Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Symantec in Ubuntu 14.0  (gelezen 4539 keer)

Symantec in Ubuntu 14.0
« Gepost op: 2015/11/27, 10:26:19 »
Hallo iedereen,

Als 'nieuweling' in Ubuntu postte ik op een engelstalig forum onderstaand bericht. Omdat in het Nederlands het nog altijd iets makkelijker gaat om het probleem te begrijpen en te weten welke oplossing ervoor mogelijk is, hoop ik dat iemand me met dit kan helpen:

I'm new in using Linux.

On our school we use Symantec Endpoint Protection to manage the security of our clients. Because of budgetcuts we are looking to alternatives like Ubuntu to use on our computers.

I've already created an installationpacket in our Symantec Endpoint Manager.

A lot of errors are already solved but the error of java is still present. I've used this link to install java http://tecadmin.net/install-oracle-java-8-jdk-8-ubuntu-via-ppa/# but i'm getting still the error 'Installation requires Oracle Java 1.5 or later whose owner is ...

Beside that i'm getting still the warning 'X11 libraries are missing' but i've already installed this libraries.

Can anyone help me with this problems and with the installation of Symantec Endpoint Protection on my Ubuntu machines.

You can also contact me on my e-mail via ict@pibo.be.

Bedankt!!!
Vriendelijke groeten!

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/27, 10:29:22 »
De output trouwens:

Starting to install Symantec Endpoint Protection for Linux
Performing pre-check...
Error:      Installation requires Oracle Java 1.5 or later whose owner is superuser. Please install the correct version with superuser and Java Cryptography Extension (JCE) Unlimited Strength Jurisdiction Policy Files, and try again.
Warning:   X11 libraries are missing, GUI component will not be installed!
Pre-check failed.
Vriendelijke groeten!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/27, 10:37:13 »
Antivirus in Linux is niet alleen nutteloos, maar zelfs potentieel schadelijk. Lees dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/27, 11:28:37 »
Bedankt voor je reactie. Het was een zeer interessant artikel.

Ik ken de structuur van Linux wel een beetje en weet dat het moeilijk is om (kwaadwillige) installaties uit te voeren. Onze leerlingen hebben geen installatierechten dus het risico is relatief klein. Ik ben vooral oudere toestellen aan het uitrusten met ubuntu om die in het klaslokaal te plaatsen zodat ze op het net opzoekingen kunnen doen.
Omdat het gewoon te kostelijk is om, als ik in elk klaslokaal een pc ga hebben, deze nog uit te rusten met Windows probeer ik nu over te schakelen naar Ubuntu. Het is mijn bedoeling om geleidelijk aan meer en meer toestellen om te schakelen naar Ubuntu. We zullen zien hoe het gebruik in de klaslokalen verloopt ...

Vriendelijke groeten!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/27, 12:35:39 »
Goed idee! Je zou ze zo kunnen inrichten dat ze standaard opstarten in de Gastsessie ("gastenaccount"), die geen blijvende wijzigingen toelaat (kioskmodus).

De Gastsessie wordt geheel opgebouwd in het RAM-geheugen en wordt telkens volledig gewist bij het afsluiten van de computer. Ideaal: zo hoef je niet iedere keer een schone schijfkopie terug te zetten op de harde schijf. Met een simpele herstart is de Gastsessie weer helemaal blinkend schoon en klaar voor de volgende gebruiker.

Zo heb ik zelf een gastencomputer ingericht in een verblijfsaccommodatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe. Draait al jaren zo en bevalt iedereen prima.

De Gastsessie heeft standaardinstellingen, die je misschien liever anders hebt. Op deze manier pas je de gastsessie aan:
https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Gastenaccount-Gastsessie-aanpassen-aan-uw-wensen
(punt 1.1, linkerkolom)

De instructie staat op een pagina voor Linux Mint, maar is tevens volledig geschikt voor Ubuntu.

Het is trouwens aan te raden om Ubuntu zo in te stellen dat hij automatisch doorstart in het bureaublad van de Gastsessie, en dus het aanmeldscherm geheel overslaat. Dat scheelt weer een handeling.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 12:16:21 door Pjotr »

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/28, 11:23:33 »
Pjotr, chapeau.
Ben zelf pas twee weken aan het stoeien met Ubuntu en het draait als een trein.
Ook dank zij de eerste dingen die je moet doen.. heb ik op 1 na alle programma's die ik gebruik in W7 kunnen installeren in Ubuntu.
Binnenkort gaan mijn dubbel boot systeem eraan en ga ik definitief over.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/28, 12:19:12 »
Pjotr, chapeau.
Ben zelf pas twee weken aan het stoeien met Ubuntu en het draait als een trein.
Ook dank zij de eerste dingen die je moet doen.. heb ik op 1 na alle programma's die ik gebruik in W7 kunnen installeren in Ubuntu.
Binnenkort gaan mijn dubbel boot systeem eraan en ga ik definitief over.
Leuk om te horen!  :)

Tip: als je Windows nog nodig blijft houden voor iets, dan kun je als volgt een Virtuele Machine met een gratis legale Windows 7 installeren in VirtualBox in Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Vereist wel een moderne computer, want VirtualBox is geen lichtgewicht.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/28, 12:28:24 »
hansPiso schreef: "heb ik op 1 na alle programma's die ik gebruik in W7 kunnen installeren in Ubuntu."
Gewoon nieuwsgierig: wat was de uitzondering.
Misschien kan dit forum je aan een alternatief helpen :rolleyes:
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/28, 13:06:10 »
Pjotr, chapeau.
Ben zelf pas twee weken aan het stoeien met Ubuntu en het draait als een trein.
Ook dank zij de eerste dingen die je moet doen.. heb ik op 1 na alle programma's die ik gebruik in W7 kunnen installeren in Ubuntu.
Binnenkort gaan mijn dubbel boot systeem eraan en ga ik definitief over.
Leuk om te horen!  :)

Tip: als je Windows nog nodig blijft houden voor iets, dan kun je als volgt een Virtuele Machine met een gratis legale Windows 7 installeren in VirtualBox in Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Vereist wel een moderne computer, want VirtualBox is geen lichtgewicht.

Voor een lichtgewicht virtuele-machines-programma (nuja, Windows heeft nog wel aardig wat geheugen nodig maar de app zelf is veel lichter in het geheugengebruik) dat ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk is, kan GNOME Boxes worden gebruikt (officiele app van GNOME) :) VirtualBox is ook heel goed hoor, maar Boxes is een mooi alternatief :)

Maar goed, Wine is ook een oplossing mits het programma ook goed werkt met Wine :)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 14:34:25 door Vistaus »

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/28, 14:32:37 »
Bijna 1 week lang heb ik geboot naar Ubuntu en nooit meer in W7.
Het enige programma wat ik niet goed geïnstalleerd krijg is DesignSpark.
Cad programma waarmee je een compleet   PCB ontwerp kan maken: schema, pcb en componenten binnen een samenghang.
Maar versie 5 en 6 loopt onder wine. De nieuwste versie 7 installeert niet. Geen probleem, versie 5 ben ik dik mee tevreden. Maar goed veiligheid en wine?
Dus om nu een virtual machine te installeren, laat ik zeggen voorlopig niet.
Mijn nieuwe en sinds kort zelfgebouwde PC kan het ruimschoots aan.
De enige eis dat ik hieraan stelde was zuinig in gebruik, zo weinig mogelijk geluid en snel.
Nou dat is me gelukt:
MSI B85I moederboord, G3258 processor met waterkoeling, 16GB werkgeheugen, Geforce 610 een eenvoudige grafische kaart (om het werkgeheugen te ontlasten met video beslag van de CPU in het werkgeheugen), SSD 250GB en een HDD 3TB.
HDD zoveel mogelijk in gebruik voor data en SSD beperken tot het starten van programma's.
Ik heb dus geen voorkeur in GRUB2 hoeven in te stellen: default op Ubuntu.
Alles draait als een tierelier.

Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/28, 14:35:34 »
Bijna 1 week lang heb ik geboot naar Ubuntu en nooit meer in W7.
Het enige programma wat ik niet goed geïnstalleerd krijg is DesignSpark.
Cad programma waarmee je een compleet   PCB ontwerp kan maken: schema, pcb en componenten binnen een samenghang.
Maar versie 5 en 6 loopt onder wine. De nieuwste versie 7 installeert niet. Geen probleem, versie 5 ben ik dik mee tevreden. Maar goed veiligheid en wine?
Dus om nu een virtual machine te installeren, laat ik zeggen voorlopig niet.
Mijn nieuwe en sinds kort zelfgebouwde PC kan het ruimschoots aan.
De enige eis dat ik hieraan stelde was zuinig in gebruik, zo weinig mogelijk geluid en snel.
Nou dat is me gelukt:
MSI B85I moederboord, G3258 processor met waterkoeling, 16GB werkgeheugen, Geforce 610 een eenvoudige grafische kaart (om het werkgeheugen te ontlasten met video beslag van de CPU in het werkgeheugen), SSD 250GB en een HDD 3TB.
HDD zoveel mogelijk in gebruik voor data en SSD beperken tot het starten van programma's.
Ik heb dus geen voorkeur in GRUB2 hoeven in te stellen: default op Ubuntu.
Alles draait als een tierelier.



