Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp en ubuntu op externe harde schijf  (gelezen 1227 keer)

gwbosma

  • Gast
dual boot xp en ubuntu op externe harde schijf
« Gepost op: 2007/03/28, 21:05:34 »
Hallo,

Momenteel heb ik nog een systeem met alleen XP erop, maar ik zou daar graag een dual boot met Ubuntu van willen maken. Nu vroeg ik mij af: kan ik Ubuntu op op een externe harde schijf installeren? Ik heb namelijk nog een exemplaar van ongeveer 250 GB. Die is nu nog aangesloten met USB. Is het mogelijk om het huidige systeem intact te houden en Ubuntu op de externe schijf te installeren? Wie kan mij hiermee helpen?

Willem

Offline fred101

  • Lid
dual boot xp en ubuntu op externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/01, 14:03:05 »
ik zocht net naar een vraag op het zelfde antwoord. Ik heb een pc met XP gekregen voor mijn shack en ik heb in mijn oude defecte pc nog een 90 GB harddisk met ubuntu erop. Mijn portable werkt helemaal onder ubuntu maar op deze pc heb ik helaas XP nodig om mijn pic-brander en zender aan te sturen. Daarnaast zijn er een aantal progjes die ik nodig heb en nog niet onder linux heb gevonden.

fred

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
dual boot xp en ubuntu op externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/01, 14:54:31 »
Ik heb dit eens geprobeerd met een LACIE externe hard disk.
Het was toen niet gelukt.

Ubuntu herkende de schijf wel, maakte en formateerde de partities maar gaf een error (Die ik niet meer ken) bij het installeren.

Ik had geen zin om verder naar een oplossing te zoeken en Windows dan maar van mijn vaste schijf gekeild ;)
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot xp en ubuntu op externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/01, 15:00:19 »
Installatie op externe USB harde schijf gaat meestal mis. Tweevoudig opstartbaar maken van je PC kan echt alleen op een interne harde schijf, die je vooraf partitioneert. Niet zo moeilijk, hoor.
Wel eerst Windows grondig defragmenteren. Daarna bij de installatie van Ubuntu, kiezen voor handmatige installatie. Dan kun je op een gegegen ogenblik n partitioneren. Eerst maak je dan de Windowspartitie kleiner. Vervolgens maak je in de vrijgekomen lege ruimte, twee nieuwe partities aan. Een in ext3 (voor de /), en een voor de swap.