Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] PCI-e videokaart kiezen ivm Unity  (gelezen 1947 keer)

Offline zeger

  • Lid
[Opgelost] PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Gepost op: 2011/09/19, 21:43:19 »
Thuis werk ik momenteel met Ubuntu 11.04 en een moderne grafische kaart. Ik ben erg te spreken over Unity.

Bij mijn ouders heb ik 10.04 geïnstalleerd, maar over een tijdje gaan zij natuurlijk ook over naar een nieuwere versie. Ik wil dan ook graag Unity 3d aan de praat krijgen, maar dan hebben ze wel een losse videokaart nodig.

De computer heeft een Asrock moederbord dat beschikt over een PCI-express slot. Ik maak me alleen een beetje zorgen om de voeding (350 Watt, Qtec, een B-merk volgens mij). Ik zoek dus:

- Een PCI-e kaart
- Die weinig stroom verbruikt (moet werken met een standaard 350 watt voeding in een MIDI-tower)
- Unity 3d kan draaien
- Verder zou ik het leuk vinden als hij geruisloos is (passief gekoeld dus)

Verder geen eisen (Hoeft de Quake-drieëntachtig-test dus niet te doorstaan)

Wie kan me iets aanraden? Of wie heeft er één liggen die voor een zacht prijsje weg kan?

Groet,

Zeger
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 10:06:58 door zeger »

Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/19, 23:15:50 »
Ik heb mijn computer ook op een 350W voeding draaien zonder enig probleem.

Ik denk dat een nVidia 210 al genoeg moet zijn.
Ik heb op deze bak nog geen Unity gedraaid maar voor minder werkte het ook al.
Dat is dus geen probleem.
Puur op het stroomverbuik ff kijken.
Met snel ff rond kijken vind ik een ASUS nVidia 210 met 31W, maar ook een ASUS nVidia GT520 met 29W. (Beide silent)
Klein verschil, maar kan net de push zijn.

ff specifieker betreft pci-e:
Is de PCI-e v1.0 of v2.0?
PCI-e v2.0 is 2x sneller dan v1.0.
Voor pci-e v1.0 zijn er volgens mij geen nieuwe kaarten meer te koop.
Het is niet erg om een pci-e v2.0 kaart in een v1.0 slot te steken, maar alleen een beetje zonde van dat je de kaart niet voluit kan gebruiken.
(Dit is iets waar ik zelf gewoon niet van hou. ;) )

Ik weet niet hoe de tweede hans markt licht betreft grafische kaarten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/20, 05:35:47 »
Eigenlijk kan niemand hier antwoord geven op je vraag, omdat je niet zegt wat voor een pc het is, dus wat er in zit, en hoeveel vermogen de voeding over heeft.


Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/20, 06:48:23 »
Zeger,

Bijmij heb ik Unity zien werken op een desktop met een nVidia Geforce 7300 en op een laptop met een ATi Radeon X700, beide PCI-e.
Heb ook laptop's met een lager video-kaart oa ATi Radeon 7000, Intel, maar helaas hierop werkt Unity niet.

Dus maw, volgens mij, met eender elk ATi of nVidia kaart (PCI-e) gaat het werken.
Volgens mij heb je ook geen PCI-e ATi kaart lager dan een Radeon X-serie of de nVidia Geforce 7-serie.
Om niet te veel geld uit geven voor een nieuwe, overweeg eens een tweede-hands op de diverse aanbied site's.
Toch zeker als je een passief gekoelde wilt hebben.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline zeger

  • Lid
Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/20, 14:34:52 »
Bedankt voor de tips.

Dus als ik het goed begrijp: Als je een nieuwe kaart met Ati of Nvidia chipset koopt zit je altijd wel goed.

Ik koop liever tweedehands in dit geval. 10 Euri zou mooi zijn. Ik heb begrepen dat de kaart minimaal 256 MB aan boord moet hebben. Afgezien daarvan zouden alle Ati/Nvidia-PCI-e kaarten moeten werken neem ik aan.

Als iemand andere ervaringen heeft, hoor ik dit graag!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/20, 16:41:15 »
Nvidia is doorgaans een veel betere keuze dan ATI: Nvidia heeft betere fabrieksstuurprogramma's voor Linux.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/20, 17:16:40 »
Bij de weg: Je kunt toch ook Unity 2d gebruiken?

Offline zeger

  • Lid
Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/20, 19:40:03 »
Bedankt voor de tip over Ati/Nvidia. Dan kan ik beter voor Nvidia kiezen dus, zeker tweedehands (ruilen is dan lastiger)

Over Low-profile:
Thuis heb ik een low-profile-kast. Het plaatje aan de achterkant van de computer is dan korter. Volgens mij heeft dit dus niets met het moederbord te maken, enkel met de behuizing. Voor mijn ouders heb ik een standaardmaat nodig. Toch bedankt dat je me er even op attendeert.

Over Unity 2d:
Ziet er ook mooi uit, maar het kan wat mij betreft niet tippen aan Unity 3d. De functionaliteit van 3d vind ik veel beter.




Offline zeger

  • Lid
Re: PCI-e videokaart kiezen ivm Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/21, 10:06:22 »
voorlopig verklaar ik deze topic maar even voor [opgelost]

tegen de tijd dat ik een kaart gekocht en geïnstalleerd heb post ik het resultaat nog even.

Bedankt voor alle tips!

Zeger