Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eoan Cinnamon minimal  (gelezen 1614 keer)

Offline EvC

  • Lid
Eoan Cinnamon minimal
« Gepost op: 2019/10/10, 17:10:23 »
Ubuntu heeft nog geen officiële Cinnamon distributie.
En mocht die er komen, is de kans aanwezig dat het met een dock wordt uitgerust. Voorbeeld is Ubuntu Budgie: Solus Budgie, de originele desktopomgeving heeft dat niet.
De reden waarom ontgaat mij. Cinnamon en Budgie heben beide een panel (taakbalk) waarin applicaties direct gepind, geopend en gesloten kunnen worden.

Kijkt men in de repositories, dan is alles van Cinnamon aanwezig om het mogelijk te maken.
Met behulp van het Ubuntu 19.10 netboot ISO (in wording) wordt in dit topic stapsgewijs getoond hoe het geïnstalleerd is.

Gekozen is voor Cinnamon minimal (cinnamon-core). Linux Mint heeft die keuze niet.
Het bevat de gehele basis, behalve de applicaties: die mag men zelf toevoegen (via Synaptic bijvoorbeeld). Een distributie op maat dus.

Het netboot ISO is in VMware binnengehaald en de afbeeldingen zijn afkomstig van VMware.

Het venster waar de desktopomgeving keuze (tasksel) getoond wordt is leeg gelaten, niets is geselecteerd met de spatiebalk. Met de Tab toets volgende selecteren:


Daarna wordt Ubuntu zonder desktopomgeving geïnstalleerd en verschijnt op het eind de terminal  waar met gebruikersnaam en wachtwoord ingelogd dient te worden.
Dan de volgende opdrachtregel ingeven en uitvoeren:
sudo apt -y install cinnamon-core lightdm


Cinnamon-core wordt dan geinstalleerd en halverwege wordt er gevraagd welke displaymanager men wenst. lightdm in dit geval:


Het uiteindelijke resultaat na inrichting is Ubuntu 19.10 Cinnamon minimal.

Inlogscherm:


Met mijn applicaties:


Systeemoverzicht:


Systeeminstellingen:


De aanwezige wallpapers zijn van Debian en Ubuntu 19.10. Een keuze daaruit:




Overigens wordt Ubuntu 19.10 pas 17 oktober officieel uitgebracht. Toch kan er nu al een prima resultaat behaald worden.





Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline h2o

  • Lid
Re: Eoan Cinnamon minimal
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/10, 20:42:28 »
Goed bezig!  :) Je werkt nu met de Blokkendoos methode en dan kun je je eigen systeem bouwen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline midas

  • Lid
Re: Eoan Cinnamon minimal
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/11, 14:50:44 »
Erg interessant ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline EvC

  • Lid
Re: Eoan Cinnamon minimal
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/12, 02:02:04 »
Het is een aardigheid om met deze methode te werken.  8-)

Voorwaarde is een vaste internetverbinding (omdat het geen live ISO is). Heeft je notebook daar geen aansluiting voor, dan is een usb ethernet-adapter voor  kabelaansluiting een mogelijkheid.

In mijn opening is Ubuntu Budgie aangehaald. Vooral omdat het met een dock werkt ervaar ik dat als onnodig.
Op nagenoeg dezelfde manier heb ik daarom Ubuntu 19.10 Budgie minimal geinstalleerd zoals ik het graag wil zien.

Het heeft één extra opdrachtregel nodig om het voor elkaar te krijgen:

sudo apt -y install budgie-core lightdm
sudo apt install budgie-desktop
En dan is dit het resultaat na inrichting:






Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Eoan Cinnamon minimal
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/19, 00:52:05 »
Deze manier van installeren heb ik uitsluitend in VMware uitgevoerd.

Direct bij het uitkomen van het officiële Eoan netboot ISO was het de bedoeling om het als gastheer (host) voor VMware te installeren.
Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Met geen enkele applicatie kreeg ik een opstartbare USB-stick met het mini-iso zichtbaar in de opstartvolgorde.
Uiteindelijk bood Rufus de oplossing met de GPT partitie indeling.

Betekent dit dat de UEFI anders ingesteld dient te worden om het geschikt te maken voor bijvoorbeeld Etcher?
En waarom duikt dit probleem alleen op bij dit mini iso?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes