Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10  (gelezen 524 keer)

Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10
« Gepost op: 2016/01/23, 10:41:30 »
Hallo, ik zal xubuntu opnieuw moeten installeren wegens een hardware probleem die ineens is opgelopen, jammer dat linux zomaar gewoon op die manier stuk kan gaan, maar het is nu zo.

Nu is het wel dat ik nog gewoon in xubuntu kan, ik vraag mij af of he t mogelijk is om een fresh install te doen zoals op de manier van windows 8/10. Ik heb namelijk geen zin om alweer met de partities te klooien. (moet namelijk netjes naast windows geinstalleerd worden).

Als zo'n refresh optie niet bestaat in xubuntu, in welke linux dan wel? Raad me aub geen tails of whoex aan please, want dat is niet hetgene wat ik zoek. Ik wil een refresh install kunnen doen wanneer ik problemen heb met linux.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/23, 10:57:57 »
Citaat
Ik heb namelijk geen zin om alweer met de partities te klooien. (moet namelijk netjes naast windows geinstalleerd worden).
Dat klooien is ook helemaal niet nodig. Bij installatie eenmaal aangeven hoeveel ruimte je wilt gebruiken op je HDD of SSD, en de rest gaat vanzelf.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/23, 11:19:00 »
@ubuntunoob
Citaat
...jammer dat linux zomaar gewoon op die manier stuk kan gaan, maar het is nu zo.
Nee, niet je linux is stuk, maar je hardware.
Citaat
...wegens een hardware probleem die ineens is opgelopen...
Als je automotor kapot is, kan je ook niet meer met je auto rijden, weet je wel?!

Hoop overigens dat je wel een goede back-up hebt van OS én data.
Sterkte met de reparatie.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/23, 13:37:07 »
Citaat
Ik heb namelijk geen zin om alweer met de partities te klooien. (moet namelijk netjes naast windows geinstalleerd worden).
Dat klooien is ook helemaal niet nodig. Bij installatie eenmaal aangeven hoeveel ruimte je wilt gebruiken op je HDD of SSD, en de rest gaat vanzelf.
Met gparted werken enzo? Mja het  is een kleine risico. Hou daar niet van om op die manier partities te maken, ik moet rekening houden dat windows 10 goed blijft werken. Het is wel zo dat linux eerset keer naast windows installeren dat het meestal makkelijker gaat, omdat de installatie systeem dat automatisch voor je doet. 2De keer moet je zelf de partites anduiden, echt onhandig.
@ubuntunoob
Citaat
...jammer dat linux zomaar gewoon op die manier stuk kan gaan, maar het is nu zo.
Nee, niet je linux is stuk, maar je hardware.
Citaat
...wegens een hardware probleem die ineens is opgelopen...
Als je automotor kapot is, kan je ook niet meer met je auto rijden, weet je wel?!

Hoop overigens dat je wel een goede back-up hebt van OS én data.
Sterkte met de reparatie.
Mja, het is een usb die niet goed werkt. Het kan ook aan de software (linux) liggen, ik heb geen idee. Het werkt allersinds allemaal goed in windows 10.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/23, 13:40:06 door ubuntunoob »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/23, 15:47:04 »
Nu is het wel dat ik nog gewoon in xubuntu kan, ik vraag mij af of he t mogelijk is om een fresh install te doen zoals op de manier van windows 8/10. Ik heb namelijk geen zin om alweer met de partities te klooien. (moet namelijk netjes naast windows geinstalleerd worden).

Als zo'n refresh optie niet bestaat in xubuntu, in welke linux dan wel? Raad me aub geen tails of whoex aan please, want dat is niet hetgene wat ik zoek. Ik wil een refresh install kunnen doen wanneer ik problemen heb met linux.
Je kan een "refresh" install doen zoals je dat noemt door te herinstalleren zonder de partities te herformatteren. Dan wordt alle systeeminformatie overschreven, maar blijven gebruikersdata en geïnstalleerde software staan.

Je installeert vanaf de live CD, maar in het installatieprogramma kies je nu "iets anders". Je geeft dan zelf je systeempartitie, je swappartitie (en als je een aparte homepartitie hebt, de homepartitie) aan, maar je moet dan wel aanduiden dat de partitie NIET geformatteerd moet worden.

Re: Xubuntu fresh install zoals op de manier als windows 8/10
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/23, 20:20:53 »
Nu is het wel dat ik nog gewoon in xubuntu kan, ik vraag mij af of he t mogelijk is om een fresh install te doen zoals op de manier van windows 8/10. Ik heb namelijk geen zin om alweer met de partities te klooien. (moet namelijk netjes naast windows geinstalleerd worden).

Als zo'n refresh optie niet bestaat in xubuntu, in welke linux dan wel? Raad me aub geen tails of whoex aan please, want dat is niet hetgene wat ik zoek. Ik wil een refresh install kunnen doen wanneer ik problemen heb met linux.
Je kan een "refresh" install doen zoals je dat noemt door te herinstalleren zonder de partities te herformatteren. Dan wordt alle systeeminformatie overschreven, maar blijven gebruikersdata en geïnstalleerde software staan.

Je installeert vanaf de live CD, maar in het installatieprogramma kies je nu "iets anders". Je geeft dan zelf je systeempartitie, je swappartitie (en als je een aparte homepartitie hebt, de homepartitie) aan, maar je moet dan wel aanduiden dat de partitie NIET geformatteerd moet worden.
Yes! Dank je. Maar ik zal dit later proberen, ik zit nu even weer op windows.  :-[ Ik ben alvast voorbereid.  ^-^