Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]wep-verbinding via network manager  (gelezen 2448 keer)

[OPGELOST]wep-verbinding via network manager
« Gepost op: 2009/01/16, 13:38:35 »
Hoi,

Na een update kan ik geen wifi verbindingen maken die via WEP versleuteld zijn ???
Alle wifi netwerken zijn zichtbaar maar via de network manager kan ik alleen een verbindingen maken met wpa2 en wpa2 personal.

Voor de update heeft alles prima gewerkt.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/30, 16:49:07 door sniper_david »

Offline joop905

  • Lid
Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 13:56:09 »
ja, maar WEP codering moet je niet meer gebruiken. Dat is echt zwaar achterhaald. Een gemiddeld tooltje om WEP keys te kraken doet er 1,5 a 2 minuten over.

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 13:58:06 »
ja, maar WEP codering moet je niet meer gebruiken. Dat is echt zwaar achterhaald. Een gemiddeld tooltje om WEP keys te kraken doet er 1,5 a 2 minuten over.
Korter zelfs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 14:23:04 »
Er zijn verschillende soorten WEP. Network Manager selecteert niet automatisch de juiste soort (128 bits, 64 bits, hex, ......). Experimenteer eens wat met de soorten.

Overigens is WEP zeer onveilig en volkomen achterhaald, zoals al opgemerkt. Draadloos netwerk goed beveiligen doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/16, 15:24:04 »
Het probleem is,
netwrok manager vind de acces point wat standaard met een wep versleuteling werkt :-(
Als ik een automatische verbinding wil maken met de access point heb ik alleen de keute voor wap2 en wap2 personal.

Als ik een manuele verbinding wil maken vind ik in het keuze menu wep 128 en wep 64/128 terug.
Na het invoeren van de web-key , krijg ik weer de automatische afvraging met wap2 en wap2 personal en heb dan weer niet de mogelijkheid om op wep te schakelen.

ik maak gebruik van de ath5 driver wat over enkele dagen zonder problemen werkte met de network manager en WEP.

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/16, 17:51:40 »
Ik heb alles geprobeerd en het werkt niet.

Het zal dan weer zoals vroeger moeten gebeuren en alles manueel (/etc/network/interfaces) configureren.
Want de network-manager 0.7 wil gewoon niet werken met WEP.

Ik heb WEP nodig om op de router te geraken. Eerst dan kan ik WEP veranderen naar WAP :-(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/16, 23:03:57 »
Ik heb WEP nodig om op de router te geraken. Eerst dan kan ik WEP veranderen naar WAP :-(

Even de computer tijdelijk aan een netwerkkabel hangen. Dan WPA instellen.

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/17, 00:33:42 »
De laptop heb ik via een netwerkkabel gehangen ;-)

Ik heb de network-manager er kompleet ervan af gegoeid en mijn netwerk manueel geconfigureerd,
zoals ik het al altijd heb gedaan.
Want ik heb er niets als problemen mee en dat al sinds ubuntu 7.04

Nu dat ik ook met wifi begin te werken heb ik weer wat bijgeleerd ;-)
In ieder geval kan ik al op verschillende access points toegrijpen van bij de gebeuren die niet beveiligd zijn .-P
En van zodra iemand offline gaat zoekt die automatisch de volgende. En het werkt evengoed zonder de manager.

Nu moet ik nog even uitvissen hoe ik die wpa_supplicant.conf onder de knie krijg ;-)

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/17, 00:35:56 »
Ik zeg het misschien wat vaak hier :). Maar als ge de Network Manager niet wilt, kijk eens naar Wicd. Dat is het eerste programma wat er bij opkomt na een nieuwe installatie.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/17, 11:16:01 »
de 8.10 versie heeft een prima networkmanager. wat is er mis mee? kijk de vorige versies......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/17, 11:25:26 »
de 8.10 versie heeft een prima networkmanager. wat is er mis mee? kijk de vorige versies......

Ik vind Network Manager in  8.04 ook prima, hoor.... Nooit problemen ermee gehad.

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/17, 11:35:42 »
de 8.10 versie heeft een prima networkmanager. wat is er mis mee? kijk de vorige versies......

Ik vind Network Manager in  8.04 ook prima, hoor.... Nooit problemen ermee gehad.
8.10 is wel een stuk beter dan die in 8.04. Betere ondersteuning voor mobiele verbindingen, bijvoorbeeld.

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/17, 14:28:04 »
Hoi,

Ik heb me deze voormiddag nog eens de tijd genomen en heb de network-manager eens wat dieper bekeken.
De network-manager gebruikt gconf om alle verbindingen op te slaan in verschillende mappen en xml-files.
Na wat zoeken en manpages te lezen heb ik de verschillende configuraties gevonden. En heb ze een na gekekgen.
In de xml-files van de network-manager waren geen fouten te vinden. Zelfs de wep-versleuteling heb ik terug kunnen vinden.

Nu ben ik erachter gekomen dat de sleutel ook tijdelijk opgeslaan word in seahorse. Voor de update had ik daar de sleutel kunnen vinden.
Maar nu is die daar niet meer terug te vinden.
Ik vermoed dat er een communicatie fout is tussen seahorse en de network-manager.

In ubuntu 8.04 word er een oudere versie gebruikt waar de bug niet in voorkomt ;-)

Ik hou me nog enkele dagen ermee bezig.
Want er zijn enkele honderden berichten van mensen met hetzelfde probleem.


Wicd heb ik ook geprobeer en daar had ik hetzelfde probleem  :o
Wicd maakt ook gebruik van wpasupplicant zoals de network-manager.
Maar daar moest ik nog manueel veranderingen aanbrengen. Het werkt evengoed als de netwerk-manager maar verlseutelde verbindingen heeft die ook niet tot stand kunnen brengen.

wpasupplicant word ook nog eens onder handen genomen.

Zoals al vermeld is er egens een communicatie probleem tussen de verschillende paketten.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/17, 14:34:45 door sniper_david »

Re: wep-verbinding via network manager
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/18, 18:01:08 »
Hoi,

Ik heb mijn laptop nog eens kompleet opnieuw geinstaleerd.
En alles werkt zonder problemen.

Het ligd dus degelijk aan een de laatste update.