog maar 150 mb vrij :)). Nu stap ik over veertien dagen over op Hardy Heron en ik ben van plan alleen 8.04 erop te zetten en windows XP eraf te gooien. Mijn vraag: hoe groot moet die partitie van Hardy worden? Waar worden de programma's geïnstalleerd? Bovendien wil ik XP in virtualbox laten draaien, voor het geval dat ik XP toch nog nodig heb. Iemand enige tips?
- ja

- je wil minimaal 25 % vrije ruimte houden bij Linux, om fragmentatie te voorkomen.
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen
en
http://computertip.googlepages.com/veelgesteldevrageninubuntu
(vraag 3)

- daar zitten de progjes:
http://computertip.googlepages.com/bestandssysteem

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #28 Gepost op: 2008/04/10, 22:14:18 »
huh? fragmentatie onder linux?

EDIT
Sorry ik vergat weer eens te lezen voordat ik wat zei :/
Citaat
Een Linuxpartitie hoeft niet gedefragmenteerd te worden. Omdat er nauwelijks fragmentatie kan ontstaan, mits de partitie meer dan 20 % vrije ruimte heeft.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Pfoeh

  • Lid
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #29 Gepost op: 2008/04/10, 22:59:18 »
Ik zie dat de /home partitie kan blijven staan.
Nu wil het geval dat ik een dual-boot systeem heb.
Partitie 1 = Vista
Partitie 2 = Herstelpartitie Vista (geen CD-roms bij PC)
Partitie 3 = EXT3 met Ubuntu
Partitie 4 = zowel SWAP als /home op dezelfde partitie.
Nu gebruik ik Vista nagenoeg niet en zal het ook niet veel gaan gebruiken, maar weggooien doe ik het nog niet.
Kan ik straks bij de installering van 8.04 zowel de swap als de /home laten staan? Qua logica zou ik zeggen dat dit dus wel moet kunnen.
Naar ik begrepen heb is swap een soort "extended"  werkgeheugen en zal de grootte niet wijzigen zolang ik dezelfde hardware configuratie blijf gebruiken. /home kan dus ook blijven staan...

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

hosti

  • Gast
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #30 Gepost op: 2008/04/10, 23:51:34 »
Leuke post. Ik post m'n antwoorden tussendoor:

" Kan iemand mij:
1. Vertellen of Ubuntu/Linux na verloop van tijd vertraagd, net zoals Windows?"
Neen. (punt) Normaal gezien niet MAAR je bent verantwoordelijk voor jezelf... als je per ce 200 scripts zou willen runnen als je opstart.... (maw, linux = JIJ, en alleen JIJ bent verantwoordelijk voor je daden - cfr "sudo")

2. Uitleggen hoe Ubuntu/Linux zichzelf "schoon" houdt?
Tja... nogthans redelijk eenvoudig (maar ik geef niet de/alle volledige reden op). Eén van de punten is bv. dat linux geen register bijhoud.. alles wordt in configuratiebestanden geplaatst. Als je een programma verwijderd is dat inclusief het config bestand. Onder windows blijven meestal die entries in het register staan omdat zij enkel gekend zijn door het programma zelf (ik ben/was windows programmeur :) - hoewel: :( )
Typisch voor windows is bv. dat de programmeur "aanvinkt" dat een bepaalde dll "shared" is (zonder dat dit hoeft te zijn). Dit maakt in concreto dat je zo'n bestand default niet kan verwijderen mbt een uninstall programma. Maw, - als je iets installeerd blijfen de "restanten" er zowiezo opstaan. .. (ik kan hier nog uren over doorgaan maar dit is hier niet aan de orde)


3. Vertellen wat voor onderhoudswerkzaamheden eventueel wél nuttig zijn?

Boi. Bv. zie dat je bv. JRE 5 verwijderd als je JRE6 erop hebt staan... geen "duplicate programma's -> bij Java loopt het hier wel eens mis.
Verder:
* updates altijd binnenhalen!
* backups nemen ....maw, de "menselijke" dingen - geen spyware, registercleaning ed doen.


Alvast hartelijk bedankt,

np. s6 - ir ing. I. Vranckx

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #31 Gepost op: 2008/04/10, 23:59:21 »
Het enige "onderhoud" wat ik doe:
* Updates draaien
* Backups maken
* Af en toe de logfiles in /var/log even snel doorkijken op foutmeldingen/vreemde dingen

Hendrikdegraaf

  • Gast
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #32 Gepost op: 2008/04/11, 09:26:53 »
Citaat van: dedafmonteur
vista = 20 sec tops.
xp = 22 sec.
ubuntu = 40 sec (merk je bijna niet dankzij inlogscherm en leuke sound:P )
Dat geloof ik gewoonweg niet! Ik denk dat je Vista uit de slaapstand haalt i.p.v. echt start.

Ik vind dat trouwens iets heel vreemds aan Vista: als je op de "uit"-knop drukt (het rode viekantje met het rondje erin) gaat het systeem eigenlijk in slaap. Ik ken iemand die pas na drie maanden gebruik van Vista erachter kwam dat ze haar computer nog nooit volledig opnieuw had opgestart....

Echt afsluiten kan trouwens via het rolmenu naast de "uit"-knop....

Groet,
Hendrik

EDIT: Sorry, ik was wel een beetje off-topic!

dedafmonteur

  • Gast
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #33 Gepost op: 2008/04/11, 10:50:26 »
vista starten 4 dagen zo snel op. todat ik 112 updates moest installeren....lol

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #34 Gepost op: 2008/04/11, 10:50:34 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Citaat van: dedafmonteur
vista = 20 sec tops.
xp = 22 sec.
ubuntu = 40 sec (merk je bijna niet dankzij inlogscherm en leuke sound:P )
Dat geloof ik gewoonweg niet! Ik denk dat je Vista uit de slaapstand haalt i.p.v. echt start.

Ik vind dat trouwens iets heel vreemds aan Vista: als je op de "uit"-knop drukt (het rode viekantje met het rondje erin) gaat het systeem eigenlijk in slaap. Ik ken iemand die pas na drie maanden gebruik van Vista erachter kwam dat ze haar computer nog nooit volledig opnieuw had opgestart....

Echt afsluiten kan trouwens via het rolmenu naast de "uit"-knop....

Groet,
Hendrik

EDIT: Sorry, ik was wel een beetje off-topic!
nou inderdaad, mijn xp had echt een opstarttijd van zeker 2 minuten (voordat alles geladen was etc.) De enige ervaring mer vista is op de labtop van een vriend van mij, dram, traag als dikke stront door de spreekwoordelijke zeef!!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #35 Gepost op: 2008/04/11, 14:26:07 »
heb net even getest:
xp: 41 seconden
hardy: 1m 19 seconden

gutsy was nog trager...

met men oude laptop (700mhz, 512mb ram) startte edgy op in een 25tal seconden.

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #36 Gepost op: 2008/04/11, 18:52:04 »
Hier starten ubuntu gutsy en XP beide op in zoon 40 seconden...
Maar dan heb ik het niet gehad over het laden van de desktop na het inloggen...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline lizardman

  • Lid
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #37 Gepost op: 2008/04/12, 10:40:25 »
Gutsy start hier op de sony centrino duo 1.6Mhz 1Gig. op in 1min38 sec vanaf grub tot volledig desktop (automatische login)
Dat deed Dapper echt sneller.
Ben benieuwd wat hardy hierop gaat doen
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #38 Gepost op: 2008/04/12, 16:24:00 »
Citaat van: lizardman
Gutsy start hier op de sony centrino duo 1.6Mhz 1Gig. op in 1min38 sec vanaf grub tot volledig desktop (automatische login)
Dat deed Dapper echt sneller.
Ben benieuwd wat hardy hierop gaat doen
Die vertraging komt deels door Tracker. Als je die niet gebruikt, dan kun je hem beter verwijderen (via Synaptic, volledig dus).

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #39 Gepost op: 2008/04/12, 16:48:06 »
Citaat van: lizardman
Gutsy start hier op de sony centrino duo 1.6Mhz 1Gig. op in 1min38 sec vanaf grub tot volledig desktop (automatische login)
Dat deed Dapper echt sneller.
Ben benieuwd wat hardy hierop gaat doen
Een pc met 1.6Mhz? dus knap ;)
Als je 1.6 Ghz bedoelt is dat heel vreemd, hier doet hij incl desktop zoon 50 sec over
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline siegi

  • Lid
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #40 Gepost op: 2008/04/12, 17:24:31 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: lizardman
Gutsy start hier op de sony centrino duo 1.6Mhz 1Gig. op in 1min38 sec vanaf grub tot volledig desktop (automatische login)
Dat deed Dapper echt sneller.
Ben benieuwd wat hardy hierop gaat doen
Die vertraging komt deels door Tracker. Als je die niet gebruikt, dan kun je hem beter verwijderen (via Synaptic, volledig dus).
Tracker niet alleen, deskbar applet is ook een enorme vertraging.
En natuurlijk mogen we compiz ook niet vergeten.

Ik gebruik nu in hardy tracker zonder deskbar applet en ik moet zeggen, Opstarttijd vertraagd niet enorm veel.
Zeker niet als ik merk hoeveel baat ik erbij heb.

Shonof

  • Gast
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #41 Gepost op: 2008/08/18, 16:11:06 »
Volgens mij is het wel mogelijk om onderhoud te plegen.
Je kan je firefox privegegevens opruimen.

In mijn terimal als ik pijltje naar boven drukt, zie ik ook dingen staan van maanden geleden. Maar hoe ik dit moet verwijderen, weet ik niet. Iemand een idee mischiem?

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #42 Gepost op: 2008/08/18, 16:19:21 »
Citaat van: Nunslaughter
heb net even getest:
xp: 41 seconden
hardy: 1m 19 seconden

gutsy was nog trager...

met men oude laptop (700mhz, 512mb ram) startte edgy op in een 25tal seconden.
Heeft dit ook niet te maken met de hele data integriteitscheck op al je disken bij het booten.

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #43 Gepost op: 2008/08/18, 16:52:16 »
Citaat van: karlhungus
Citaat van: Nunslaughter
heb net even getest:
xp: 41 seconden
hardy: 1m 19 seconden

gutsy was nog trager...

met men oude laptop (700mhz, 512mb ram) startte edgy op in een 25tal seconden.
Heeft dit ook niet te maken met de hele data integriteitscheck op al je disken bij het booten.
Denk ik niet. Ik heb geen splash screen bij het opstarten, dus ik zie wat het allemaal doet. Alles vliegt voorbij, totdat alles is opgestart en Gnome begint. Lange tijd zwart scherm, dan het Ubuntu kleurig scherm, en als het bureaublad er staat nog even totdat de panelen en iconen komen.
Dus wat ik hieruit opmaak is dat het systeem wel snel opstart, maar Gnome er ellendig lang over doet.

Nuja, niet echt een probleem, want in oktober is Intrepid er, en tot nu start hij echt zeer snel op.

Offline siegi

  • Lid
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #44 Gepost op: 2008/08/18, 17:28:53 »
Citaat van: Shonof
Volgens mij is het wel mogelijk om onderhoud te plegen.
Je kan je firefox privegegevens opruimen.

In mijn terimal als ik pijltje naar boven drukt, zie ik ook dingen staan van maanden geleden. Maar hoe ik dit moet verwijderen, weet ik niet. Iemand een idee mischiem?
Kijk voor je reageert dit topic is bijna een half jaar oud...

De history van pijltje naar boven kan je leeg maken met history -c.

Firefox wist normaal zelf de geschiedenis na een bepaalde tijd (instelbaar), dus dat opruimen heeft niet zo enorm veel zin.

Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #45 Gepost op: 2008/08/18, 17:28:57 »
Zelf gebruik ik ReiserFS als filesystem die doet er wel lang over om zon hele chkdisk te doen, maar die 10x per jaar dat hij een x aan en uit gaat kan ik er wel mee leven, Dan is het ook maar weer is gebeurd.  
gnome is altijd wel vlot, maar ik gebruik dan ook weinig grafische compiz achtige opleuk dingen. dat zal allicht schelen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Onderhoud Ubuntu systeem
« Reactie #46 Gepost op: 2008/08/18, 19:32:51 »
Citaat van: Nunslaughter
Dus wat ik hieruit opmaak is dat het systeem wel snel opstart, maar Gnome er ellendig lang over doet. Nuja, niet echt een probleem, want in oktober is Intrepid er, ...
Er wordt (inderdaad) aan gewerkt in Intrepid:
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/better-login-speed