Eens. Heb ook al jaren 1 programma onder Wine draaien. Bij elke nieuwe versie zorgt de maker van dat programma (BAHN heet het programma) ervoor dat het compatibel is met Wine. Daarom draait het dus 100% foutloos onder Wine, en dat al vele jaren en vele versies lang. Wine is wat mij betreft dus ook een aanrader mits het programma eronder draait :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/28, 15:38:16 »
Maar goed veiligheid en wine?
Inderdaad een belangrijk punt. Daarom raad ik aan, om überhaupt geen Wine te installeren....

Met die krachtpatser van een PC, hoef je trouwens bepaald niet bang te zijn dat VirtualBox te zwaar is.  =D

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/28, 16:04:44 »
Inmiddels begrepen dat VMware de al geïnstalleerde W7 kan overnemen en vervolgens het programma te installeren.
Ben benieuwd en ga eerdaags aan de slag hiermee.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline koos4401

  • Lid
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/28, 17:02:20 »
Dank voor het  antwoord:
Citaat
Het enige programma wat ik niet goed geïnstalleerd krijg is DesignSpark.
Cad programma waarmee je een compleet   PCB ontwerp kan maken: schema, pcb en componenten binnen een samenghang.
Maar versie 5 en 6 loopt onder wine. De nieuwste versie 7 installeert niet. Geen probleem, versie 5 ben ik dik mee tevreden.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/28, 17:15:19 »
Puur uit nieuwsgierigheid,

Ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd maar ik heb in het verleden Mint al eens geïnstalleerd. Wat raad je me in een schoolse omgeving waar veel leerlingen dus nog Windows gewoon zijn aan om te installeren?

Ik heb trouwens ook enkele pakketjes draaien die enkel voor Windows zijn, maar eens ik wat verder ben ga ik die ook eens zien te laten draaien onder Linux met behulp van Wine ...
Vriendelijke groeten!

Frederik

  • Gast
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/28, 17:18:51 »
Daarom raad ik aan, om überhaupt geen Wine te installeren....

Kun je dat toelichten en aangeven wat er mis is met Wine ?

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/28, 17:21:42 »
Frederik

Dit stond in de link die potj me gaf over Wine:

Installeer geen Wine in uw Linux
5. Het overzicht van de veiligheid van Linux zoals beschreven op deze pagina, geldt voor een "schone" Linux zonder Windows-emulatoren (nabootsers) als Wine, PlayOnLinux en CrossOver.

 Zulke emulatoren worden gebruikt om Windowsprogrammatuur te kunnen draaien in Linux. Installeer ze liever niet, want ze maken uw Linux gedeeltelijk kwetsbaar voor kwaadaardige Windowsprogrammatuur.

Lees eens na op: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Ik moet zeggen, ik heb al veel van die site nu doorgenomen. Ik denk dat ik maandag op het werk nog verder ga experimenteren met Linux!
Vriendelijke groeten!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/28, 17:41:06 »
Puur uit nieuwsgierigheid,

Ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd maar ik heb in het verleden Mint al eens geïnstalleerd. Wat raad je me in een schoolse omgeving waar veel leerlingen dus nog Windows gewoon zijn aan om te installeren?
Maakt niet uit.... Je zou een proefopstelling kunnen maken: eentje met Ubuntu 14.04.3 en eentje met Linux Mint 17.2 Cinnamon. Koppel daaraan een stemformulier, en je weet wat je "klanten" verkiezen.  :)

Overigens denk ik, dat de enige vraag van de leerlingen zal zijn: waar zit de webbrowser. Als ze die weten te vinden, zal de rest ze waarschijnlijk een zorg zijn.  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 17:42:46 door Pjotr »

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/28, 18:05:55 »
De webbrowser is uiteraard het belangrijkste! Daarom dat ik er aan denk om maandag die Guestaccount wat te tweaken zodat na het opstarten meteen de webbrowser opent op de startpagina van de school.

