Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: {Finishing the un-finished}Triple boot  (gelezen 14855 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
{Finishing the un-finished}Triple boot
« Gepost op: 2009/02/21, 15:04:14 »
Hallo,

Ik ben al een poosje opzoek naar "howto-Triple boot" Ik vond wel wat maar dat is niet zinvol. Hoe moet ik een Ubuntu, openSUSE en Vista PC maken?

Ten 2e is er een goed partitieoneer programma in Gnome?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 19:05:31 door TopGear »

FrSu

  • Gast
Re: Triple boot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/21, 15:13:23 »
Dezelfde vraag heb ik voor XP, Hardy en Jaunty die ik als 3de wil plaatsen om te testen. Had ook al even gezocht maar weinig gevonden.

Ben benieuwd naar de reacties.

Zover ik begrepen heb zou het vanzelf moeten gaan als je er een Gnome versie bij wil plaatsen, maar ik heb nog niet zoveel geen ervaring, dus tips zijn ook voor mij zeer welkom.

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/21, 16:18:38 »
Hoi Peter, hoi FrSu,

er is een handleiding net hiervoor: http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar
Voldoende ?

Vriendelijke groet,

track

p.s. "2de": Peter, is gparted niet goed ?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/21, 16:22:30 door track »

FrSu

  • Gast
Re: Triple boot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/21, 16:22:20 »
Meer dan.... :D
Daar kan ik wel mee vooruit.

Dank! ;)

Groet,
Frits

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/21, 16:38:21 »
Citaat
Let op: Ubuntu 8.10 doet lastig. Die zet namelijk in zijn Grubmenu niet meer de root-regel boven de kernelregel. In plaats daarvan zet hij nu een UUID-regel. Voorbeeld van een "ouderwetse" root-regel: root     (hd0,7).

Met als gevolg, dat opstarten van Ubuntu 8.10 vanuit een moedermenu, zoals dat van openSUSE, niet meer lukt: Grub kan dan de root niet vinden....

Oplossing: voeg de root-regel handmatig toe, vlak boven de kernel-opstartregel. En zet gelijk een hekje voor de UUID-regel (waarmee u die regel uitschakelt).

Voorbeeld van een aangepast Grubmenu van Ubuntu 8.10, die is geïnstalleerd op sda13:

title        Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
# uuid        af4172c6-5967-4307-8c13-aa07b5fcedaa
root        (hd0,12)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=af4172c6-5967-4307-8c13-aa07b5fcedaa ro quiet splash
initrd        /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic
quiet

Na elke kernel-update van Ubuntu 8.10 zult u deze ingreep moeten herhalen.

Ik hoop niet dat er veel kernel updates komen

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/21, 16:42:14 »
Citaat
Let op: Ubuntu 8.10 doet lastig. Die zet namelijk in zijn Grubmenu niet meer de root-regel boven de kernelregel. In plaats daarvan zet hij nu een UUID-regel. Voorbeeld van een "ouderwetse" root-regel: root     (hd0,7).

Met als gevolg, dat opstarten van Ubuntu 8.10 vanuit een moedermenu, zoals dat van openSUSE, niet meer lukt: Grub kan dan de root niet vinden....

Oplossing: voeg de root-regel handmatig toe, vlak boven de kernel-opstartregel. En zet gelijk een hekje voor de UUID-regel (waarmee u die regel uitschakelt).

Voorbeeld van een aangepast Grubmenu van Ubuntu 8.10, die is geïnstalleerd op sda13:

title        Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
# uuid        af4172c6-5967-4307-8c13-aa07b5fcedaa
root        (hd0,12)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=af4172c6-5967-4307-8c13-aa07b5fcedaa ro quiet splash
initrd        /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic
quiet

Na elke kernel-update van Ubuntu 8.10 zult u deze ingreep moeten herhalen.

Ik hoop niet dat er veel kernel updates komen



openSUSE veranderd de GRUB toch? Dan heb ik hier toch geen last van?

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/21, 16:54:53 »
Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Bij 1: Er zijn regelmatig updates, maar die UUID geldt voor de partitie, niet voor de kernel.
       Bovendien, als je de "UUID"-regel door een "root"-regel vervangt stel je hem buiten werking.

Bij 2: De makkelijkste weg zal zijn om eerst Win.., daarna Suse en tenslotte Uby te installeren.
       En zou er iets mis zijn gegaan is het ook niet erg.  De /boot/grub/menu.lst  handmatig aan te passen valt nogal mee.
       Zou de mbr op de foute grub wijzen is dat ook makkelijk te herstellen ( http://sites.google.com/site/computertip/grub punt 2)

Vriendelijke groet,

track

p.s. Bij 1: "Na elke kernel-update van Ubuntu 8.10 zult u deze ingreep moeten herhalen."  -> kan heel makkelijk dmv een scriptje.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/21, 16:59:20 door track »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/21, 17:00:50 »
Hoeveel tijd neemt dat in beslag?

En dan nr.2
Citaat
De makkelijkste weg zal zijn om eerst Win.., daarna Suse en tenslotte Uby te installeren.
       En zou er iets mis zijn gegaan is het ook niet erg.  De /boot/grub/menu.lst  handmatig aan te passen valt nogal mee.
       Zou de mbr op de foute grub wijzen is dat ook makkelijk te herstellen ( http://sites.google.com/site/computertip/grub punt 2)

Wel mooi en aardig maar dan moet ik eerst weer al mijn HDD's formatteren EN alle drivers erop gooien voor Windows! En ik heb nog maar 2 dagen vakantie en dan moet ik weer naar school! :'( :'( :'( :'( :'(

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/21, 17:09:07 »
Wat is jouw uitgangspunt ?  Heb een lege schijf ?  Meestal staat er een Win.. al op toch.
Hoef je niet te vervangen. Gewoon volgens  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  de schijf herindelen.

