Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere werkbladen en kubus  (gelezen 3219 keer)

Meerdere werkbladen en kubus
« Gepost op: 2007/08/29, 23:23:19 »
Ik zie vast iets over het hoofd, maar ik was altijd gewend om meerdere werbladen aan te maken door op het paneel te rechtsklikken en dan bij eigenschappen  opgeven hoeveel je er wilt. Ik kan dit nu nergens vinden. Kan iemand vertellen hoe het nu moet? Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom ik geen kubus aan de praat krijg, of heeft dat er niets mee te maken?
Ik heb er nu de laatste versie op staan van Ubuntu.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/29, 23:33:47 »
Rechtsklik onderste werkbalk - Toevoegen aan paneel - Werkbladwisselaar

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/29, 23:36:52 »
Rechtsklikken op de kaderkes rechts onderaan die je verschillende werkbladen voorstellen, kies "Voorkeuren".

Edit: Pjotr was me net voor: die "werkbladwisselaar" dat zijn dus die "kaderkes".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/29, 23:44:44 »
Citaat van: pjotr123
Rechtsklik onderste werkbalk - Toevoegen aan paneel - Werkbladwisselaar
De wisselaar was standaard meegekomen met de installatie, maar er staan er maar 2. Ik wil er graag meer en op de door jullie beschreven methodes werkt dat niet. Ik kan bij voorkeuren alleen opgeven op hoeveel rijen ik het aantal werkbladen kan tonen, maar niets toevoegen.

De reacties zijn wel snel hier! Toppie.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/29, 23:46:39 »
Citaat van: prikkebeen2
De wisselaar was standaard meegekomen met de installatie, maar er staan er maar 2. Ik wil er graag meer en op de door jullie beschreven methodes werkt dat niet. Ik kan bij voorkeuren alleen opgeven op hoeveel rijen ik het aantal werkbladen kan tonen, maar niets toevoegen.

De reacties zijn wel snel hier! Toppie.
We helpen graag!  :-)

Heel raar trouwens: ik zie zelf wel degelijk de mogelijkheid om werkbladen toe te voegen.
Heb je ooit een installatiescript gebruikt als Automatix, EasyUbuntu of Envy? Die staan er om bekend dat ze de zaak kunnen verknallen.

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/29, 23:52:31 »
Nee, ik heb opgestart van cd, toen install gedaan en updates opgehaald. Geen extra scripts, want als beginner waag ik me daar maar niet te snel aan.
Vind het zelf ook raar, maar het kan ook een bug zijn, het is nog niet eens beta.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Dreamer

  • Gast
Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/30, 03:23:10 »
Vreemd. Als ik rechtsklik op de werkbladen en dan naar opties ga kan ik gewoon instellen hoeveel ik  er wil.

Wat betreft de kubus, daar heb je geloof ik Beryl voor nodig. Althans dat is wat ik hier en daar gelezen heb.

Geen paniek, je komt er wel. ;)  Ik ben zelf ook nog een nieuwtje op het gebied van Ubuntu en heb zelf ook nog veel te leren.

Veel en goed lezen in de documentatie en hier op het forum helpt echt. Het is een beetje zoeken maar het loont zich zeer zeker. Heb zelf vandaag weer wat dingen bijgeleerd dankzij de fantastische mensen hier.

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/30, 09:28:21 »
hmmm, hoer kan ik ook niet via de wisselaar het aantal werkbladen instellen. Kies dan Systeem -> Voorkeuren -> GL Desktop

Dan kun je onder het tabblad Workspaces het aantal viewports instellen. Daar kun je ook de kubus aanzetten.

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/30, 11:00:12 »
Citaat van: Dreamer
Wat betreft de kubus, daar heb je geloof ik Beryl voor nodig. Althans dat is wat ik hier en daar gelezen heb.
Je hebt daar beryl niet voor nodig sinds Feisty Fawn. Als je de standaard desktop-effecten activeert dan kan je met Ctrl-Alt-Muisknop 1 de kubus doen draaien (je kan niets instellen hoe hij eruit moet zien. Het deksel is gewoon een Ubuntu logo)
:)

Taygeto

  • Gast
Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/30, 12:56:29 »
Citaat van: Dreamer
Wat betreft de kubus, daar heb je geloof ik Beryl voor nodig. Althans dat is wat ik hier en daar gelezen heb.
Maar Beryl ziet er wel fantastisch uit en ik vind het persoonlijk een zeer gebruiksvriendelijke manier om met verschillende werkbladen te werken (eens je Beryl een beetje naar wens geconfigureerd hebt). Meer info op https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/Beryl. Als je niet weet hoe Beryl er uit ziet en eens een voorsmaakje wil zien, YouTube staat vol met filmpjes ervan.

Dreamer

  • Gast
Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/30, 13:35:27 »
Bedankt voor de info. ;)

Kijk, dat bedoel ik nou, ik heb nog veel te leren over Ubuntu en de mogelijkheden. En nu weer wat bijgeleerd dat je Beryl dus niet nodig hebt om de kubus te activeren. :D

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/30, 14:21:56 »
Maar als je toch meerdere effecten wil en meer wil instellen en je computer kan het aan, kan je misschien beryl installeren. :)

Meerdere werkbladen en kubus
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/05, 22:32:29 »
Nou, ik ben er wel zo'n beetje uit. De GLDesktop moet er dus wel opstaan en dat schijnt alleen te werken als je de drivers van je kaart geactiveerd hebt.
Wel heb ik nog problemen met het aantal werkbladen en hat aantal viewports, maar daat vogel ik tzt ook wel uit hoop ik. Verder werkt het geweldig.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066