Ik voel me wel een beetje schizofreen op dit ogenblik, want ik ben ook bezig met het volledige office365 platform uit te rollen en sharepointtoepassingen aan het ontwikkelen... hoewel dat dit ook weer zijn voordelen heeft want ze kunnen ook op de Linuxpc's op deze manier toch aan hun bestanden via OneDrive en zelfs bewerken in de online versie van Word.
Vriendelijke groeten!

Frederik

  • Gast
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/28, 18:08:25 »
Frederik

Dit stond in de link die potj me gaf over Wine:

Installeer geen Wine in uw Linux
5. Het overzicht van de veiligheid van Linux zoals beschreven op deze pagina, geldt voor een "schone" Linux zonder Windows-emulatoren (nabootsers) als Wine, PlayOnLinux en CrossOver.

 Zulke emulatoren worden gebruikt om Windowsprogrammatuur te kunnen draaien in Linux. Installeer ze liever niet, want ze maken uw Linux gedeeltelijk kwetsbaar voor kwaadaardige Windowsprogrammatuur.

Lees eens na op: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Ik moet zeggen, ik heb al veel van die site nu doorgenomen. Ik denk dat ik maandag op het werk nog verder ga experimenteren met Linux!

Die informatie is bij mij wel bekend maar ik vind het niet overtuigend. Ik draai onder Wine een simpel fotobewerkingsprogramma waar ik zeer  content mee ben in tegenstelling tot de programma's die Linux in de aanbieding heeft.  Ik zie daarin geen enkel risico.

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/28, 18:24:00 »
Sorry, even tussendoor.

@pjotr.
Bedankt voor je uitleg over de Gastsessie.
Tot spijt van mijn kid waren wij er al achter dat bij afsluiten alles opgeschoond was (en dus ook 2 uur opgeslagen schoolwerk  :-[ ).
Maar ik ga ook zeker eens kijken hoe die gastsessie gepimpt kan worden. Prima tip.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/28, 18:24:59 »
Die informatie is bij mij wel bekend maar ik vind het niet overtuigend. Ik draai onder Wine een simpel fotobewerkingsprogramma waar ik zeer  content mee ben in tegenstelling tot de programma's die Linux in de aanbieding heeft.  Ik zie daarin geen enkel risico.
Lees eens wat de ontwikkelaars van Wine daar zelf over zeggen:
http://wiki.winehq.org/FAQ#head-3cb8f054b33a63be30f98a1b6225d74e305a0459

Kerncitaat:
Citaat
11.1. Wine is malware-compatible

Just because Wine runs on a non-Windows OS doesn't mean you're protected from viruses, trojans, and other forms of malware.

Dat risico loop ik zelf liever niet....
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 18:27:49 door Pjotr »

Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/28, 18:38:09 »
Maar een VirtualeMachine heeft dan geen last van virussen en andere rotzooi?
Ik zie in principe geen verschil tussen Wine en Vm's; alle typische MS aanroepen worden vertaald naar een linux  equivalent.
Of zit ik ernaast?

Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/28, 18:46:55 »
Maar een VirtualeMachine heeft dan geen last van virussen en andere rotzooi?
Ik zie in principe geen verschil tussen Wine en Vm's; alle typische MS aanroepen worden vertaald naar een linux  equivalent.
Of zit ik ernaast?
In een VM kunnen virussen geen kwaad: dat is een volledig gevirtualiseerde "zandbak", die totaal geen effect kan hebben op het onderliggende besturingssysteem (Linux). Dat is het mooie ervan.  :)

Als een VM met Windows vol met virussen zit, dan gooi je 'm gewoon weg en maak je een nieuwe, schone VM. Of als je een momentopname (snapshot) hebt gemaakt van de VM toen-ie nog schoon was, dan zet je simpelweg de momentopname terug. Weg virussen.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 19:22:06 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Symantec in Ubuntu 14.0
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/28, 18:50:42 »
Puur uit nieuwsgierigheid,

Ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd maar ik heb in het verleden Mint al eens geïnstalleerd. Wat raad je me in een schoolse omgeving waar veel leerlingen dus nog Windows gewoon zijn aan om te installeren?

Ik heb trouwens ook enkele pakketjes draaien die enkel voor Windows zijn, maar eens ik wat verder ben ga ik die ook eens zien te laten draaien onder Linux met behulp van Wine ...

Linux Mint 17.2 Cinnamon/Rafaela 32Bit of 64Bit  =D