Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe poll?  (gelezen 12490 keer)

Artfreddy2

  • Gast
Nieuwe poll?
« Reactie #25 Gepost op: 2006/11/30, 07:26:02 »
Groeien, je zal wel zien. Dit heb ik in den beginne reeds gezegd. EN, er zullen er meer zijn als ze de prijs bezien van een vista... En de vista ZAL moeilijk of niet te kopieren zijn, vernomen uit goede bron.
Ik ga binnen een week terug een Ubuntu 6.06 installeren, hopelijk blijft hij er draaien, en ik zal zeker niet ophouden met promoten.
De persoon was een mic-so-fan, heeft hier een paar maal kunnen kijken wat Ubuntu inhoud, en dan prijzen van, bvb een xp-home en een office 2004 gevraagd, op mijn leverancier van kantoorartikelen zijn site gekeken en eens gerekend, met haar nieuwe pc erbij komt ze aan een verdomd hoog bedrag.
PC = plus-minus 800

Nieuwe poll?
« Reactie #26 Gepost op: 2006/11/30, 10:13:33 »
Citaat van: Gandyman
Nu dan.
Open-source (het woord zegt het al ) daarvan weet iedereen hoe het werkt.

Zwart-wit gezien zou het dus voor iedere fabrikant appeltje-eitje moeten zijn om daar drivers voor te maken, die zouden ze bij wijzen van spreken zo uit hun mouw moeten kunnen schudden.

Dus kom ik weer terug op mijn vorige post.

Een aantal primaire zaken ( belangen) lopen hier naast elkaar of uit elkaar, hoe dan ook , zorgen voor problemen.

* Diversiteit van Linux flavours. ( Als dit een probleem is ?? )
* Concurentie onder de vga makers als zij hun drivers open-source maken.
* Mogelijke diefstal van software van elkaar.
* Niet goed samenwerken tussen de Linux wereld en de Vga-kaart makers.

Wederom zal ik veel punten ff snel missen die erbij horen staan.

Maar wederom is dat niet het probleem.
Het probleem in deze is de oplossing.

En een mogelijke oplossing lijkt mij dat prominente figuren zoals Mark Shuttleworth van de diverse distro's de handen ineen moeten slaan en met de fabrikanten om tafel moeten gaan zitten, om tot een oplossing te komen.

Voorbeeldje:
Stel de vga-kaart makers willen geen geld in ontwikkeling steken voor de Linux drivers dat ze dan wel vertellen hoe de kaart werkt of aangestuurd moet worden, zodat de community zelf die drivers schrijft.
Dan kost het hun geen arbeidsloon , zij blij want ze verkopen kaarten , wij blij want we hebben drivers.

zomaar een maf voorbeeld. BTW :P
Het probleem situeert zich volgens mij niet zozeer op het vlak van concurrentie.  Of er nu hardware gemaakt moet worden voor Windows of voor Linux: concurrentie heb je altijd met andere fabrikanten.  Dat stelen van code voor de drivers is denk ik wel een realistischer probleem.  Daar kunnen (weer eens) rechtszaken rond patenten uit voortvloeien.  Anderzijds, als je specifiek drivers maakt voor open source besturingssystemen, dan werk je toch met een andere code dan wanneer je voor Windows een driver maakt?  Of verschilt dat allemaal niet zoveel?

Gandyman1

  • Gast
Nieuwe poll?
« Reactie #27 Gepost op: 2006/11/30, 17:03:21 »
Hmz ik denk ja&nee Profox ??
De instructie om een functie in de kaart aan te sturen is hetzelfde.
Alleen hoe de instructie aangestuurd word door de OS zal anders zijn.

hmz ik heb geen idee hoe ik dit anders moet zeggen, dus ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

En die concurent ziet aan het aansturen ( instructie van de hardware) hoe en wat de boel werkt.

De opmerking , hardware maken voor Linux vind ik ook niet op zijn plaats.
Dit is ook iets wat me aldoor verward als ik dat lees.
Je maakt nooit hardware voor software.
wel andersom. :P

Want het fysieke gedeelte ( de hardware) bepaalt wat wel en niet kan, dus moet je de software erop aan passen.


BTW kreeg net nieuws onder me ogen, beetje droevig  eigenlijk.

Citaat
Microsoft maakt prijzen Windows Vista bekend

Uitgegeven: 30 november 2006 12:29
Laatst gewijzigd: 30 november 2006 16:16
AMSTERDAM - Op de dag van de wereldwijde introductie van zijn nieuwe besturingssysteem Windows Vista heeft Microsoft donderdag de Nederlandse adviesprijzen van het pakket bekend gemaakt.


Van Windows XP verschenen vijf jaar geleden twee versies: XP Home en het uitgebreidere XP Professional. Vista is straks in vijf varianten verkrijgbaar. De goedkoopste editie, Vista Home Basic, gaat los 279 euro kosten. Een upgrade-versie van Home Basic, voor gebruikers met een geldige licentie voor Windows XP, kost 129 euro.


De meest uitgebreide 'Ultimate Edition' van het nieuwe besturingssysteem gaat 549 euro kosten, of 369 voor een upgrade.

Microsoft lanceerde Vista woensdag officieel in Nederland voor de zakelijke markt. Gewone consumenten moeten wachten tot 30 januari.

bron: Nu.nl
Beetje goedkoop huh ???

Wat me nog het meest verbaasd is dat je kan updaten ????

Dit zegt mij zoveel dat ze wederom niet een volledige nieuwe OS gemaakt hebben. :P
Blijven ze nu prutsen en leren ze nooit ??

Of hoe zit dat nu.

:D

Nieuwe poll?
« Reactie #28 Gepost op: 2006/11/30, 17:30:02 »
Citaat van: Gandyman1
Wat me nog het meest verbaasd is dat je kan updaten ????

Dit zegt mij zoveel dat ze wederom niet een volledige nieuwe OS gemaakt hebben. :P
Blijven ze nu prutsen en leren ze nooit ??

Of hoe zit dat nu.

:D
Nee er staat dat je kan UPGRADEN, klein verschil :P

Offline eendje

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #29 Gepost op: 2006/11/30, 19:48:57 »
549 EUR voor een volledig OS... voelen ze zich wel helemaal OK daar in Redmond. Maken ze nog niet genoeg winst daar ofzo... En dan vinden ze het nog gek dat mensen het illegaal kopi
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nieuwe poll?
« Reactie #30 Gepost op: 2006/11/30, 23:16:54 »
Citaat van: eendje
(Ja, er komt vast voor Vista ook wel iets om al die flauwe kul te omzeilen...)
volgens bronnen (mijn klasgenoten) is dit er al :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)