En heb je die Suse er al op staan ?  Ook dan hoef je die stap maar alleen aan te passen.
Dus niks ervan afgooien. Hoeft niet.  Alleen Win.. defragmenteren, partities herindelen, Uby installeren.

track

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/21, 17:13:24 »
Ik heb:

1x750GB met Win... Vista
1x750GB met Uby 8.10

Wat ik wil:

1x750GB met Win... Vista
1x750GB ÷2 met Uby 8.10 en openSuus 11.0/11.1

Dus Uby en Suus op dezelfde HDD. En de HDD in 2een gepartitioneerd.   375GB voor Linux dus
« Laatst bewerkt op: 2009/02/21, 17:17:24 door TopGear »

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/21, 17:45:37 »
Start je via grub op ?  (dus niet via Wubi)  Dat zou ik belangrijk vinden om een stabiel systeem te hebben.

Dan heb je de grub toch al in de startsector (mbr) staan.  Je hoeft dus alleen de Suse erbij installeren (je kunt de schijf bij voorbaat dmv gparted indelen of bij de Suse zal er ook een tool zitten).  Desnoods moet je na de Suse-installatie den mbr weer herstellen.

Een tweede mogelijkheid is om al in de BIOS-start (vaak dmv [F8]) vanaf de tweede schijf op te starten. Dan heb je in feite alleen een "dubbelboot" op de 2de schijf zitten.
 
track

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/21, 18:05:34 »
Nu volg ik je niet meer, hoef ik nou alleen suse op een partitie te zetten?
Gaat me iets te gemakkelijk

Re: Triple boot
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/21, 18:09:02 »
Nu volg ik je niet meer, hoef ik nou alleen suse op een partitie te zetten?
Gaat me iets te gemakkelijk
Inderdaad, Suse maakt een nieuwe grub aan, deze zal dan ook als eerste in de grub staan.
Makkelijker kan Linux het niet maken. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/21, 18:11:49 »
He? Alleen openSUSE installeren? Is dat alles? Je maakt een geintje!?!?!?

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/21, 18:17:03 »
He? Alleen openSUSE installeren? Is dat alles? Je maakt een geintje!?!?!?
Nee, zeker niet.  Wij hoeven het niet moeilijk te doen toch ? 
(Het is leuk als je van die Redmond-ziekte af bent, hè ? )

track

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/21, 18:26:25 »
Hoe makkelijk. Hoef ik niks in de UUID's te doen?

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/21, 18:30:48 »
Misschien wél.  Maar ik zou afwachten. En als er problemen na een kernel-update zijn (of na de Suse-installatie) weet je waar je aan toe bent.  (zie boven)

track

Re: Triple boot
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/21, 19:42:10 »
Ik heb al een paar keer openSuse 11.0 geïnstalleerd en ook weer verwijdert, zo eenvoudig.
Ik heb nu weer Jaunty alfa4 geïnstalleerd en wederom geen problemen met Grub, wat Track al zegt: Het is leuk als je van die Redmond-ziekte af bent, hè ?
Gewoon goed opletten dat je de juiste partitie aanwijst.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/21, 20:49:27 »
That's all? Goede partitie maken/invoeren?

Re: Triple boot
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/21, 21:53:30 »
Ja, meer hoef je niet te doen. Alleen kijken of je het op de partitie zet die jij daarvoor wilt gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Triple boot
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/22, 13:32:56 »
GParted is een mooi partitie beheer programma.
Even googlen en downloaden
Hoop dat je er iets aan hebt

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/25, 19:05:11 »
Hoezo googelen? Gewoon naar: "Programma's installeren/verwijderen" en dan GParted zoeken :D ;) ^-^ :)

Re: Triple boot
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/25, 19:28:13 »
Hoezo googelen? Gewoon naar: "Programma's installeren/verwijderen" en dan GParted zoeken :D ;) ^-^ :)
De Gparted in je Ubuntu installatie kan je niet gebruiken omdat deze je harde schijven niet kan loskoppelen en dit moet om bewerkingen uit te voeren. Gparted Live http://gparted.sourceforge.net/livecd.php of de gparted op de Ubuntu live cd kunnen dit wel. Mijn voorkeur gaat uit naar Gparted live, hier hoeft de Ubuntu live cd niet eerst op te starten, pure tijdwinst. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/26, 20:15:00 »
Hoezo googelen? Gewoon naar: "Programma's installeren/verwijderen" en dan GParted zoeken :D ;) ^-^ :)
De Gparted in je Ubuntu installatie kan je niet gebruiken omdat deze je harde schijven niet kan loskoppelen en dit moet om bewerkingen uit te voeren. Gparted Live http://gparted.sourceforge.net/livecd.php of de gparted op de Ubuntu live cd kunnen dit wel. Mijn voorkeur gaat uit naar Gparted live, hier hoeft de Ubuntu live cd niet eerst op te starten, pure tijdwinst. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

Wat heb jij de .iso of de .zip? Aan de .zip heb ik niks.

Re: Triple boot
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/27, 15:40:35 »
Ik download altijd de iso, even branden op een cd met K3b. Vind ik het makelijkst.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.