Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Wacom Penpartner in Ubuntu 12.04 slechts beperkt bruikbaar  (gelezen 651 keer)

Was al blij dat Wacom tablets standaard worden genoemd bij de systeeminstellingen van Ubuntu 12.04
Mijn al wat oudere Penpartner tablet wordt met de code lsusb meteen herkend. De pen werkt ook meteen bij aansluiten, maar helaas kent de pen maar een stand van activiteit. Er is geen drukgevoeligheid meer, ook geen gum en de knoppen aan de zijkant van de pen werken niet zoals het hoort. Kortom de configuratie rammelt zoals dat vaker is geweest in de vorige Ubuntu uitgaves.
¨Vroeger¨ kon je dat in  /etc/x11/Xorg.conf aanpassen en dan werkte het wel prima. Zo ging dat ook ongeveer in 10.04.
Nu klagen veel tablet gebruikers dat hun tablets niet goed meer bruikbaar zijn; want ik ben niet de enige zo blijkt als je even google raadpleegt.

Is er iemand die al een gepaste oplossing weet voor dit probleem?
Heb het inmiddels ook op Launchpad gemeld: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1009518
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 14:32:13 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Wacom Penpartner in Ubuntu 12.04 slechts zeer beperkt bruikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/06, 16:09:50 »
Via http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1974099
heb ik een gedeeltelijke oplossing gevonden:

Zoek in de Ubuntu softwarecentrum met de term wacom.
Dan krijg je o.a. het tekenprogramma Mypaint; installeer dat en de penpartner werkt wel helemaal.

Helaas is dit nog geen oplossing voor Gimp (2.8)......
EDIT:
In de Preferences van Gimp 2.8 kan de drukgevoeligheid van de wacom pen met succes worden ingeschakeld.
Helaas werkt dat voor de eraser ( nog) niet...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/06, 16:22:32 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Wacom Penpartner in Ubuntu 12.04 slechts zeer beperkt bruikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/07, 14:31:39 »
Hoewel bruikbaar, is de meerwaarde van een tablet in Gimp maar betrekkelijk. Je hebt daar allerlei tools die de tablet overbodig maken.
Hooguit voor het tekenen is het makkelijker met een pen dan met een muis te werken.
Althans zo heb ik moeten vaststellen na enig uitproberen.

In MyPaint is de Wacom Penpartner tablet een prima tool.
Ik heb hierboven aangegeven hoe ik hem werkend heb gekregen...en hoop dat anderen daar wat aan mogen hebben
Ik beschouw dit topic daarom als opgelost.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood