Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)  (gelezen 993 keer)

Offline Tico

  • Lid
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Gepost op: 2007/11/26, 10:27:32 »
Gebruik al een tijd Ubuntu op mijn laptop naar (inmiddels) volle tevredenheid. Alles is naar wens geinstalleerd en nu is het moment aangebroken om de dual-boot met XP op te heffen. Hoe pak ik dat nou aan. Er staan zat uitleggen op het forum hoe Ubuntu te verwijderen voor de spijtoptanten die weer terugwillen naar Win, maar de andere kant op XP opofferen ten faveure van Ubuntu maar heel weinig. Ik wil eigenlijk niet opnieuw (clean) installeren, mijn systeem werkt dus al perfect en dat wil ik graag zo houden

0 Ik wil de XP partitie verwijderen en de vrijgekomen ruimte toevoegen aan Ubuntu
0 Ik heb een aparte /home en swap

NoiK

  • Gast
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 10:59:49 »
ik zou zo zeggen dat er niet veel moeite voor is, naar mijn idee is de partitie waar op windows staat ff formateren, en voor de volledigheid ff de grub aanpassen, zodat de windows niet meer in het lijstje staat...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 11:35:18 »
Makkelijkste: formatteer de XP-partitie in EXT3 en laat de partitie *als zodanig* bestaan. Dan kun je hem gebruiken voor opslag van foto's en zo.

BroodjeUbuntu

  • Gast
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 16:26:41 »
Misschien heb je hier wat aan:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7713

Offline vanadium

  • Lid
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 21:12:57 »
De superveiligste en gemakkelijkste oplossing is die van Pjotr. Ook mogelijk, maar met enig risico, is het vergroten/verschuiven van bestaande partities. Als je partities enkel kan vergroten kan het allemaal nog vlug en veilig zijn. Als je evenwel genoodzaakt bent partities te verschuiven (vb. éérst stond xp) dan kan het een  langduriger operatie worden met toch wel enig risico. Ik zou het advies van pjotr volgen. Je unmount het volume, je herformateert, je wijzigt /etc/fstab en je mount opnieuw. Als je concreet advies wil, moet je de output van "sudo fdisk -l" en "cat /etc/fstab" hier posten.

Offline Tico

  • Lid
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/26, 22:43:04 »
bedankt zover voor de oplossingen, daar ga ik morgenavond mee aan de slag, want heb nu(vandaag) niet genoeg tijd meer om alles te doen

Offline Tico

  • Lid
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/27, 22:37:35 »
Okay verwijderd, ik blijf nu zitten met achtereenvolgens
Vrij 17,66 GB
/dev/sda4/ extended 16,59GB
  /dev/sda5 / 4,38 GB
  /dev/sda8 /home 5,62 GB
  /dev/sda6 linux swap 1 GB
  /dev/sda7 ext3 5,59 GB
Vrij 3.01 GB

Ik wil de vrije blokken (wat voorheen een Dell partitie, een rescue partitie en een XP partitie waren) toevoegen aan de Linux partitie.
Wie kan me helpen?

Mijn /home is op dit moment 402 MB dus kan ik evt wel op een stick (of een CD) zetten.Dan kan ik altijd nog besluiten om alles opnieuw op te zeten als het te ingewikkeld gaat worden om voor elkaar te krijgen.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/27, 22:44:57 »
Wat ik zou doen is alles backuppen (voor die ene keer dat het nu net wel mis gaat) en dan via de gparted live cd (kun je downloaden http://gparted-livecd.tuxfamily.org/) de extended uitbreiden naar voren en naar achteren.
de / verplaatsen naar het begin en alles aan /home toevoegen.

Gaat je alleen wel even wat tijd kosten. Alles moet namelijk worden verplaatst, dat betekend dat ook alles moet worden omgeschreven naar een andere plek op je hd.

Offline Tico

  • Lid
Win XP verwijderen (ofwel compleet op Gutsy)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/27, 23:01:10 »
De Gparted Cd heb ik (uiteraard ), Ik ga wat rommelen!!

edit: Is gelukt deze topic gaat op Öpgelost" allen bedankt voor jullie inbreng