Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OBA Amsterdam wifi netwerk: verbinden?  (gelezen 5848 keer)

Offline Letatcest

  • Lid
OBA Amsterdam wifi netwerk: verbinden?
« Gepost op: 2010/03/24, 09:41:09 »
De Openbare Bibliotheek in Amsterdam is een prettige plek om te werken. Ook omdat ze er een stevig WiFi netwerk hebben. Zelfs heeft men een uitlegpapiertje met de instellingen voor Ubuntu 9.04. En toch kom ik niet op het netwerk!

Ik gebruik UNR 9.10 en kan over het algemeen overal verbinding krijgen. Ik kan er niet achter komen of er iets anders niet klopt. Voor de zekerheid onlangs de laatste bios op mijn Eee 901 gezet, maar helaas. Men is behulpzaam in de bieb, maar heeft er verder niet echt verstand van en omdat het een gratis service is, is er ook niet iemand die er meer van weet (althans, dat zegt men).

Op zich kan ik natuurlijk mijn hele oude windows laptop meeslepen, maar die past dus gewoon eigenlijk niet in mijn tas erbij (maar dan zou ik in ieder geval kunnen testen of er misschien iets niet met mijn wachtwoord en/of login klopt, ondanks dat die schijnt te kloppen)

Dit is een ongeveer uitleg hoe het werkt (bij de laatste network manager net iets anders) http://uwstopia.nl/blog/2008/05/wireless-internet-under-linux-in-the-amsterdam-public-library

Nou ja, verder kan ik gelukkig via de BT van mijn mobiel ook internet gebruiken, maar dat is toch wat traag...

Heeft er iemand anders ervaring in de OBA? En zo ja, is er iets anders wat ik moet instellen in Ubuntu 9.10? Ik geloof toch dat ik alle opties met WEP 802.1x toch wel geprobeerd heb zo langzamerhand...
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline Letatcest

  • Lid
Re: OBA Amsterdam wifi netwerk: verbinden?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/26, 08:54:56 »
even kickje, blijkbaar niemand? :|
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: OBA Amsterdam wifi netwerk: verbinden?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/26, 09:40:36 »
Zelf heb ik onlangs de hotspot in de Openbare Bibliotheek in Den Bosch uitgeprobeerd: dat werkt perfect met 9.10. In Den Bosch werken ze met FON, even inloggen en klaar.

Dit voor wat het waard is, want zoals je het beschrijft, lijkt me de OBA juist NIET van FON gebruik te maken. Dat zou betekenen dat iedere OB het wiel zit uit te vinden; lekker efficient (niet dus).

Offline Letatcest

  • Lid
Re: OBA Amsterdam wifi netwerk: verbinden?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/26, 16:12:05 »
helaas moet je soms iets testen en er daarna achterkomen dat er blijkbaar iets anders aan de hand is: een samsung dualboot netbookje meegenomen, eerst in xp geboot (duuuurt lang) de wifi ingesteld volgens de enorme handleiding (wat een gedoe), maar wel werken.
Toch maar even in UNR geboot (met 2.6.31-17 als kernel versie nog trouwens, al tijdje niet meer gebruikt) en de 3 benodigde dingen invullen via de network manager en... gaan.
Nou ja, 3 mogelijkheden dus:
a) de vorige keren was er toevallig iets mis met het netwerk, of het was overbelast of zoiets (het was idd. wel heel druk toen en nu is er bijna niemand)
b) er is iets mis met de wifi adapter van mijn eigen Eee 901. dat kan natuurlijk ook. (thuis nergens last van overigens)
c) er is iets met de -19-20 kernelversie die op mijn eigen netbook draait

Anyway, dit topic kan dus wel dicht wat mij betreft (ga nu deze kernel updaten, als dat het is, laat ik het alsnog wel weten natuurlijk ;) )
« Laatst bewerkt op: 2010/03/26, 16:21:01 door Letatcest »
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC