Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tekst/achtergrond kleuren omkeren  (gelezen 1840 keer)

tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Gepost op: 2014/11/10, 19:26:38 »
os = Xubuntu 12.04

Aangezien ik regelmatig 's-avonds nog aan het werk ben achter m'n pc, krijg ik op den duur last van m'n ogen vanwege de zwarte tekst op een witte achtergrond. Ik ben op zoek geweest naar mogelijkheden onder Xubuntu, Firefox en Thunderbird om via een simpele druk op een knop te kunnen switchen tussen tekst/zwart en achtergrond/wit naar het tegenovergestelde dus tekst/wit en achtergrond/zwart.

Voor Firefox vond ik de addon 'Blank your monitor'. Hoewel niet optimaal voldoet deze behoorlijk aan m'n wensen. Voor Thunderbird kan ik zo'n addon echter niet vinden.

Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer er een stukje software voor Xubuntu zou zijn, dat in 1 keer alles omkeert van zwart naar wit en v.v.. Stevig naar gezocht maar niet kunnen vinden. Ja  Compiz kwam ik tegen, maar dat schijnt niet meer doorontwikkeld te worden en kan issues met Xubuntu opleveren zo las ik tenminste. Verder doet het een vrij grote aanslag op de systeembronnen (?).

Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met software voor Xubuntu, Firefox en Thunderbird waarmee makkelijk 'geinverteerd' kan worden zoals boven omschreven?

Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/10, 22:18:13 »
Ik vrees op het eerste gezicht dat dit niet gaat lukken.

PS. Een boek doet het niet in de nacht, bij stroomuitval, (tijdelijke) blindheid of nog zo wat factoren...

Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/11, 07:53:45 »
In Ubuntu zat deze mogelijkheid standaard ingeschakeld. Tegenwoordig moet je het eerst in compiz instellen.
Echter weet  ik niet hoe het in Xubuntu zit.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/11, 07:59:09 door Erik Krom »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/11, 09:09:25 »
Aangezien ik regelmatig 's-avonds nog aan het werk ben achter m'n pc, krijg ik op den duur last van m'n ogen vanwege de zwarte tekst op een witte achtergrond.

Ik ken dat probleem. De verlichting van de kamer en de helderheid van je beeldscherm aanpassen helpt ook veel. Dan verder doe je er heel verstandig aan zo nu en dan even een pauze te nemen. Beeldschermwerk is gewoon vermoeiend voor je ogen, net als het lezen van een mooi boek. Ongemerkt zitten we tegenwoordig veel langer achter het scherm dan we vroeger ooit een boek zaten te lezen.

Je ogen zijn nog goed? Even naar de bekende winkels met die goedkope leesbrilletjes en eens kijken hoe dat gaat met een beetje sterkte is misschien een idee? Dan heb je snel een indruk. Dat soort dingen gaat heel geleidelijk. je hebt het eerst zelf niet door. Als zo'n goedkoop brilletje een oplossing blijkt doe je er goed aan naar een opticien te gaan (ik heb een beetje een hekel aan die beroepsgroep en al helemaal aan de huidige overdreven reclames, maar je kan niet zonder)

Je hebt in het Instellingenmenu een optie Hoog contrast onder Uiterlijk. Dat is geen Inversie en ik vind het erg lelijk, maar misschien helpt dat wat?

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/11, 10:07:25 »
Je kan het proberen met f.lux  https://launchpad.net/~kilian/+archive/ubuntu/f.lux
Google maar eens op f.lux
Dit programmaatje dimt je monitor naarmate het later op de dag word en dit kan je ook instellen.
Probeer het eens.
Succes!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/11, 12:04:42 »
Voor oa Firefox bestaat een extensie hiervoor "Color Toggle".
Misschien dat er voor andere programmas die ook bestaan als een macro en/of extensie (plug-in).

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Willy4

  • Lid
Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/11, 14:46:02 »
Voor Chrome bestaat er de extensie Hacker Vision.
Voor je hele systeem: Misschien niet echt een oplossing zoals je in gedachte had, maar je kunt natuurlijk altijd een donker thema installeren en een snelkoppeling maken naar je thema-instellingen. Dan kun je vrij eenvoudig omschakelen van licht naar donker en terug. Als Thunderbird bij Vormgeving op 'default' staat, kleurt die gewoon mee.
Een addon o.i.d. om de kleuren van de inhoud van mailtjes zelf om te draaien, ben ik niet tegengekomen.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: tekst/achtergrond kleuren omkeren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/11, 20:19:51 »
Allen bedankt voor de reacties!

Ik heb met jullie reacties en zelf nog wat snuffelen een houtje/touwtje oplossing gecreeerd voor Firefox/Thunderbird/Xubuntu die in elk geval de nodige rust aan m'n ogen geeft. Hij verdient bepaald niet de schoonheidsprijs, maar goed, beter iets dan niets. Komt ie :

 1)  FF : installeer de addon Blank Your Monitor (https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/blank-your-monitor-easy-readin/). Werkt supersimpel wanneer je het icoon op je werkbalk plaatst (aan of uit door erop te klikken)

2) Xubuntu : Applications menu > Appearance > tab Style > klik op thema : High Contrast Inverse

3) TB : Edit > Preferences > Display > tab Formatting > klik op Colors > kies bij text voor wit en bij background voor zwart en haal het vinkje weg bij 'Allow content to choose its own colors, instead of my selections above'.

Hopelijk komt er ooit een wat werkzamere oplossing.

Wat onorthodoxe opties zouden ook kunnen zijn :

Zet een heel donkere zonnebril op  ;)

Pas de brightness e.d. van je beeldscherm aan.
Een boek doet het altijd...