Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WiFi traag na inschakelen 2de laptop.  (gelezen 1529 keer)

Offline Duckie

  • Lid
WiFi traag na inschakelen 2de laptop.
« Gepost op: 2007/09/30, 15:22:49 »
Mijn Toshiba laptop werkt perfect op mijn draadloze netwerk.
Nu heb ik echter ook nog een tweede laptop (Compaq Armada E500) die ik altijd gebruikt heb en die ook prima werkte, totdat ik er opnieuw Ubuntu op gezet had. Op de één of andere manier gaat het draadloze netwerk, zodra de Armada aangezet wordt tergend traag. Ook de verbinding van de Toshiba is dan niet meer vooruit te branden.
De computers die via een draadje aangesloten zijn blijven gewoon een snelle verbinding houden.
Het lijkt er dus op dat die Armada iets doet waardoor hij mijn router dwars ligt, maar ik zou niet weten wat.
Zodra ik de Armada weer uitschakel werkt het weer snel op de Toshiba. Andersom dus niet.
Het draadloze netwerk op de Armada is altijd traag.

Ik zal proberen wat meer informatie te geven.
Mijn internet (20 MB glasvezel) komt binnen in de meterkast. Dan gaat ie naar de router. Daar vandaan gaat er een kabel naar de XBox in de woonkamer en een kabel naar de computerruimte (is gewoon de achterkamer) waar ie ingeplugd is in de switch. Op die switch zitten dan ook weer drie computers aangesloten.

De twee laptops draaien op dit moment allebei Gutsy Gibbon, maar op de Armada heb ik ondertussen een paar andere distro's geprobeerd waaronder Feisty Fawn, Mepis, Freespire en Mint. Ook daarmee had ik dus hetzelfde probleem.

De Toshiba heeft een Atheros kaartje en de Armada een RT2500.
Ik heb het geprobeerd met zowel de network-manager als zonder maar ook dat maakt geen verschil.
Ook heb ik het met een andere beveiliging geprobeerd en deze zelfs uitgezet, maar ook dat mag niet baten.
Het vreemde is dat het wel altijd goed gewerkt heeft, en ik in mijn router dus niets heb veranderd.

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft of in ieder geval eens met me wil meedenken.
Alvast bedankt voor de moeite.
____________________________________________

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
WiFi traag na inschakelen 2de laptop.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/30, 16:10:01 »
hmm, atheros wordt ondertussen ondersteund. Maar het is nog vrij nieuw, heb je gekeken of er nieuwe drivers ergens zijn?

Normaal gesproken zou ik zeggen probeer het eens op een andere kernel maar dat lijkt me stug, nu je het op verschillende dist. hebt geprobeerd.

Weet je zeker dat het kaartje va die armada er goed is in geplugd? En geen van beiden in zwevende modus?

Anders zou ik zeggen dat ze bij elkaar in de klung liggen. Kun je op je router toevallig loggen zodat je weet wat er precies gebeurt?

Het zijn een paar ideetjes maar ik vind het wel vreemd, heb zo gauw niet echt een oplossing...

Offline Duckie

  • Lid
WiFi traag na inschakelen 2de laptop.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/30, 18:54:01 »
Die Atheros is nu juist degene die het prima doet, en dat al in ieder geval vanaf Dapper.
Kaartje van de Armada weet ik heel zeker dat die er goed in zit. Het is een pcimia kaart en de lampjes branden gewoon, en hij werkt dus wel, al is het gewoon erg langzaam.
In het lograpport van de router staan ook geen vreemde dingen.
Ik denk dat ik van de week nog eens een live cd van Dapper ga downloaden en eens zien of het daar ook mee is.
Ik begin echter steeds meer te twijfelen of het wel een Linux/Ubuntu probleem is.
____________________________________________

WiFi traag na inschakelen 2de laptop.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/01, 10:55:23 »
ik word van internet afgegooid als iemand beneden een laptop opstart...

dit had ik ook al met men vorige laptop (met windows) toen even opgelost, en nu sinds een tijdje heb ik het terug in ubuntu...


ik denk dat dit komt omdat ik net genoeg ontvangst heb en dat de laptop onder mijn signaal verstoort...omdat ik in ubuntu werkt met een draadloss usb stickske (usr nogwat) en in windows gebruik in de intel 4965 agn card...dus als ik in ubuntu werk kan ik er vaak niet op en in windows geen problemen...die intel kaart heeft dan ook 4 keer zoveel ontvangst...

dus ge kunt altijd eens proberen ergens anders te gaan zitten en zien of het nog zo is...

ik wacht nog wel even tot gutsy als de drivers voor mijn 4965 kaartje in de kernel zitten :)

Offline Duckie

  • Lid
WiFi traag na inschakelen 2de laptop.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 16:08:57 »
Ik heb maar een klein huisje en zit dan ook bijna bovenop de router.
Verder had ik gisteren problemen met het opstarten van de Armada. Zo'n vijf keer achter elkaar wilde hij niet verder starten dan het Ubuntu logo en sloeg dan helemaal vast. Zodra ik het probeerde zonder die pcmia kaart startte hij wel door.
Lijkt er dus steeds meer op dat die kaart het gewoon aan het begeven is.
Nu ben ik een beetje druk, maar zodra ik tijd heb zal ik 'm eens in de Toshiba proberen.
____________________________________________