Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Deel harde schijf gewist na installatie  (gelezen 2126 keer)

Offline Miamigo

  • Lid
Deel harde schijf gewist na installatie
« Gepost op: 2023/09/13, 13:26:33 »
Heb een deel van mijn harde schijf gewist na installatie van Linux Ubuntu. Deze zijn door Linux overschreven. Kan ik deze gegevens nog weer terughalen. In windows worden de headers weggehaald en is er een programma om de gewiste bestanden weer terug te halen, mits niet overschreven. Is er voor Linux ook een programma om gewiste bestanden terug te halen?

Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/13, 14:59:34 »
Ja dat is er. Er zijn recovery programma's voor linux.
Maar ... als linux ze overschreven heeft vraag ik me af of ze nog compleet te recoveren zijn (zoals dat ook in win dan niet meer volledig lukt als alleen de headers er nog zijn).
Maar valt altijd te proberen natuurlijk. Niet geschoten is altijd mis.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/13, 15:12:25 »
Ja dat is er. Er zijn recovery programma's voor linux.
Maar ... als linux ze overschreven heeft vraag ik me af of ze nog compleet te recoveren zijn (zoals dat ook in win dan niet meer volledig lukt als alleen de headers er nog zijn).
Maar valt altijd te proberen natuurlijk. Niet geschoten is altijd mis.
Welke programma's zijn dat dan?  En kan ik die ergens downloaden.

Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/13, 15:51:38 »
Even op dit forum zoeken naar 'recovery' (al vaker besproken) of op internet naar 'linux recovery software'.
Of even wachten tot anderen goede opties op gooien.

Zelf al lang niet nodig gehad dus ik kan je nu niet meteen een antwoord geven. Ze zijn er zeker, en wat ik zag werkte prima.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/13, 16:00:30 »
Ik heb al gezocht op internet naar gratis recovery programma's voor Linux, maar de meeste konden wel Linux bestanden herstellen maar kan ik alleen maar installeren in windows. Ga nu even kijken op de zoekfunctie in dit forum.
Bedankt voor de informatie.

Offline Oesje

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2023/09/13, 17:27:14 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/13, 17:52:18 »
Bedankt voor de informatie Oesje. Ik ga ermee aan de slag.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/13, 23:35:48 »
Waarschuwing:
Op een SSD schijf wordt regelmatig automatisch een TRIM actie uitgevoerd.
Zodra dit is gebeurd is zijn alle verwijderde bestanden echt weg.
Deze actie word default 1 x per week uitgevoerd door Windows, Indien ingesteld in Linux vaak 1 x per dag.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/14, 20:25:56 »
Waarschuwing:
Op een SSD schijf wordt regelmatig automatisch een TRIM actie uitgevoerd.
Zodra dit is gebeurd is zijn alle verwijderde bestanden echt weg.
Deze actie word default 1 x per week uitgevoerd door Windows, Indien ingesteld in Linux vaak 1 x per dag.
het gewiste geheugen staat niet op een SSD schijf. Gebruik nu het programma diskdigger om mijn data terug te krijgen. Is hij nog wel even mee bezig. Ik laat wel horen hoe het afgelopen is.

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/15, 13:37:59 »
Ik sla mijn teruggehaalde bestanden op in een recovery map. Echter deze map vind ik nergens meer terug. Nu lees ik, dat ik hier eerst toegang toe moet geven. Zie tekst hieronder. Ik heb geen flauw idee hoe dat moet. Is er iemand die me kan vertellen hoe dit moet?

When you save any recoverable files, they are saved under the root (sudo) user's permissions. This means that you may need to chmod the permissions on the recovered files to make them accessible to non-sudo users.

Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2023/09/16, 15:37:12 »
This means that you may need to chmod the permissions on the recovered files to make them accessible to non-sudo users.

Uteraard de directory aanpassen naar de juiste!

chmod -R -v 700 $HOME/Documenten
-R voor onderliggende mappen

Voor ongedaan maken kunt u deze opdrachtregel gebruiken:
chmod -v 755 $HOME/Documenten
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2023/09/16, 17:52:22 »
This means that you may need to chmod the permissions on the recovered files to make them accessible to non-sudo users.

Uteraard de directory aanpassen naar de juiste!

chmod -R -v 755 $HOME/Documenten
-R voor onderliggende mappen

Voor ongedaan maken kunt u deze opdrachtregel gebruiken:
chmod -v 700 $HOME/Documenten
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2023/09/22, 21:47:44 »
Nog even een vraag. Heb met het programma Diskdigger verloren bestanden teruggehaald. Deze heb ik per ongeluk opgeslagen  op desktop. Echter kan deze map niet meer terugvinden. Zie bijlage. Het bestand heet jpg. Kan ik hier nog bijkomen.

Re: Deel harde schijf gewist na installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2023/09/22, 23:43:47 »
edit: Had even gemist dat Diskdigger ook voor Linux is, dacht even dat een Windows-applicatie was gezien het uiterlijk. Dan heb ik niets gezegd ;)
« Laatst bewerkt op: 2023/09/22, 23:53:27 door erik1984 »