Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten  (gelezen 1190 keer)

Pensacola

  • Gast
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Gepost op: 2007/05/09, 20:43:12 »
Ik ben aan het denken om een datalimiet monitor te maken.
Ik zou bij het drukken op de afsluitknop het commando "ifconfig eth0 | grep 'RX byte" willen uitvoeren en de output hiervan in een simpel tekstfiletje zetten.
Door nu alle waardes in de tekstfile op te tellen zou ik zo grofweg bij kunnen houden hoeveel ik per maand download (als ik de eerste van de maand het filetje leegmaak).
Heeft iemand enig idee hoe ik dat zou kunnen doen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 20:53:37 »
Dat is zeer handig voor Belgische gebruikers. zeker doen.
Ik ken helaas niets van programeren maar als het af is zeker posten in Etalage :)

Misschien ben je iets met de source van het programma wondershaper?
http://packages.ubuntu.com/feisty/net/wondershaper
sorry als ik er ver naast zit.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 22:42:26 »
Dat is écht wel een geweldig idee.
Zo kunnen we hier thuis eens bijhouden wie nu de echte downloader is die onze limiet elke keer met de grond gelijk maakt ...
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Pensacola

  • Gast
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 22:58:26 »
Ik heb net een methode gevonden om scripts te runnen als de pc afsluit, alleen is het jammer dat dit enkel werkt in KDE.
Elke .sh-file die in ~/.kde/shutdown staat wordt uitgevoerd bij het afsluiten. Misschien weet iemand of er ook zo'n functie is voor Gnome aangezien ik het graag voor iedereen werkend wil hebben natuurlijk.

Offline Rulus

  • Lid
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 23:20:48 »
Goed idee, maar bedenk wel dat hij dan ook de files meet die ik over het netwerk naar een andere pc versas. Niet echt de bedoeling in dit geval. Volgens mij moet je dat er wel op één of andere manier kunnen uitfilteren, maar ik weet niet precies hoe.

Tooltjes om je internetverkeer bij te houden bestaan ook al, zoek maar eens in Synaptic. Het beste is gewoon een scriptje te maken dat inlogt op de Belgacom/Telenet site en daar het volume afleest.

Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 23:22:43 »
Ben je niets met de Pytelemeter?
Dat is volgens mij een scriptje om je dataverbruik mee in het oog te houden.
http://pytelemeter.sourceforge.net/

Offline siegi

  • Lid
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 23:27:22 »
je hebt natuurlijk twee verschillende dingen die je kan doen,
- of je wil de stand van de meter bij de provider raadplegen, voor telenet heb je daarvoor pytelemeter.  Deze loggen effectief in op de site.
- of je wil controleren of wat de provider meet eigenlijk wel klopt.  
Je gaat ook meer verkeer zien in ifconfig dan op de meter van je provider je hebt nog verkeer wat babbel verkeer tussen de modem en pc.

Pensacola

  • Gast
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/09, 23:44:26 »
Mijn bedoeling is dat ik gewoon grofweg kan afschatten hoeveel ik verbruikt heb, het komt niet op een paar megabyte aan.
Ik heb al naar pytelemeter gekeken maar daar snap ik dus niks van :D
Ik heb het nu zover dat ik upload.txt en download.txt maak, met de juiste numerieke waardes onder elkaar bij elke shutdown.

Pensacola

  • Gast
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/10, 09:59:03 »
Ik ben nog altijd aan het zoeken hoe ik dit kan maken, maar blijkbaar is er al een scriptje voor:
http://www.kcore.org/?menumain=3&menusub=3
Zijn er mensen die dit werkend krijgen? Ik krijg een hoop errors als ik dit probeer.

Offline Rulus

  • Lid
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/10, 10:25:28 »
Je moet eerst een aantal dingen installeren:
sudo apt-get install php5 php5-cli php5-curlDan moet je het pad naar php veranderen in het phptelemeter.php bestand. Daar staat vanboven #!/usr/bin/php -q, verander dat in #!/usr/bin/php5 -q

Dan in het mapje:
./phptelemeter.phpVervolgens het dummy configuratiebestand aanpassen:
gedit ~/.phptelemeterrcEn dan moet het bij de volgende keer werken.

edit: iets vergeten

Pensacola

  • Gast
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/10, 10:41:37 »
Notice: Undefined variable: temp in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/modules/parser_skynet_web.inc.php on line 78

Notice: Undefined variable: usedPos in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/modules/parser_skynet_web.inc.php on line 96

Notice: Undefined offset:  1 in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/modules/parser_skynet_web.inc.php on line 97

Notice: Undefined offset:  2 in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/modules/parser_skynet_web.inc.php on line 100

Notice: Undefined variable: remainingPos in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/modules/parser_skynet_web.inc.php on line 103

Notice: Undefined offset:  2 in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/modules/parser_skynet_web.inc.php on line 104
done!


Warning: Division by zero in /home/pensacola/phptelemeter-1.30/phptelemeter.inc.php on line 535
Dit zijn de errors die ik altijd krijg, ik heb alles goed geinstalleerd en ingesteld voor zover ik weet.

Offline Rulus

  • Lid
Scriptjes of programma's runnen bij het afsluiten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/10, 10:45:56 »
Hmm raar, ik kan hier wel niet testen of het wel werkt, want je kan niet inloggen op de Belgacom site als je via Telenet surft :/